یک جایزه دیگر برای کالسون وایت‌هد نویسنده برنده پولیتزر

سرنا_جایزه ادبیات داستانی کتابخانه کنگره ۲۰۲۰ به کالسون وایت‌هد نویسنده سیاه‌پوستی که دو جایزه پولیتزر دریافت کرده است، اهدا می‌شود.

یک جایزه دیگر برای کالسون وایت‌هد نویسنده برنده پولیتزر

کارلا هیدن رییس کتابخانه کنگره آمریکا اعلام کرد که کالسون وایت‌هد، نویسنده رمان‌های برنده جایزه پولیتزر «نیکل بویز» و «خط آهن زیرزمینی» در فستیوال کتاب ملی کتابخانه کنگره ۲۰۲۰ که بین روزهای بیست‌وپنجم تا بیست‌وهفتم سپتامبر برگزار می‌شود، جایزه ادبیات داستانی کتابخانه کنگره آمریکا را دریافت می‌کند.

وایت‌هد ۵۰ ساله جوان‌ترین فردی است که به خاطر مجموع آثرش موفق به کسب این جایزه می‌شود.

هیدن گفت: «آثار کالسون وایت‌هد با استفاده از بینش‌هایی عمیق در وضعیت انسانی و هم‌دلی با افرادی که با اعماق تیره زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند خلق می‌شوند. او در رمان‌های خود گستره رخدادهای تاریخی را افزایش داده و آن‌ها را تبدیل به استعاره‌هایی از دنیای امروزی کرده است.»

هیدن گفت برنده امسال با انتخاب این نویسنده از سوی ۶۰ چهره ادبی شاخص از جمله برندگان قبلی این جایزه و نویسندگان و منتقدان ادبی شناخته‌شده سراسر جهان انتخاب شده است.

امسال مراسم اهدای جایزه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

جایزه سالانه ادبیات داستانی آمریکا که یکی از مهم‌ترین جوایز اهداشده توسط کتابخانه کنگره است، به تجلیل از یک نویسنده ادبی آمریکایی می‌پردازد که بدنه کاری‌اش نه فقط به خاطر استادی در هنر بلکه به خاطر اصیل بودن افکار و تصوراتش متمایز است. این جایزه می‌خواهد صداهای قدرتمند، خاص و مانایی را تحسین کند که در مسیر حرفه‌ای کاری‌شان چیزی جدید از تجربه زندگی آمریکایی بیان کرده‌اند.

وایت‌هد گفت: وقتی بچه بودم، در قالب اردو یا تکلیفی برای مدرسه وارد کتابخانه‌های بزرگ نیویورک سیتی از جمله شومبورگ و میدمنهتن می‌شدم و حسی عمیق از شگفتی داشتم، انگار که وارد یک گوشه مقدس از شهر شده‌ام.

او اضافه کرد: به این امیدوارم که همین حالا یک کودک شبیه من، می‌بیند که کتابخانه کنگره هنرمندان سیاهپوست را به رسمیت می‌شناسد و به این خاطر حس می‌کند می‌تواند بینش و رویایش را دنبال کند و منبع الهام مقدس خودش را کشف کند.

کتابخانه کنگره بزرگ‌ترین کتابخانه جهان است و به بازدیدکنندگان اجازه دسترسی به آرشیوی خلاقانه از ایالات متحده و سراسر جهان را هم به صورت فیزیک و هم به صورت آنلاین می‌دهد. این کتابخانه همچنین خانه دفتر کپی‌رایت آمریکاست.

کالسون وایت‌هد متولد ۶ نوامبر ۱۹۶۹ سال ۱۹۹۱ از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد. وی تاکنون ۲ جایزه پولیتزر دریافت کرده و هفته پیش برای نوشتن رمان «پسرهای نیکل» یا «نیکل بویز» موفق به کسب جایزه جورج اورول هم شد. وی نخستین رمانش را با عنوان «اندیشمند» سال ۱۹۹۹ منتشر کرد و با «راه‌آهن زیرزمینی» که سال ۲۰۱۶ منتشر شد جایزه کتاب ملی برای داستان و جایزه پولیتزر را از آن خود کرد.«روزهای جان هنری» در سال ۲۰۰۱، «غول در نیویورک» در سال ۲۰۰۳، «ساگ هاربور» در سال ۲۰۰۹ و «آپکس صدمه را پنهان می کند» در سال ۲۰۱۱ از دیگر آثار وی هستند.

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۵۶۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت