از جمشید هاشم‌پور تا لیلا بلوکات/ بازیگرانی که فرصت بازی در نقش‌های ماندگار را از دست دادند

سرنا_ایفای نقش شخصیت‌های معروف در آثار تاریخی مذهبی، برای هر بازیگر سینما یا تلویزیون فرصت مهمی است که می‌تواند به نقطه عطفی در کارنامه او تبدیل شود.

از جمشید هاشم‌پور تا لیلا بلوکات/ بازیگرانی که فرصت بازی در نقش‌های ماندگار را از دست دادند

بازیگرانی مانند فریبرز عرب‌نیا، کتایون ریاحی و فرهاد قائمیان بازی در نقش شخصیت‌های مذهبی واقعی را تجربه کرده‌اند، اما این فرصت پیش از آن‌ها قرار بوده نصیب بازیگر یا بازیگران دیگری شود.

جمشید هاشم‌پور/ مختار ثقفی

«مختار ثقفی» در سریال «مختارنامه» به کارگردانی داود میرباقری، شخصیت مهمی بود که بازیگران مختلفی برای بازی در این نقش نامزد شده بودند و پیشنهاد بازی در نقش این شخصیت به چند بازیگر داده شده بود. به تازگی محمود فلاح تهیه‌کننده سریال در گفت‌وگویی اعلام کرده که انتخاب اول برای بازی در نقش این شخصیت، جمشید هاشم‌پور بوده، اما از آن جایی که فرایند تصویربرداری سریال طولانی بوده، جمشید هاشم‌پور این نگرانی را داشته که نتواند از پس بازی در این نقش بربیاید، به همین دلیل بازی در نقش او را نپذیرفته است. جمشید هاشم‌پور به عنوان یکی از قهرمانان محبوب فیلم‌های اکشن سینما شناخته می‌شود و تا به حال در هیچ سریال تلویزیونی بازی نکرده است، بنابراین اولین حضور او در قاب تلویزیون با نقش قهرمانی مانند «مختار ثقفی» می‌توانست اتفاق مهمی در کارنامه اش باشد.

علیرضا شجاع‌نوری/ مختار ثقفی

یکی دیگر از بازیگرانی که نقش «مختار» به او پیشنهاد شد، علیرضا شجاع‌نوری بود. او با دیدن تصویر فریبرز عرب‌نیا در نقش شخصیت «مختار» در برنامه «باغ رمضان» این موضوع را اعلام کرد. این بازیگر سابقه درخشانی در زمینه بازی در آثار مذهبی تاریخی دارد. او در فیلم ماندگار «روز واقعه» اثر شهرام اسدی، نقش «عبدا...» جوان مسیحی را که تازه مسلمان شده بود ، بازی کرد. شجاع‌نوری با فیلم «محمد رسول‌ا...(ص)» بازی در نقش یکی از شخصیت‌های مهم در اسلام یعنی «عبدالمطلب» پدربزرگ پیامبر(ص) را تجربه کرده بود و بازی درخشانی در فیلم داشت. «مختار» می‌توانست سومین نقش مهمی باشد که این بازیگر ایفا کند، اما زمانی که این نقش به او پیشنهاد شد مشغول تهیه دو فیلم بود و در نهایت نقش به فریبرز عرب‌نیا رسید که به خوبی از پس آن برآمد. علیرضا شجاع‌نوری در اثر جدید میرباقری «سلمان فارسی» نقش «سلمان» را برعهده دارد.

حمید فرخ‌نژاد/ ابن زیاد

شخصیت «ابن زیاد» در سریال «مختارنامه»، با بازی فوق‌العاده فرهاد اصلانی در ذهن مخاطبان ماندگار شده است، اما این نقش به حمید فرخ‌نژاد هم پیشنهاد شده بود و او به دلایلی که خودش داشته بازی در این سریال را نپذیرفته بود. سریال «حلقه سبز» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا تنها مجموعه‌ای است که این بازیگر با آن در تلویزیون دیده شده است. بازی در نقش شخصیت منفوری مانند «ابن زیاد» فرصت بسیار متفاوت و چالش‌برانگیزی برای این بازیگر بود، اما با منتفی شدن حضور او در سریال، این فرصت نصیب فرهاد اصلانی شد. حمید فرخ‌نژاد هم بازیگر باسابقه‌ای است و نمی‌توان با قطعیت درباره این نقش با بازی او صحبت کرد، اما از طرفی هم فرهاد اصلانی بازیگری حرفه‌ای است که سابقه بازی در نقش‌های متنوعی را دارد و بارها توانایی‌اش را ثابت کرده، بنابراین داود میرباقری برای نقش «ابن زیاد»، سراغ گزینه دوم خوبی رفت و نتیجه درخشانی رقم خورد.

سعید راد/ حر بن یزید ریاحی

ابتدا قرار بود در فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، نقش شخصیت «حر بن یزید ریاحی» را سعید راد بازی کند. ماجرای حضور او در نقش این شخصیت بسیار جدی بود و از همان ابتدا هم قرار بود این بازیگر نقش او را ایفا کند. راد برای بازی در این نقش به باشگاه سوارکاری دوستش در ارومیه رفته بود و سه ماه مشغول تمرین بود، اما به دلایلی از بازی در این نقش کنار گذاشته شد. سعید راد هفته گذشته در برنامه «چهل تیکه» با یادآوری این اتفاق درباره علت آن توضیح نداد و تنها اشاره کرد که شنیده بوده گفته‌اند سعید راد نقش حر را بازی کند؟! و به حضور آنتونی کوئین در نقش حضرت حمزه عموی پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد. سعید راد تا به حال سابقه بازی در یک اثر تاریخی مذهبی را نداشته و ایفای این نقش فرصت تازه‌ و جذابی برای او بوده است. فرهاد قائمیان در فیلم «رستاخیز» نقش شخصیت «حر بن یزید ریاحی» را بازی کرده است.

لیلا بلوکات/ زلیخا

قصه مربوط به حضرت یوسف(ع) و زلیخا، یکی از جذاب‌ترین داستان‌های دینی است و به همین دلیل، بازی در نقش هرکدام از این شخصیت‌ها برای یک بازیگر فرصت تکرار نشدنی و عجیبی خواهد بود. ابتدا قرار بود لیلا بلوکات نقش «زلیخا» را در این سریال بازی کند، اما اتفاقاتی دست به دست هم دادند که این نقش به کتایون ریاحی سپرده شود. قرار بود دو بازیگر متفاوت نقش دوران جوانی و کهن سالی این شخصیت را ایفا کنند و لیلا بلوکات برای بازی در دوره جوانی این شخصیت انتخاب شده بود، اما تغییر تصمیم سازندگان سریال برای حضور یک بازیگر در هر دو دوره زندگی «زلیخا» و تصادف بلوکات که باعث شد حدود دو ماه از تصویربرداری سریال با ویلچر حرکت کند، فرصت بازی در نقش «زلیخا» را از او می‌گیرد. کتایون ریاحی بازی بسیار خوبی در نقش این شخصیت از خود به نمایش گذاشت.

منبع: خراسان

کد مطلب: ۱۷۰۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت