برداشت/رامبد جوان از مردم فاصله گرفته؟/مجید مجیدی: این روزها، پزشکان و پرستاران با ایثار قلب مردم را تسخیر کرده‌اند.

سرنا_ در برداشت این هفته، از درگیری‌های سینما با کرونا خواهیم گفت.

برداشت/رامبد جوان از مردم فاصله گرفته؟/مجید مجیدی: این روزها، پزشکان و پرستاران با ایثار قلب مردم را تسخیر کرده‌اند.

به گزارش سرنا، کرونا به دشمن بزرگ سینما تبدیل شده است. سالن‌های سینما از چین گرفته تا ایران تعطیل شدند و یکی یکی جشنواره‌های فیلم در حال تعطیلی هستند. عربستان تازه می‌خواست اولین جشنواره فیلمش را راه‌اندازی کند که کرونا تعطیلش کرد. در ایران هم جشنواره جهانی فجر با تعویق قرار است برگزار شود. از کن فرانسه هم خبر می‌رسد که احتمال تغییر زمان برگزاری جشنواره کن وجود دار‌د. با تعطیلی سینماها در ایران حتی وضعیت اکران های نوروزی هم در هاله‌ای از ابهام رفته است.

در روزهایی که کادر درمانی مراکز پزشکی و بهداشتی کشورمان سخت درگیر مبارزه با کرونا هستند، چند تن از اهالی سینما با انتشار پیام‌هایی از پزشکان و پرستاران تشکر کردند. مجید مجیدی فیلمساز برجسته کشورمان در پیامی اقدامات دکترها و پرستارها را با کار رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس مقایسه کرده و گفته با این ایثار، قلب مردم ایران رو تسخیر کردند. گوهر خیراندیش هم در استوری که منتشر کرده گفته دست همه دکترها و پرستارها را می‌بوسد. این البته در حالی است که در روزهای ابتدای شیوع کرونا در ایران برخی از سلبریتی‌ها با پیام‌های عجیب و غریبشان، بر ترس و اضطراب مردم اضافه کردن تا جایی که حتی بهنوش بختیاری تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. رفتار بعضی از این بازیگران در برابر کرونا باعث شد تا یک تعداد از رسانه‌ها، سلبریتی‌ها را به سوءاستفاده مالی و کاسبی از کرونا متهم کنند و در فضای مجازی، موجی از مقایسه سلبریتی‌های کره‌ای و سلبریتی‌های ایرانی به راه بیفتد. سلبریتی‌های کره‌ای که در مواجهه با این مشکل، کمک هزینه‌هایی برای خرید اقلام بهداشتی پرداخت کردند اما در ایران، وضعیت متفاوت بود!

سری جدید خندوانه قرار بود برای نوروز 99 ساخته شود اما چند روز پیش رامبد جوان در اینستاگرامش از ساخته نشدن سری جدید خندوانه خبر داد. در پیامی که جوان نوشته به این نکته اشاره کرده که خندوانه را زمانی می‌سازد که حال مردم خوب باشد. همین موضوع باعث شد تا اعتراض‌های زیادی به این بازیگر و مجری تلویزیون وارد شود. سید محمود رضوی تهیه کننده سینما در یادداشتی تند از جا خالی دادن رامبد جوان در روزهایی که مردم نیاز به شادی دارند، انتقاد کرد. چند رسانه هم به آقای جوان گفتن چه موقعی بهتر از این روزها که مردم به خاطر شرایط کرونا احتیاج به شادی دارن! منتقدان معتقدند در شرایطی که مردم نیازمند شادی و نشاط هستند، کنار کشیدن رامبد جوان از ضبط این برنامه، یعنی فاصله گرفتن از مردم.

فیلم توقیفی «رحمان 1400» به صورت رسمی وارد شبکه نمایش خانگی شد. این فیلم که در نوروز امسال روی پرده سینماها رفت، به خاطر شوخی‌های جنسی که داشت خیلی سریع با انتقاد روبرو شد و بعد از حدود یک ماه اکران، مشخص شد نسخه غیرمجاز این فیلم اکران شده و بلافاصله اکرانش متوقف و فیلم توقیف شد. با وجود اینکه نسخه قاچاق «رحمان 1400» چند ماهی هست منتشر شده، نسخه قانونی این فیلم تازه وارد بازار و نمایش خانگی شده است.

فیلم سینمایی «شیطان وجود ندارد» در برلین جایزه خرس طلایی را گرفت. جایزه‌ای که گفته می‌شود به دلایل سیاسی، به این فیلم داده شده است. «شیطان وجود ندارد»، به صورت غیرقانونی در ایران ساخته شده چراکه کارگردانش محمد رسول اف، ممنوع الکار است. گویا رسول اف، برای اینکه بتواند فیلمش را جلوی دوربین ببرد و در تهران فیلمبرداری کند، از مجوز 4 فیلم کوتاه سوء استفاده کرده است. با این حال خانه سینما و کانون کارگردانان سینما، جایزه این فیلم را به رسول اف تبریک گفتند، اما سازمان سینمایی حاضر به تائید این جایزه نشده است. در بیانیه هیات داوران برلین برای اهدای خرس طلایی به «شیطان وجود ندارد»، به مواضع سیاسی علیه جمهوری اسلامی اشاره شده است.

در پایان این قسمت، گفتگوی پدرام ابدان با کیوان امجدیان، تحلیلگر و منتقد سینمایی را شاهد خواهیم بود.

برنامه برداشت این هفته را ببینید و نظر بدهید.

منبع: سرنا

کد مطلب: ۱۳۷۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت