نشان‌های هشت سال دفاع مقدس در موزه ملک/ عکس

سرنا_موزه ملی ملک همزمان با چهل‌سالگی دفاع مقدس، حدود ۱۰ قطعه تمبر، یک سکه و یک پاکت نامه متعلق به یک شهید را به عنوان یادبودهای نگهداری‌شده در موزه ملی ملک از هشت سال جنگ تحمیلی به صورت مجازی به نمایش گذاشته است.

نشان‌های هشت سال دفاع مقدس در موزه ملک/ عکس

موقوفه آستان قدس رضوی با چاپ تمبر یادبود برای ثبت آن حماسه‌ها، قدمی در این زمینه برداشت و مجموعه‌ای از تمبرهای یادبود این دوران را که در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود و بیانگر گوشه‌هایی از آن رویداد مهم در تاریخ چند دهه اخیر ایران‌ است به نمایش گذاشته است.

تنوع طرح و نقش

تمبرهای یادبود دوران دفاع مقدس در گنجینه تمبر کتابخانه و موزه ملی ملک، با تصویرها و نقش‌هایی بسیار در دوره‌های گوناگون تاریخی به کوشش شرکت پست منتشر شده و در ادامه کوشش‌های حاج حسین آقا ملک واقف و بنیان‌گذار این گنجینه، افرادی چون «محمود کاظمی» و «محمدصادق ثابتی» به این مجموعه وقف و اهدا کرده‌اند. چهار قطعه تمبر یادبود از پنجمین سالگرد دفاع مقدس در ۳۱ شهریور ۱۳۶۴ به ارزش پنج ریال با تصویرهای گوناگون گرافیکی شامل مسجد، شهید، اسلحه، بمب، پرنده و نقشه ایران وجود دارد.

آرم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در قسمت بالای این تمبرها به چاپ رسیده است. عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا و کل شهر محرم» روی یکی از آن‌ها به چشم می‌آید. همچنین پنج قطعه تمبر یادبود ۱۰ ریالی با تصویر مشت گره‌کرده و شش موشک در بالای آن از ششمین سالگرد دفاع مقدس در سال ۱۳۶۵ در مجموعه تمبر گنجینه ملک وجود دارد که هریک حماسه‌های دوران دفاع مقدس همچون حماسه‌های خرمشهر، هویزه، ناوچه پیکان و ۲۲ حماسه سوسنگرد در سال ۱۳۵۹ و حماسه شکست حصر آبادان در سال ۱۳۶۰ را روایت می‌کنند.

دو قطعه تمبر یادبود ۲۵ ریالی هفتمین سالگرد دفاع مقدس در سال ۱۳۶۶ با تصویرهایی از رزمنده، قایق و بالگرد منتشر شده‌اند. همچنین نقش‌هایی از چند رزمنده با اسلحه و نامه سازمان ملل نیز به ترتیب روی تمبرهای ۲۰ ریالی هشتمین و نهمین سالگرد دفاع مقدس در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ دیده می‌شود. تمبر یادبود صد ریالی هفته دفاع مقدس در سال ۱۳۶۹ به تصویر لاله و مشت منقوش است. تمبر پنج ریالی نیز با موضوع دو هزار روز دفاع مقدس و نقش نقشه ایران، لاله و مشت در ۲۳ اسفند ۱۳۶۴ در کشور منتشر شده است.

یادبودهایی از شهیدان

از دیگر تمبرهای یادبود هفته دفاع مقدس این مجموعه می‌توان از دو قطعه تمبر ۲۰ ریالی نام برد که در ۳۱ شهریور ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ چاپ شده‌اند. نماد بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های اسلامی همراه با تصویر پرچم کشور و نقش رزمنده، به ترتیب روی آن‌ها دیده می‌شود. تمبری نیز با نقش رزمنده، رودخانه و نخل در مجموعه تمبرهای یادبود هفته دفاع مقدس کتابخانه و موزه ملی ملک به چشم می‌خورد که با ارزش ۴۰ ریال در سال ۱۳۷۱ چاپ شده است.

سه قطعه تمبر ۷۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ ریالی با تصویری از شهید سیدمرتضی آوینی، نقش اسلحه و بسیجی و نقش رزمنده‌ای در حال خواندن نماز که به مناسبت هفته دفاع مقدس به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵ منتشر شده‌اند، از دیگر تمبرهای یادبودی وقفی حاج حسین آقا ملک این مجموعه هستند. همچنین دو قطعه تمبر دو هزار ریالی در میان تمبرهای یادبود دفاع مقدس گنجینه ملک وجود دارد. یکی از این تمبرها به مناسبت گرامیداشت ۱۴۰۰ شهید دفاع مقدس با نقشی از پلاک شهید و طرحی دربرگیرنده ۱۲ مربع سبز و سیاه در ۲۸ مهر ۱۳۸۹ چاپ شده و تمبر دیگر به مناسبت یادبود شهدای دفاع مقدس با نقش بی‌سیم‌چی در پنج مهر ۱۳۸۹ منتشر شده است.

از سکه تا پاکت پستی

سکه ۲۰ ریالی یادبود هشت سال دفاع مقدس در سال ۱۳۶۸ و یک پاکت پستی مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس که از طرف انجمن اسلامی صنف چاپ به رزمندگان جبهه تقدیم شده است، نیز در کنار این تمبرهای یادبود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود. این پاکت پستی که اهدایی سیدحمید میرسید بوده، در ۱۹ تیر ۱۳۶۳ توسط رزمنده‌ای به نام عباس عادلی به عیسی عادلی (پدرش) نوشته و از پاسگاه شهید قدوسی پل کرخه اندیمشک به روستای نوکنده بندرگز فرستاده شده است.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۶۹۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت