آژیر خاموش کرونا

سرنا_ با آغاز کسب و کارها انتظار می‌رفت مردم همچون گذشته موارد بهداشتی را رعایت کنند که متأسفانه این موضوع کمتر از آنچه انتظار می‌رفت رخ داد.

آژیر خاموش کرونا
ویروس کرونا چهارماه است که مهمان ناخوانده کشورمان شده. در ماه‌های اسفند و فروردین بسیاری از مردم با در خانه ماندن سعی در حفاظت از خود و خانواده در مقابل این ویروس داشتند. با آغاز کسب و کارها انتظار می‌رفت مردم همچون گذشته موارد بهداشتی را رعایت کنند که متأسفانه این موضوع کمتر از آنچه انتظار می‌رفت رخ داد. استفاده از ماسک یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌تواند شیوع برخی بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله کووید -۱۹ را محدود کند. با وجود این، استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست و اقداماتی چون رعایت حداکثری بهداشت دست برای جلوگیری از انتقال ویروس بسیار مهم تلقی می‌شود. با این همه موج دوم این بیماری در ایران در حال جان گرفتن است و طبق اعلام منابع رسمی، رعایت اصول بهداشتی از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است و مردم عزیز انگار نه انگار... در این گزارش تصویری با مردمی همراه شده‌ایم که آگاهانه یا ناآگاهانه به دوستی با کرونا شتافته‌اند.
حضور سالمندان در اماکن عمومی‌ بسیار خطرناک‌ است. به خصوص بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی.
هنوز هم عده‌ای این تصور اشتباه را دارند که کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند کمتر در خطر گرفتن کرونا هستند.
با لغو دورکاری و آغاز به کار مشاغل عملاً امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکنی مانند مترو وجود ندارد، پس باید در این اماکن با دقت بیشتری از ماسک و دستکش استفاده کرد.
در حالی که تصور اولیه این بود که کودکان به کرونا ویروس مبتلا نمی‌شوند، اما آمارهای منتشر شده فوت چندین کودک براثر این ویروس در نقاط مختلف دنیا را گزارش می‌دهد.
کودکان در بین گروه‌های سنی مختلف، همچنان کمترین سهم را در ابتلا به کرونا دارند اما آمار ابتلای کودکان به شدت در حال افزایش است.
بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی میزها و صندلی‌های کافه‌ها و رستوران‌ها برای هر مشتری باید ضدعفونی شود.
وضعیت مادران سالمند در ایام کرونا نگران‌کننده است. آنها مراقب فرزندانشان هستند اما برای این کار اول باید مراقب خود باشند.
بیشترین استفاده خانواده‌های ایرانی از نان سنتی است که باعث افزایش احتمال انتقال کرونا می‌‌شود لذا محققان توصیه می‌کنند در هنگام تهیه نان با رعایت اصول بهداشتی از انتقال آن به خانه جلوگیری شود.
سالمندان به علت کهولت سن سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در شرایط کنونی آسیب پذیری آنها بیشتر شده است. لذا توصیه می‌شود تاحد امکان از تردد در جامعه خودداری کنند.
در شرایط کنونی هرگز نباید از شیرهای آب اماکن عمومی برای شرب آب استفاده کنید.
شما و فرزندانتان به هوای تازه و ورزش نیاز دارید، این کار به کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. البته این کار باید با رعایت فاصله‌‌گذاری اجتماعی انجام شود.
برداشتن ماسک با دست آلوده و استعمال سیگار احتمال انتقال ویروس کوید۱۹ را افزایش می‌دهد.
متأسفانه بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای در جهان به کرونا مبتلا شده‌اند؛ این بدان معنی است که جوان و قوی بودن جلوی ابتلا به کرونا را نمی‌گیرد.
سیگاری‌ها هم با دود سیگار و هم با برداشتن ماسک در اماکن عمومی جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.
آمار ابتلای کودکان به کرونا طی هفته‌های اخیر در کشورهای مختلف و از جمله در ایران رو به افزایش است.
در حالی که یکی از روش‌های پیشگیری از انتقال ویروس استفاده از دستکش است اما باید توجه داشت که دستکش آلوده خود می‌تواند باعث انتقال بیماری باشد.
شیوع بیماری کرونا باعث افزایش استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی شده است. نبود مناسب زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی باعث شد طرح ترافیک موقتاً لغو و اکنون از ساعت ۸لغایت۱۶اجرا شود.
هر فرد می‌تواند ناقل بدون علامت کووید-۱۹ باشد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند همهٔ افراد بالای دو سال در مکان‌های عمومی از ماسک‌ صورت استفاده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
کودکان کار در شرایط عادی نیز از بهداشت شخصی و محیطی مناسب برخوردار نیستند. این کودکان در شرایط فعلی نه تنها به خود بلکه به دیگران نیز امکان انتقال بیماری را دارند.
دستمال‌های کاغذی، ماسک و دستکش‌های آلوده جزو خطرناک‌ترین زباله‌های حال حاضر دنیا است. کودکان زباله‌گرد همچنان در میان این زباله‌ها به دنبال لقمه‌های نان خود می‌گردند.
خرید بکنیم اما در سبد خریدمان کرونا را به خانه نبریم.
با لغو دورکاری و آغاز به کار مشاغل عملاً امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکنی مانند مترو وجود ندارد، پس باید در این اماکن با دقت بیشتری از ماسک و دستکش استفاده کرد.

منبع: ایکنا

کد مطلب: ۱۵۲۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت