کتابخانه‌ای شامل قرآنی که با فضانورد قزاقستانی به فضا رفت

آرشیو کتابخانه نخستین رییس جمهور قزاقستان غنی است. قرآنی که همراه با فضانورد قزاقستانی به فضا رفت و آلبومی با طرح‌های داوینچی در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

کتابخانه‌ای شامل قرآنی که با فضانورد قزاقستانی به فضا رفت

کتابخانه نخستین رئیس جمهور قزاقستان - یلباسی، مجتمع اطلاعاتی و ایدئولوژیک نخستین رئیس جمهور قزاقستان نورسلطان نظربایف است که به عنوان یک کتابخانه، آرشیو، موزه، مرکز فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی فعالیت می‌کند. رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان در تازه‌ترین گزارش ارسالی خود به مهر به معرفی این کتابخانه پرداخته است. این گزارش را در ادامه بخوانید:

نهاد دولتی «کتابخانه اولین رئیس جمهور قزاقستان - یلباسی» به تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۱۴ مطابق با تصمیم رئیس جمهور قزاقستان به منظور حصول اطمینان از عملکرد کتابخانه و آرشیو شخصی رئیس نخستین جمهور قزاقستان- یلباسی، برای مطالعه تاریخچه شکل گیری و توسعه قزاقستان و همچنین تبلیغ ایده‌ها و ابتکارات نخستین رئیس جمهور قزاقستان در داخل و خارج از کشور تاسیس شده است.

ساختمان کتابخانه نخستین رئیس جمهور قزاقستان - یلباسی در شهر نور سلطان، خیابان بوکیخان شماره ۱ واقع شده است. کتابخانه یلباسی در یک ساختمان منحصر به فردی قرار دارد که ساخت آن در مارس ۲۰۱۳ به پایان رسید و طراح آن نورمن فوستر معمار معروف انگلیسی است. مساحت کل ساختمان ۳۰ هزار متر مربع است و به شکل یک چشم بزرگی ساخته شده که به آسمان نگاه می‌کند.

کتابخانه یلباسی دارای زیرساخت‌های الکترونیکی و بایگانی مدرن و منابع اطلاعاتی بی نظیری است که میراث فرهنگی و تاریخی ملی را تشکیل می‌دهد.

کتابخانه شخصی نخستین رئیس جمهور قزاقستان شامل انتشارات اهدا شده به نورسلطان نظربایف در سال‌های مختلف، کتاب‌هایی با نوشته‌های اختصاصی و همچنین آثاری از کتابخانه شخصی (خانگی) یلباسی است که نورسلطان نظربایف از دهه ۱۹۶۰ جمع آوری کرده است.

همچنین در آرشیو کتابخانه رییس نخستین جمهور قزاقستان - یلباسی نشریات چاپی و الکترونیکی و اشیای نمایشی از مجموعه شخصی نورسلطان نظربایف شامل هدایای سران کشورها و نمایندگان رسمی آنها، آثار هنری و عتیقه‌های تاریخی نگهداری می‌شود. مزاحن کتابخانه همچنین شامل نشریه‌های نادر، کلکسیونی و چاپ قدیمی مانند آلبوم با پیش طرح‌های لئوناردو داوینچی که توسط کتابخانه امبروسیانا در میلان به نخستین رئیس جمهور اهدا شده است، قرآن کریم که در فضا بوده و توسط تالگات موسابایف فضانورد قزاقستانی اعطا شده، تاریخ جهانی اثر فریدریخ شلوسر که قبلاً در کتابخانه الکساندر دوم امپراطور روسی نگهداری می‌شد و… است.

در آرشیو شخصی یلباسی بیش از ۱۳۰ هزار سند آرشیوی، مطالب بی نظیر بیوگرافی و خلاقانه در مورد فعالیت‌های رسمی و عمومی نخستین رئیس جمهور قزاقستان یلباسی جمع آوری شده است. اسناد شخصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که مراحل زندگی و فعالیت رئیس جمهور اول قزاقستان را منعکس می‌کند مانند کارنامه، کارت‌های شناسایی، تقدیرنامه‌ها، اعتبارنامه، گواهی‌های نماینده پارلمان، تعدادی از مدارک والدین، اطلاعات درمورد نزدیکان و...

همچنین اسناد از آرشیو شخصی یلباسی بیانگر روند تشکیل قزاقستان مستقل، تشکیل کانون ریاست جمهوری، ساخت دولتی کشور جدید و پایتخت جدید، دگرگونی سیستم قانونگذاری، قوه مجریه، بهسازی دستگاه اداری آن و دستاوردها در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

فعالیت‌های نمایشگاهی کتابخانه یلباسی در دو جهت توسعه پیدا خواهد کرد:

• توسعه و شکل‌گیری نمایشگاه‌های دائمی؛

• برگزاری نمایشگاه‌های موقت به عنوان بخشی از اجرای پروژه‌های نمایشگاهی: «انتخاب تاریخی» (با موضوع کانون ریاست جمهوری)، «دستاورد ملی» (طرح منطقه‌ایی با موضوعات مهم درباره میراث تاریخی و فرهنگی جامعه قزاقستانی)، «گفت‌وگو از طریق فرهنگ» (طرح بین المللی)، «مجموعه موزه‌ایی» (نمایشگاه‌هایی که بر اساس نتایج تحقیقات مجموعه‌های آرشیوی، موزه‌ایی و مجموعه کتاب ها صورت می‌گیرد)، پروژه مشارکت با هدف مردمی سازی هنر معاصر قزاقستان، «روی بال امید» (پروژه پشتیبانی از جوانان خلاق)، «نگاهی از دوران کودکی» (برای حمایت از خلاقیت کودکان)، «زادگاه من» (برنامه سراسری حمایت از موسسات آموزشی اضافی).

از سال ۲۰۱۷ پروژه نمایشگاهی سیار گسترده کتابخانه یلباسی با عنوان «نورسلطان نظربایف: دوره، شخصیت و جامعه» برگزار می‌شود.

کتابخانه یلباسی با مراکز، بنیادها، کتابخانه‌ها، مراکز پژوهشی، انستیتوهای علمی و مراکز فرهنگی ریاست‌های جمهوری خارجی، در رسانه‌ها (از جمله شبکه‌های اجتماعی) نظردهی کارشناسی، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و نشریات مربوط به موضوعات مهم در زمینه توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در بستر ابتکارات سیاسی یلباسی سازماندهی می‌کند.

به منظور تربیت جوانان به روحیه میهن پرستی قزاقستانی، شفاف سازی برنامه‌های استراتژیک و ترویج ایده‌های خلاقانه نخستین رئیس جمهور قزاقستان یلباسی و همچنین افزایش مشارکت مدنی جوانان قزاقستانی در زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور از سال ۲۰۱۵ در کتابخانه یلباسی اقدامات اجتماعی و آموزشی صورت می‌گیرد.

بهترین دانشجویان و دانش آموزان از تمام مناطق قزاقستان و همچنین معلمان و کارمندان دولتی هر هفته در چارچوب سمینارهای آموزشی، آموزش می‌بینند که موضوعات آن هر سال تغییر پیدا می‌کند، مثلاً از اکتبر سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۶ موضوع نقشه ملت ۱۰۰ گام مشخص برای اجرای پنج اصلاح نهادی، در سال ۲۰۱۷ موضوع راه قزاقستان: کشور جاودان، در سال ۲۰۱۸ - نوسازی معنوی: جهت‌گیری به آینده، و در سال ۲۰۱۹ موضوع راه به آینده از هر فرد آغاز می‌شود.

با دستور رئیس جمهور قزاقستان با شماره ۳۶۹ مورخ ۴ نوامبر سال ۲۰۱۶ کتابخانه نخستین رئیس جمهور قزاقستان یلباسی با موزه نخستین رئیس جمهور قزاقستان ادغام شد.

موزه نخستین رئیس جمهور قزاقستان - موزه تاریخ معاصر قزاقستان است. ایده اصلی آنکه در اشیاء نمایشی موزه تجسم یافته است، شکل گیری حاکمیت دولتی کشور و نقش تاریخی نخستین رئیس جمهور نورسلطان نظربایف در ساخت یک کشور دموکراتیک مستقل است. هم اکنون محزن موزه کتابخانه نخستین رئیس جمهور قزاقستان بیش از ۱۱۰۰۰ مورد در اختیار دارد. جهت مهم اجرای وظیفه فرهنگی این موزه، برپایی نمایشگاه‌های موضوعی برگرفته از مخازن این موزه در مناطق مختلف کشور است.

موزه کتابخانه یلباسی در محل اقامت نخستین رئیس جمهوری قزاقستان واقع شده است، جایی که وی در دوره ۱۹۹۷-۲۰۰۴ پس از انتقال پایتخت از آلماتی به آستانه مشغول به کار بود.

فضای روزهای کاری آن سال‌ها توسط کابینه، اتاق پذیرایی و اتاق‌های جلسات رئیس دولت بازسازی می‌شود و البته به شکل اصلی خود حفظ شده است.

موزه کتابخانه همچنین نمایشگاه‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهد که مراحل اصلی شکل گیری و پیشرفت قزاقستان مستقل از طریق منشور زندگی و فعالیت نورسلطان نظربایف را منعکس می‌کند.

با دستور رئیس جمهور قزاقستان در تاریخ ۱۹ مارس سال ۲۰۱۹ آقای رحیم‌جانوف امریخان مرادبیکوویچ به عنوان رئیس کتابخانه نخستین رئیس جمهور قزاقستان یلباسی منصوب شد.

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۵۰۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت