بازیگر «لیسانسه‌ها»:‌ هرچه جلوتر می‌رویم سریال‌هایمان غم‌انگیزتر می‌شوند

عزت‌الله مهرآوران با بیان اینکه مهم‌ترین علت ضعف آثار طنز در سال‌های اخیر محدودیت‌ها بوده است، گفت: «طنز شکل اندیشمندانه خنده است. محدودیت‌هایی که برای کمدی و طنز ایجاد شده، باعث شده است تا ما فیلم‌نامه‌های طنز نداشته باشیم یا اگر داشته باشیم با وسواس بسیار و با سانسور خود نویسنده و کارگردان مواجه شود.»

بازیگر «لیسانسه‌ها»:‌ هرچه جلوتر می‌رویم سریال‌هایمان غم‌انگیزتر می‌شوند

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که شاهد ایفای نقشش در سریال‌های نمایش خانگی چون «ریکاوری» و «هیولا» بوده‌ایم، درباره‌ شرایط فعلی طنزهای تلویزیونی گفت: الان شرایط طوری است که پرداختن به طنز، کار مشکلی است. ما هرچه جلوتر می‌رویم سریال‌هایمان غم‌انگیزتر می‌شوند، زیرا نگاهی که باید به طنز داشته باشیم دارد به تراژدی تبدیل می‌شود. باید سیاستگذاران فرهنگی بستری را فراهم کنند برای کسانی‌ که می‌توانند در ژانر طنز کار کنند.

او افزود: «طنز و کمدی نیازمند یک بستر باز است تا اتفاقاتی بیفتد که خنده و شادی ایجاد کند و این چیزی است که ما نه در فیلم‌نامه‌ها داریم و نه در کارگردانی‌ها. محدودیت برای بازیگر هم وجود دارد. ما باید این محدودیت را کنار بگذاریم و اجازه دهیم هنرمندان به آنچه که امروز نیاز جامعه است بپردازند و نیاز جامعه هم خنده است. طنز نیازمند تنوع زندگی و شخصیت‌ها و تنوع حوادث است. شرایط کنونی ما همراه با اضطراب و ترس است و لازم است کسی که این‌کار را انجام می‌دهد خودش در اضطراب و تشویش نباشد.»

بازیگر سریال‌های «لیسانسه‌ها» و «فوق لیسانسه‌ها» با تاکید بر اینکه آثار طنز در تغییر حال‌ و هوای مردم تاثیر زیادی دارد، گفت: طنز خوب در روحیه مردم صد درصد تاثیر دارد و شگفتی هنر در همین است. می‌تواند در نگاه مردم و شادی مردم موثر باشد. تاثیر کار هنری خیلی بیشتر از موعظه و نوشته است. ما باید نیاز مردم به خندیدن را در سطوح مختلف مسوولیت‌های فرهنگی درک کنیم. امروز ما هر چه بتوانیم بیشتر مردم را شاد کنیم می‌توانیم تاثیر این شادی را در زندگی، کار و روابط اجتماعی ببینیم.

مهرآوران که مجموعه طنز «پدرپسری» از شبکه پنج سیما از او در حال پخش است، درباره این سریال و علت آنکه این سریال زیاد دیده نشده است، توضیح داد: تصویربرداری سریال «پدر پسری» طی روزهای گذشته تمام شد. مشکل این است که شبکه پنج تماشاگر اختصاصی دارد. اگر همین کار در شبکه‌های دیگر پخش می‌شد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. با این وجود تماشاگران زیادی این مجموعه را دیده‌اند حالا یا خوششان آمده یا نه؛ اما این‌کار نسبت به اینکه بعد از مدت‌ها اولین سریال‌سازی در شبکه پنج بود، برای ما و خود شبکه اتفاق مبارکی بود.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۵۰۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت