گزارش تصویری از برلیناله ۲۰۲۰؛ سینمای ایران خرس طلایی را شکار کرد

فیلم شیطان وجود ندارد، تازه‌ترین اثر محمد رسول‌اف خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را شکار کرد. این فیلم در بخش مسابقه با ۱۷ اثر دیگر رقابت داشت. این کارگردان ایرانی به خاطر ممنوع‌الخروج بودن از حضور در برلینله محروم ماند.

گزارش تصویری از برلیناله ۲۰۲۰؛ سینمای ایران خرس طلایی را شکار کرد

موفعیتی دیگر برای سینمای ایران در برلیناله؛ "شیطان وجود ندارد" تازه‌ترین اثر محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی گوی سبقت را از ۱۷ فیلم دیگر ربود و خرس طلایی هفتادمین دوره از جشنواره فیلم برلین را شکار کرد. رسول‌اف خود به خاطر ممنوع‌الخروج بودن امکان حضور در برلیناله را نداشت. این جایزه را باران رسول‌الف به نمایندگی از پدرش دریافت کرد. جرمی آیرونز (چپ) رئیس هیأت داوران بخش مسابقه بود.

رقابت با ۱۷ فیلم دیگر

"شیطان وجود ندارد" چهار داستان را روایت می‌کند که پیرامون موضوع اعدام دور می‌‌زند. علیرغم تلاش‌های دست‌اندرکاران جشنواره فیلم برلین، حضور رسول‌اف در برلیناله امکانپذیر نشد. احسان میرحسینی، شقایق شوریان، کاوه آهنگر، علیرضا زارع‌پرست و سالار خمسه از بازیگران این فیلم ۱۵۰ دقیقه‌ای هستند که در کاتالوگ برلیناله از آن به عنوان محصول مشترک آلمان، ایران و جمهوری چک یاد شده است.

غیبت کارگردان

دست‌اندرکاران برلیناله تلاش‌های فراوانی کردند تا خروج رسول‌اف (تصویر) را از ایران برای حضور در جشنواره میسر سازند اما تلاش‌های آنها بی‌نتیجه ماند. امتیاز پخش و فروش جهانی فیلم "شیطان وجود ندارد" را شرکت فیلمز بوتیک (Films Boutique) در اختیار دارد که دفترش در برلین است.

صندلی خالی رسول‌اف

با توجه به غیبت رسول‌اف در برلیناله برای او صندلی خالی در نظر گرفته شده بود. رسول‌اف اواخر تیرماه ۱۳۹۸، در دادگاه انقلاب به اتهام "تبلیغ علیه نظام اسلامی" به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

شادمانی توأم با اندوه

باران رسول‌اف (راست) ، بازیگر فیلم و دختر محمد رسول‌اف، هنگام دریافت جایزه از احساس توامان شادمانی و اندوه خود گفت. کاوه فرنام، (وسط) یکی از تهیه‌کنندگان فیلم با اشاره به دیوار برلین که پیش‌تر غرب و شرق کشور را از هم جدا کرده بود، گفت که این موضوع یادآوری خوبی است که "هیچ دیواری نمی‌تواند تخیل و عشق را متوقف کند. این دیوارها فقط زندگی دیکتاتورها را کوچک می‌کنند."

خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن

جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول زن را پاولا بر به خاطر درخشش در فیلم اوندینه دریافت کرد. "اوندینه" به کارگردانی کریستیان پتسولد روایتی شاعرانه از عشقی سودایی است که تا جنون و جادو سر می‌کشد.

خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد

جایزه خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد را الیو جرمنو هنرپیشه ایتالیایی برای نقش‌آفرینی در پنهان در ناکجا به دست آورد.

بهترین کارگردانی

جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی نصیب هونگ سانگ‌سو، برای فیلم زنی که دوید، شد. این فیلم محصول کره جنوبی است.

منبع: دوویچه وله

کد مطلب: ۱۳۶۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت