سولماز نراقی گزارش نیویورک تایمز را تکذیب کرد

سرنا_دوستداران آقای آغداشلو معتقدند آنچه در گزارش نیویورک تایمز آمده مشابه داستان سرایی های بدون سندی است که در چهار سال اخیر در یک صفحه مجازی منتشر شده است.

سولماز نراقی گزارش نیویورک تایمز را تکذیب کرد

سولماز نراقی، نویسنده و هنرمند میان رشته ای، در صفحه شخصی اش نقل قول از سوی او در روزنامه نیویورک تایمز شماره ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰ ذیل گزارشی علیه آیدین آغداشلو را تکذیب کرد.

نراقی نوشته است: "جناب آغداشلو هرگز در مورد بنده مرتکب تعرضی نشدند و من هر لغت یا تعبیری را که بر چنین رفتاری دلالت کند تکذیب می‌کنم."

متن کامل این هنرمند که صفحه اش بیش از ۱۰۰ هزار نفر دنبال کننده دارد بدین شرح است:

چندی پیش، طی گفتگویی که نیویورک‌تایمز با بنده کرد، درباره‌ی اتفاقی که برای همکارم سارا امت‌علی افتاده بود و او سالها پیش مرا در جریان قرار داده بود، گواهی صدق دادم و خاطره‌‌ای را از آیدین آغداشلو تعریف کردم که اشاره به حرفی داشت که ایشان دو بار در دو مقطع زمانی مختلف به بنده گفتند و در آن زمان برای من خوشایند نبود زیرا صحت نداشت و در جمع بیان می‌شد. ظاهراً روزنامه نیویورک‌تایمز، مطابق با تعاریف جهان امروز این رفتار را معادل sexual harassment طبقه بندی و در فارسی به آزار جنسی ترجمه کرده است. این عبارت در زبان فارسی سوء تفاهم برانگیز است و برای ما که هنوز فرق تعرض و تجاوز و آزار کلامی در ادبیات‌مان جا نیفتاده هزاران تصور اشتباه ایجاد می‌کند. بدین وسیله اعلام می‌کنم بنده از طرف آیدین آغداشلو مورد آزار جنسی(در معنایی که برای فارسی‌زبانها دارد) قرار نگرفتم. بهتر بود در این ترجمه دقت و توجه بیشتری می‌شد تا آزار جنسی کلامی، آزار فیزیکی تعبیر نشود. جناب آغداشلو هرگز در مورد بنده مرتکب تعرضی نشدند و من هر لغت یا تعبیری را که بر چنین رفتاری دلالت کند تکذیب می‌کنم. چرا که قبل از هر چیز به راستی و صداقت وفادارم."

به تازگی نشریه نیویورک تایمز، اتهاماتی را علیه آیدین آغداشلو که این روزنامه او را "سوپر استار" خوانده، مطرح کرده است که از سوی شاگردان این استاد هنر و نیز جمع زیادی از جامعه هنری ایران با انتقاد روبرو شده است؛ دوستداران آقای آغداشلو معتقدند آنچه در گزارش نیویورک تایمز آمده مشابه داستان سرایی های بدون سندی است که در چهار سال اخیر در یک صفحه مجازی منتشر شده است.

اعتراض سولماز نراقی نخستین واکنش رسمی به این گزارش است؛ برخی منابع از ادامه چنین واکنش هایی به گزارش نیویورک تایمز روایت می کنند و در شبکه های اجتماعی برخی شاگردان آیدین آغداشلو اعلام کرده اند این هنرمند قصد دارد از روزنامه نیویورک تایمز شکایت کند.

همچنین به تازگی وکلای آیدین آغداشلو، دفتر حقوقی "پارکر پهل" مستقر در نیویورک، از گرداننده صفحه مجازی یاد شده در این گزارش خواسته اند با اعلام نشانی پستی خود زمینه طرح ادعاها علیه این استاد هنر در دادگاه را فراهم کند.

به گفته این دفتر حقوقی نمایندگان آقای آغداشلو در چندین نوبت، بین ماه‌های دسامبر2019 و فوریه 2020، تلاش کرده اند از گرداننده این صفحه مجازی شکایت کنند اما به جهت مجهول المکان بودن وی، این امر تا امروز محقق نشده است.

گویا فرد مجهول المکان مزبور ، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ در یک پست توییتری گفته‌ است از هرگونه اقدام قانونی در ارتباط با ادعاهایش در مورد آقای آغداشلو در دادگاههای نیویورک استقبال می‌کند اما با وجود استقبال آقای آغداشلو هنوز فرد مدعی از ارائه نشانی پستی خود خودداری کرده است.

منبع: ایران آرت

کد مطلب: ۱۷۴۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت