در روزهای کرونایی «سرایدار» وارد تئاتر می‌شود

سرنا_ نمایش «سرایدار» نوشته «هارولد پینتر» با کارگردانی «مهدیس زارع نژاد» از جمله آثاری است که در ایام کرونایی تئاتر در حال تولید برای اجرا است.

در روزهای کرونایی «سرایدار» وارد تئاتر می‌شود

نمایشنامه « سرایدار » نوشته هارولد پینتر توسط رضا دادویی ترجمه شده است و این روزها با کارگردانی مهدیس زارع نژاد روند تمرین و تولید خود را سپری می کند.

نورالدین حیدری ماهر مجری طرح این اثر نمایشی است که قرار است به زودی روی صحنه تئاتر اجرا شود.

مهدیس زارع نژاد کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد تنکابن است.

هارولد پینتر متولد ۱۰ اکتبر ۱۹۳۰ در لندن و درگذشتهٔ ۲۵ دسامبر ۲۰۰۸، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، بازیگر، کارگردان و فعال سیاسی انگلیسی بود. پینتر در سال ۲۰۰۵ میلادی برندهٔ جایزه نوبل ادبیات شد.

پینتر در سال ۲۰۰۲ به سرطان مبتلا شد؛ با این حال از تلاش نایستاد و در سال ۲۰۰۵ کاندیدای جایزه‌ی نوبل ادبیات شد. رقیبان او نویسندهٔ ترک اورهان پاموک و شاعر سوری آدونیس بودند که به نظر از او جلوتر می‌آمدند زیرا در ۱۰سال اخیر ۹ جایزه ادبیات نوبل به اروپا تعلق گرفته بود و از طرفی اگر جایزه به ادیبی انگلیسی اهدا می‌شد دومین جایزه نوبل ادبیات برای انگلستان ظرف پنج سال به شمار می‌رفت. بنابراین از آکادمی سوئد انتظار می‌رفت که به قارهٔ دیگری به خصوص آسیا توجه کند.

پینتر با بردن جایزهٔ ادبیات نوبل باعث درگیری بحث‌های گوناگونی شد که تصمیم آکادمی را از جهاتی انتخابی گریزناپذیر از عوامل سیاسی می‌دانستند زیرا این‌طور گمان می‌رود که جایزهٔ نوبل اغلب به کسانی مثل آلکساندر سولژنیتسین از شوروی و گونترگراس نویسندهٔ صریح‌اللهجه آلمانی تعلق می‌گیرد که در زمانی مشخص موضع سیاسی دل‌سوزانه‌ای گرفته باشند.

با این حال گرچه ممکن است عقاید سیاسی پینتر عاملی به‌شمار آمده باشد، اما این جایزه از نظر هنری بسیار موجه‌است و دستاوردهای نمایشی و ادبی پینتر، بالاتر از سایر نویسندگان انگلیسی است. در هر حال، انتقاد صریح پینتر از سیاست خارجی آمریکا و مخالفتش با جنگ عراق، بدون شک او را از جنجالی‌ترین برندگان جایزه افتخارآمیز نوبل ادبیات کرده‌است.

پینتر فردای روزی که مطلع شد برندهٔ جایزه نوبل شده در مصاحبه‌ای تلفنی با روزنامه‌نگاری سوئدی گفت که نمی‌تواند حرف بزند و این خبر او را از پای درآورده‌است و برای دریافت جایزه و سخنرانی به استکهلم خواهد رفت. اما حالش رو به وخامت گذاشت و سخنرانی خود را با عنوان «هنر، حقیقت، سیاست» ضبط کرد و به آکادمی فرستاد که هم‌زمان در دنیا پخش شد.

منبع: ایرنا

کد مطلب: ۱۷۷۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت