زادروزت مبارک مرد کمانچه!

سرنا_کیهان کلهر هنرمندی است که پس از سال‌ها فعالیت در عرصه موسیقی، اکنون به جایی رسیده که نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای دیگر، او و سازش را می‌شناسند.

حجم ویدیو: ۲.۳۶M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۵۹ دانلود ویدیو

کیهان کلهر متولد سوم آذرماه سال ۱۳۴۲ در تهران است. او اصالتی کُرد دارد. پدرش عباس حیدری کلهر کارمند وزارت کشاورزی و نوه‌ی مهرعلی‌خان از خوانین ایل کلهر بود.

حسین علیزاده در پیامی برای تولد کیهان کلهر توشته است:

کیهان جان؛ مسافر آسمان‌ها... مسافر سرزمین‌ها... و مسافر کیهان عاشقان... نوید و خبرهای خوب پی در پی، پاداش ناچیزی‌است برای تمام تلاش و رنج و تداوم و پایداری عاشقانه‌ات... از تمام وجود دستت را می‌فشارم و از تمام وجود شادی خود را فریاد می‌زنم... درود بر تو سفیر عشق... درود بر تو رفیق... درود بر تو هم‌وطن.

حسین علیزاده

امروز سوم آذر ۱۳۹۹ مصادف با زادروز کیهان کلهر است. از این رو نگاهی داریم به کارنامه هنریِ این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی:

کیهان کلهر آموختن موسیقی را از ۵ سالگی به صورت آزاد شروع کرد. ۱۲ ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت. در سال‌های تحصیل در دوران دبیرستان، خانوادهٔ کلهر بار دیگر به کرمانشاه برگشتند و به همین دلیل کیهان و کامران (برادرش) فعالیت خود را با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه ادامه دادند و در مدت کوتاهی مورد توجه استادان موسیقی کرمانشاه قرار گرفتند. خانوادهٔ کلهر در سال‌های انقلاب و آغاز جنگ مقیم کرمانشاه بودند، اما در سالیان ابتدای جنگ ایران و عراق بار دیگر به تهران مهاجرت کردند و فعالیت‌های موسیقی کیهان و کامران نیز در تهران پی گرفته شد.

کیهان کلهر در این دوران مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. اما پس از مدتی کیهان در ۱۷ سالگی به ایتالیا رفت و سپس برای ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشتهٔ آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا با درجهٔ کارشناسی ارشد آهنگسازی فارغ‌التحصیل شد.

اقامت کیهان کلهر در کانادا ۸ سال به طول انجامید و تا سال ۱۳۷۳ ادامه داشت. در این مدت کامران کلهر فعالیت خود را با گروه موسیقی کامکار ادامه داد. با این حال در سال‌های آخر جنگ که شهر تهران چندین بار توسط نیروی هوایی ارتش بعث عراق مورد بمب‌باران قرار گرفت، خانهٔ پدری او در تهران مورد اصابت موشک قرار گرفت و پدر، مادر و برادر کیهان کلهر کشته شدند.

کیهان چند سال پس از این ماجرا و در سال ۱۳۷۳ به ایران بازگشت و در تهران ساکن شد. او در تهران به فعالیت در زمینهٔ موسیقی پرداخت و در چند برنامهٔ تلویزیونی نیز به اجرای موسیقی به همراه علیرضا افتخاری پرداخت. با این حال در سال ۱۳۷۴ بار دیگر به کانادا بازگشت تا تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه بدهد. او در کانادا به همکاری با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری پرداخت و در چند کنسرت آن‌ها در خارج از کشور همراهی کرد.

ویدئویی دیدنی از هنرنمایی کیهان کلهر

کد مطلب: ۱۷۹۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت