معرفی یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های تاریخی جهان

سرنا_باستان‌شناسان معتقدند صدها سازه‌ سنگی که گاهی ابعادی بزرگتر از زمین فوتبال آمریکایی دارند و در عربستان سعودی از جمله دامنه‌های یک آتش‌فشان یافت می‌شوند احتمالاً از قدیمی‌ترین سازه‎‌های تاریخی جهان هستند.

معرفی یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های تاریخی جهان

پیش‌تر اطلاعاتی درباره این سازه‌های حدوداً هفت‌هزاساله در سال ۲۰۱۷ منتشر شده بود.

اکنون نتایج یک تحقیق جدید بر روی بناهای سنگی مرموزی که پیش‌تر با عنوان «دروازه‌ها» شناخته می‌شدند اما اکنون با نام «مستطیل» شناخته می‌شوند نشان می‌دهد این بناها برای تشریفات مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

براساس اطلاعات منتشرشده جدید در ژورنال «The Holocene»، تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان می‎‌دهد یکی از این سازه‌های سنگی در سال ۵۰۰۰ پیش از میلاد توسط انسان‌ها ساخته شده است.

در مقاله جدید آمده است: «از آن‌جایی که صدها مورد از سازه‌های «مستطیل» در شمال غربی عربستان وجود دارد، سازه‌های «مستطیل» را نمایش‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در معماری بناهای تاریخی می‌توان محسوب کرد.»

در بخش دیگری از این مقاله نوشته شده است: «این آثار نمایانگر یکی از قدیمی‌ترین انواع عظیم سازه‌های تاریخی سنگی در جهان هستند.»

این سازه‌ها از دیوارهای سنگی کوتاهی ساخته شده‌اند که از نمای بالا اغلب به شکل دروازه دیده می‌شوند. طول کوچکترین این آثار به ۱۵ متر و بزرگترین آن‌ها به ۶۱۶ متر می‌رسد.

در ابتدا این سازه‌ها به نحوی ساخته شده بودند که در انتهای هر «مستطیل» یک سکو قرار داشته است.

بر روی سکوی یکی از این «مستطیل‌»ها نقاشی‌ای با طراحی‌های هندسی کشف شد.

با توجه به مقاله جدید منتشرشده، انتظار می‌رود این سازه‌ها در گذشته از زیبایی بصری چشمگیری برخوردار و نقاشی‌های زیادی بر روی آن‌ها بوده باشد.

با این‌که باستان‌شناسان احتمالا می‌دهند این سازه‌ها برای تشریفات مذهبی ساخته شده باشند اما از جزئیات دقیق آن مطلع نیستند.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۶۴۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت