ملاصالح قاری در بیمارستان بستری شد

سرنا_ملاصالح قاری از آزادگان و راویان هشت سال دفاع مقدس به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شد.

ملاصالح قاری در بیمارستان بستری شد

به گزارش سرنا به نقل از مهر، لاصالح قاری از آزادگان هشت سال دفاع مقدس که بر اساس خاظرات وی تا کنون سه کتاب با عناوین «ملاصالح»، «نجات دهنده‌ای در سایه» و «آن بیست و سه نفر» تألیف شده است به دلیل عارضه کرونا در بیمارستان بستری شد.

این خبر را حبیب احمدزاده نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس در صفحه خود در فضای مجازی اعلام کرده و تصریح کرده است که ملاصالح در سه روز گذشته به دلیل این بیماری در بیمارستان طالقانی آبادان بستری شده است.

ملاصالح قاری از مبارزان علیه حکومت پهلوی بود که مدت ۸ سال در زندان‌های ساواک بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از شروع ج نگ تحمیلی در جریان امدادرسانی به رزمندگان ایران در آب‌های خلیج فارس به محاصرهٔ قایق‌های گشتی عراق درآمد و همراه تعداد دیگری از نیروهای سپاه به اسارت قوای عراق درآمد. عراقی‌ها که متوجه تسلط او به زبان عربی و فارسی شدند، او را به عنوان مترجم به کار گرفتند.

شهرت وی به خاطر دیداری بود که گروه اسرای موسوم به ۲۳ نفر با صدام بود که در آن دیدار وی مترجم صدام بود و سخنان وی را برای آنان ترجمه می‌کرد. وی پس از ۴ سال در ۱۳۶۴ از سوی عراق همراه با ۵۰۰ نفر دیگر آزاد شد.. ملاصالح قاری پس از آزادی از اسارت مورد سؤ ظن مقامات اطلاعاتی و امنیتی ایران قرار گرفت و در زندان حفاظت اطلاعات اهواز به اتهام خیانت به کشور و همکاری با بعثی‌ها و شکنجه اسرا دوباره زندانی شد. او بعد از ۲ سال به قید ضمانت آزادشد و در نهایت پس از بازگشت اسرا در سال ۱۳۶۹ با نامه مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی روحانی آزاد شده از اسارت، بی گناهیش اثبات شده و از وی رفع اتهام می‌شود.

نام ملاصالح و داستان فداکاری‌های او در کتاب هفتم مدرسه‌های کشور ایران آورده شده‌است.

کد مطلب: ۱۴۰۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت