مسعود کیمیایی فیلم مشهورترین کلاهبردار ایرانی را می‌سازد

سرنا_فیلمساز کهنه کار سینمای ایران قبل‌تر گفته بود قصد دارد سریالی برای شبکه خانگی بر پایه رمانش "جسدهای شیشه‌ای" بسازد، اما ظاهراً این سریال را کنار گذاشته تا فیلمی درباره یک ضد قهرمان عجیب بسازد؛ آرسن لوپن ایرانی!

مسعود کیمیایی فیلم مشهورترین کلاهبردار ایرانی را می‌سازد

مسعود کیمیایی قرار است در فیلم تازه خود، زندگی مهدی بلیغ مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی را به تصویر بکشد.

قصه مهدی بلیغ دستمایه ساخت فیلم تازه مسعود کیمیایی شده است.

مهدی بلیغ را کسانی می‌شناسند که اهل خواندن تاریخ‌اند. او معروف‌ترین خلاف کار تهران شد؛ خلاف کاری که قصه‌هایش مشهور است و دست کم دو قصه او را تهرونی‌های قدیمی خیلی خوب می‌دانند. یکی از کلاهبردارانی که حتی کاخ دادگستری را هم فروخت!

اما اصل ماجرا به سال ۱۳۲۷ برمی‌گردد؛ آن روزها مهدی بلیغ همراه مهدی نظری و هوشنگ مجتبایی سه سارق با سابقه بودند که یک باند سرقت شکل دادند. آن‌ها با هم پیمان بستند اگر هر کدام به چنگ پلیس افتادند دیگری برای رهایی او اقدام کند.

در این میان کسی که بیش از دو تن دیگر به این عهد و پیمان وفادار ماند، مهدی بلیغ بود که زودتر از آن دو گرفتار شد. ماجرا این بود که آن‌ها از یک طلا فروشی دزدی کرده بودند اما بلیغ گرفتار شد و زندان افتاد. در زندان منتظر کمک بود که نظری سراغش آمد و گفت هوشنگ فرار کرده به خارج از کشور رفته است!

بلیغ پیغامی از هوشنگ گرفته و گفته بود که نه فقط سهمش را بالا کشیده بلکه زنش را هم از راه به در کرده است! بلیغ دیوانه شده بود؛ به محض خروج از زندان، مهدی نظری را پیدا کرد و کشت، اما هوشنگ از چنگش گریخت. همان سال به اتهام قتل به حبس ابد محکوم شد. او زمان انقلاب از زندان آزاد شد ولی دوباره دستگیرش کردند و این بار، با حکم صادق خلخالی اعدام شد.

مسعود کیمیایی مهدی بلیغ را از نزدیک می‌شناخت همین آشنایی احتمالا کمک می‌کند تا فیلم او چیزی بیشتر از روایت‌هایی خلاقانه نویسندگان تهران معاصر و اطلاعات هفتگی شود. حتی باقر پرهام سال ۶۱ در مقاله‌ای نوشت که بلیغ ماجراهای جالبی از زندگی خودش را برای کیمیایی تعریف کرده است.

"خائن کشی" سی امین فیلم مسعود کیمیایی است. قبل‌تر این فیلمساز گفته بود قصد دارد سریالی برای شبکه خانگی بر پایه رمانش "جسدهای شیشه‌ای" بسازد، اما ظاهرا این سریال را کنار گذاشته تا فیلمی درباره یک ضد قهرمان عجیب بسازد؛ آرسن لوپن ایرانی!

این بار علی اوجی تهیه کننده فیلم اوست. ظاهرا اسپانسر فیلم اول مارکت است، اما هنوز مشخص نیست پول فیلم تازه‌ کیمیایی را اول مارکت می‌‌‌دهد یا از سرمایه‌ شخصی تامین می‌شود.

منبع: روزنامه سازندگی

کد مطلب: ۱۶۹۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت