سیاستمداری که برای پادشاهی رضاخان تلاش کرد اما به امر او کشته شد

چاپ دوم کتاب «در اعماق زمان: زندگی‌نامه سیاسی فیروز میرزا فیروز» نوشته الهام ملک زاده توسط نشر تاریخ ایران منتشر شد.

سیاستمداری که برای پادشاهی رضاخان تلاش کرد اما به امر او کشته شد

انتشارات تاریخ ایران، دومین چاپ کتاب «در اعماق زمان: زندگی‌نامه سیاسی فیروز میرزا فیروز (نصرت الدوله)» نوشته الهام ملک زاده را با شمارگان هزار نسخه، ۲۸۸ صفحه و بهای ۷۰ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب به سال ۱۳۹۶ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۴۸ هزار تومان منتشر شده بود. این کتاب زندگینامه سیاسی و مجموعه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی فیروز میرزا فیروز (نصرت الدوله) را برای مخاطبان شرح می‌دهد.

فیروز میرزا نصرت الدوله فرزند شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما و عزت الدوله دختر مظفرالدین شاه بود. شهرت او در تاریخ ایران بیش از هر چیز به به سبب نقش داشتن در قرارداد ۱۹۱۹ است که به عنوان وزیر امور خارجه، یکی از سه امضاکننده قرارداد بود. او در اواخر دوران قاجار سیاستمدار سرشناسی بود و به عنوان وزیر عدلیه و وزیر امور خارجه مشغول به کار بود. در دوران نمایندگی مجلس نیز از هواخواهان رضاخان میرپنج بود و در امر پادشاهی او تلاش بسیاری کرد.

او در کابینه‌های مستوفی الممالک و مهدی قلی خان هدایت در دوران پادشاهی رضاشاه، سمت وزارت مالیه را بر عهده داشت، اما به خشم شاه گرفتار شد و به جرم ارتشا او را بازداشت و محاکمه کردند. در دومین محاکمه خود به سمنان تبعید شد و در آنجا نیز او را خفه کردند. در زندگی سیاسی او نکات تاریک بسیاری وجود داشت که الهام ملک زاده در کتاب «در اعماق زمان» به خوبی توانسته ابهامات تاریخی پیرامون او را برای مخاطبان برطرف و روایت بدون غرضی را از زندگی او را ارائه کند.

کتاب شامل یازده فصل به ترتیب با این عناوین است: «تولد و روزگار جوانی»، «نصرت الدوله و وزارت عدلیه»، «نصرت الدوله و قرارداد ۱۹۱۹ م»، «نصرت الدوله وزیر خارجه ایران»، «نصرت الدوله و کنفرانس صلح پاریس»، «نصرت الدوله در مجلس چهارم و پنجم»، «نصرت الدوله و انجمن آثار ملی»، «نصرت الدوله وزیر مالیه دوره رضاشاه»، «افول قدرت نصرت الدوله»، «شورش ایلات فارس و دستگیری نصرت الدوله» و «قتل نصرت الدوله».

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۵۰۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت