مراسم تشییع بزرگمرد موسیقی ایران در تالار وحدت آغاز شد

سرنا_مراسم تشییع پیکر «حسین دهلوی» موسیقیدان صاحب‌نام ایران در تالار وحدت تهران با حضور مردم، مسئولان، نوازندگان و آهنگسازان آغاز شد.

مراسم تشییع بزرگمرد موسیقی ایران در تالار وحدت آغاز شد

مراسم تشییع حسین دهلوی، با حضور مدیران هنری از جمله سیدمحمد مجتبی حسینی ، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اللهیاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی و چهره های مختلف عرصه موسیقی از جمله شهرام صارمی ، آهنگساز و پژوهشگر، علی ترابی مدیر کل پشین دفتر موسیقی، حسین علیزاده آهنگساز پیشکسوت، پری ثابت نیا، مدیرعامل انجمن موسیقی، محمد سریر ، آهنگساز و موسیقیدان، هوشنگ کامکار ، حمیدرضا نوربخش ، مدیر عامل خانه موسیقی پری ملکی ، خواننده و موسیقیدان، جمال الدین منبری ، مزدا انصاری ، نوازنده پیانو مجید فروغی روابط عمومی معاونت هنری سیمون آیوازیان ، نوازنده پیشکسوت گیتار، جاوید مجلسی ، رهبر اکستر سازهای بادی، اکبر محمدی استاد هنرستان موسیقی، مسعود اللهیاری ، رافائل میناسکانیان ، علی مرادخانی ، رئیس موزه موسیقی، داود گنجه ای ، عضو شورای عالی خانه مومسیقی، داریوش پیرنیاکان و جمعی از نوازندگان ارکستر سمفونیک آغاز شد.

حسین دهلوی از نوآوران در موسیقی ایرانی چه در خلق آثاری ماندگار و نوآور در موسیقی سنتی ایرانی، چه در پیوند اپرا قصه‌های ایرانی و چه در تربیت شاگردانی برجسته در موسیقی معاصر ایران کارنامه‌ای درخشان داشت.

تدوین متد تمبک به وسیله او و جمعی دیگر از جمله حسین تهرانی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای بهبود جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و آسان‌سازی آموزش این ساز، توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران مشکل کوک این ساز برای استفاده در ارکستر از جمله این مواردند. خالق تصنیف اپرای مانا و مانی، در زمینه موسیقی فیلم هم فعالیت و البته بیشتر برای فیلم‌های مستند، نقش مشاور و انتخاب‌کننده موسیقی را بر عهده داشته و در تیتراژ فیلم‌ها، از او به نام مستعار «فریبا» یاد شده‌است. دهلوی برای چند فیلم مستند از ابراهیم گلستان مانند یک آتش (چشم‌اندازها)، موج و مرجان و خارا و گنجینه‌های گوهر و همچنین فیلم هفده روز به اعدام اثر هوشنگ کاووسی موسیقی نوشته‌ است. حسین دهلوی علاوه بر ساخت و تنظیم آثار متعدد و رهبری ارکستر آثار مکتوب و مرجع مهمی در زمینه موسیقی به رشته تحریر درآورد. پیوند شعر و موسیقی آوازی از بارزترین آثار اوست که حاصل بیش از ۴۰ سال تجربه وی در تلفیق موسیقی با شعر است. آخرین کوشش دهلوی در زمینه کارهای جمعی موسیقی ملی، پایه‌گذاری ارکستر مضرابی است که با همکاری ۶۶ نفر از نوازندگان سازهای مضرابی ایرانی تشکیل شد و در سال ۱۳۷۲ روی صحنه رفت. این اسطوره موسیقی ایران صبح امروز (۲۳ مهر ۱۳۹۸) پس از مدت‌ها بیماری و ابتلا به آلزایمر در سن ۹۲ سالگی آخرین نت موسیقی زندگی پر افتخار خود را نواخت.

حسین دهلوی متولد ۱۳۰۶، پس از تحمل سال‌ها بیماری صبح سه‌شنبه ۲۳ مهرماه و در سن ۹۲ سالگی در تهران درگذشت.

منبع: ایرنا

کد مطلب: ۱۱۵۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت