تا کی فعالان کودکان داوطلبانه کار کنند؟!

سرنا_«الکا هدایت» که بسیاری از کودکان او را با صداپیشگی عروسک «کپلک» در فیلم «شهر موش ها 2» می‌شناسند، می‌گوید: تا کی می‌توان انتظار داشت، فعالان تئاتر کودک داوطلبانه و رایگان کار کنند.

تا کی فعالان کودکان داوطلبانه کار کنند؟!

«الکا هدایت» که بسیاری از کودکان او را با صداپیشگی عروسک «کپلک» در فیلم «شهر موش ها 2» می‌شناسند، با تاکید بر اینکه این روزها باید بیش از همه به فکر بالا بردن روحیه کودکان باشیم، می‌گوید: تا کی می‌توان انتظار داشت، فعالان تئاتر کودک داوطلبانه و رایگان کار کنند.

این فعال تئاتر کودک که سال‌هاست بر آموزش تئاتر به کودکان تمرکز جدی دارد، در گفتگو با ایسنا ادامه می‌دهد: سازمان‌هایی مانند شهرداری ، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش موظف هستند برای کودکان سرگرمی ایجاد کنند و روحیه آنان را بانشاط نگه دارند چراکه همین بچه‌ها، آینده سرزمین ما را می‌سازند و منفعت این توجه و سرمایه‌گذاری در آینده، به همین نهادها و سازمان ها بازمی گردد.

او که سال‌هاست در کنار آموزش‌های شخصی خود، در گروه تئاتر «لیو» به سرپرستی حسن معجونی هم مسئولیت آموزش تئاتر به کودکان را بر عهده دارد، درباره وضعیت برگزاری این کلاس‌ها توضیح می‌دهد: فعلا همه کلاس‌هایم را تعطیل کرده‌ام. کلاس‌های ما در گروه لیو و همینطور کلاس‌های خودم بر پایه آموزش‌های عملی است. البته من نیز مانند برخی از همکارانم مدتی کلاس‌های آنلاین برگزار کردم و در آن مدت سعی کردم تکنیک‌هایی جذاب طراحی کنم با این حال ادامه ندادم و این در حالی بود که 60 هنرجوی ثابت داشتم و همه خواستار این کلاس‌ها بودند.

هدایت ادامه می‌دهد: هرچند با تعطیلی کلاس‌های مجازی، با گِله بچه‌ها رو به رو شدم ولی به نظرم راه درست‌تری آمد چراکه این روزها درس و مدرس بچه‌ها به فضای مجازی منتقل شده و آنان ساعت‌های زیادی را در این فضا سپری می‌کنند. به هر حال درس و مشق اولویت اول است و کلاس‌های ما حالت فوق برنامه دارد. به همین دلیل برای اینکه بچه‌ها زمان کمتری را در فضای مجازی بگذارنند، کلاس‌هایم را تعطیل کردم.

این بازیگر البته تاکید می‌کند: ولی این به معنای آن نیست که تلاش دیگر همکارانم را در برگزاری کلاس‌های آنلاین منکر شوم. شرایط فعلی آنقدر دشوار و پیچیده است که نمی‌توان نسخه‌ای یکسان برای مسائل پیچید.

او که تا به حال نمایش‌هایی مانند «دایره» و «هوشنگ لاک‌پشته» را با حضور کودکان روی صحنه برده است، می‌افزاید: برای شاد کردن کودکان در این روزهای سخت، همه باید وارد عمل و بر ساخت برنامه‌های تولیدی متمرکز شوند. در این میان جاهایی مانند تلویزیون و شهرداری می‌توانند بسیار موثر باشند. البته متاسفانه فرصت تابستان را برای اجرای نمایش‌های کودک در فضای باز و پارک‌ها از دست دادیم در صورتی که می‌شد نمایش‌های تک نفره یا دو نفره را با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز و در تمام محلات بویژه مناطق محروم اجرا کرد.

هدایت کودکان را آسیب‌پذیرترین گروه سنی می‌داند و ادامه می‌دهد: شرایط امروز کودکان مرا به یاد دوره بچگی خودمان در زمان جنگ می‌اندازد. آن زمان تلویزیون با ساخت برنامه‌های متعدد، بچه‌ها را شاد نگه می‌داشت. به همین دلیل در آن مقطع شاهد دوره طلایی برنامه‌های کودک در تلویزیون بودیم ولی امروز با اینکه تعداد شبکه‌های تلویزیون افزایش پیدا کرده، به اندازه کافی به بچه‌ها توجه نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه بعد از شروع کرونا بسیاری از فعالان حوزه کودک در فضای مجازی به صورت رایگان فعالیت‌هایی مانند آموزش عروسک‌سازی، اجرای تئاتر یا قصه‌خوانی را در صفحه‌های شخصی خود انجام داده‌اند، اضافه می‌کند: تا کی فعالان کودک باید داوطلبانه کار کنند در صورتی که شهرداری و تلویزیون و ارشاد می‌توانند با تولید محتواهای جذاب هم به افزایش روحیه کودکان کمک کنند و هم گامی موثر در جهت کارآفرینی برای فعالان این شاخه بردارند.

این صداپیشه درباره ساخت محتواهای جذاب برای کودکان در شبکه نمایش خانگی خاطرنشان می‌کند: طبیعتا خوب است ولی اصلا کافی نیست چون باید برای همه بچه‌ها بویژه بچه‌های مناطق محروم برنامه بسازیم. کودکان زیادی، امکان استفاده از شبکه نمایش خانگی را ندارند ولی بیشتر خانواده ها تلویزیون دارند. ضمن اینکه شهرداری می‌تواند در محلات گوناگون فعالیت کند. من شخصا با تولیدات عمومی برای استفاده همه کودکان موافق ترم.

هدایت با اشاره به اینکه لازم است وزارت آموزش پرورش هم درهای خود را به روی فعالان تئاتر کودک باز کند، اضافه می‌کند: حالا که درس و مشق بچه‌ها به فضای مجازی وارد شده، آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری فعالان تئاتر کودک، نمایش‌های کوتاهی را به عنوان زنگ تفریح بچه‌ها در فاصله میان آموزش دروس مختلف اجرا کند. به این شیوه هم بچه‌ها سرگرم و خوشحال می‌شوند و هم برای فعالان حوزه کودک، ایجاد اشتغال خواهد شد.

بازیگر نمایش «از کجا اومدیم» که مدتی است با اپلکیشن «آی قصه» همکاری دارد، در پایان این گفتگو می‌گوید: چند ماهی است که بیشتر بر کارهای صوتی متمرکز شده‌ام که پدر و مادرها هم حق انتخاب داشته باشند. بر همین اساس، از پیش از شروع کرونا با اپلیکیشن «آی قصه» همکاری داریم که همان زمان هم مورد استقبال بود و طبیعتا بعد از کرونا، این اقبال، بیشتر هم شد. این اپلیکشن که با همراهی پوریا عالمی، بهادر مالکی، آزاده مویدی فرد و ... ساخته می‌شود، پر از قصه‌های صوتی است و خانواده‌ها می‌توانند در ساعت‌های مناسب خود، از این برنامه‌ها برای سرگرمی و شادی کودکان‌شان استفاده کنند.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۷۷۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت