ادامه جنجال سرقت سردیس قیصر امین‌پور / خبری از سردیس پیدا شده نیست؟

سرنا_ شهریور امسال اعلام خبر مفقود شدن سردیس قیصر امین پور در منطقه دو تهران، بار دیگر این پرسش را در ذهن‌ها ایجاد کرد که آیا دزد مجسمه‌های تهران بار دیگر بازگشته است؟! اما ۱۴ مهر زمانی که فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران خبر کشف سردیس قیصر امین‌پور را اعلام کرد، برای مقطعی این نگرانی‌ها پایان یافت.

ادامه جنجال سرقت سردیس قیصر امین‌پور / خبری از سردیس پیدا شده نیست؟

به گزارش سرنا به نقل از ایسنا، در ادامه اعلام این خبر، مصمم شدیم تا با سازنده این سردیس گفت‌وگو کنیم تا حس و حال او از پیدا شدن اثری که برای ساختش زمان و انرژی گذاشته بود را جویا شویم ولی در کمال تعجب سازنده اثر خبری از پیدا شدن سردیس نداشت! البته این بی‌خبری که تا همین امروز هم ادامه پیدا کرده است، شامل حال اداره حجم سازمان زیباسازی شهری نیز می‌شود؛ چراکه آنها نیز گفتند که از این امر بی‌اطلاع هستند.

سردیس قیصر امین‌پور (شاعر معاصر ایران) که در بلوار سعادت‌آباد نصب شده بود، دوم شهریور به سرقت رفت. این سردیس در ابتدا در میدان قیصر امین‌پور در بلوار شهرداری سعادت‌آباد قرار داده شده بود ولی پس از حذف میدان، در چهارراهی که با حذف میدان ایجاد شده بود، نصب شد.

در همان زمان سازمان زیباسازی شهری به سازنده این اثر که حسین علی عسگری است، سفارش ساخت اثری جایگزین را داد.

حال در ۱۴ مهر فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران از دستگیری سارقین سردیس قیصر امین‌پور و کشف این اثر خبر داد.

در همین راستا گفت‌وگویی با حسین علی عسگری سازنده اثر داشتیم زمانی که به او از کشف اثرش می‌گوییم، با تعجب می‌گوید: «من بی‌خبرم و اتفاقا نسخه جدیدی از این اثر را ساخته‌ام که در روزهای آتی نصب خواهد شد. ولی اگر واقعا پیدا شده باشد خیلی خوب است؛ چراکه این اثر با برنز ساخته شده و اعتبار و ارزش خاصی دارد. البته مجسمه‌های دیگر نیز اعتبار هنری خاص خود را دارند و اینکه جنس اثر چیست خیلی تفاوتی ایجاد نمی‌کند، ولی مجسمه برنزی، اثری ماندگار است و ارزش بالایی دارد.»

وقتی پرسیدیم پس از سرقت مجسمه چه حسی داشتید؟ بیان کرد: «واقعیت این است که این اثر اولین کاری نبود که از من به سرقت رفت. در این چند سال حدود چهار یا پنج سردیسی که ساخته‌ام به سرقت رفته است. اولین سردیسی که از من به سرقت رفت چهره فردی به نام شیخ کلینی (یکی از فقهای شیعه) بود که در منطقه ۲۰ نصب شده بود که پس از سرقت دوباره آن را ساختم و نصب شد.»

علی عسگری اظهار می‌کند که پس از سرقت اثر اصلی، اکنون به مدت ۲۰ روز در حال ساخت اثری جدید از قیصر امین‌پور است. درواقع از همان اثر نسخه دیگری برای نصب آماده می‌کند.

او می‌گوید که قرار بوده اثر جدید دو یا سه روز گذشته نصب شود ولی چون ساخت سردیس زمان بر است، به تعویق افتاد. البته اگر اصل کار را پیدا کرده باشند، احتمالا همان را نصب کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت