چه صداهایی در این ۲ سال خاموش شد؟

سرنا_از آن‌ها سؤال می‌شود چرا وارد این کار شده اید؟ همه بی درنگ پاسخ می‌دهند: «عشق»؛ عشق است که در این راه پایبندمان کرده؛ این است وصف حال دوبلورهای قدیمی.

چه صداهایی در این ۲ سال خاموش شد؟

در سال‌های اخیر عرصه دوبله کشورمان صداهایی فراموش نشدنی و بی تکرار را از دست داده است؛ از بهرام زند گرفته تا پرویز بهرام و حسین عرفانی و این اواخر هم چنگیز جلیلوند که هنرمندی محبوب در عرصه صدا و تصویر بود و کرونا او را از ما گرفت.

دوبلورها عموماً آنطور که باید میان مردم عادی شناخته شده نیستند و برعکس بازیگران و مجریان به جای تصویری آشنا، صدایی آشنا را از خود به یادگار می گذارند. شاید برای همین است که اغلب دوبلورها می‌گویند عشق به این کار آن‌ها را به ادامه مسیر امیدوار می‌کند؛ چرا که، نه شهرت آنچنانی و نه درآمد آنچنانی در حوزه دوبله نصیبشان نمی‌شود.

به بهانه درگذشت چنگیز جلیلوند در ادامه نگاهی داشته‌ایم به چند دوبلور پیشکسوت که ممکن است تصویرشان برای همه مردم آشنا نباشد اما صدایشان چنان آشنا و نوستالژیک است که یقیناً بسیاری از ما بارها شنونده این صداها بوده‌ایم.

بهرام زند دوبلور و مدیر دوبلاژ محبوب کشورمان سال ۱۳۲۸ به دنیا آمد. او فعالیت دوبله را از سال ۱۳۴۴ آغاز کرد و از سال ۱۳۵۸، به عنوان مدیر دوبلاژ نیز فعالیت داشت.

این هنرمند سرپرستی گویندگان را در سریال‌های ایرانی از جمله «امام علی (ع)» و «مدار صفر درجه» و مدیریت دوبلاژ را در مجموعه‌های خارجی مانند «جنگجویان کوهستان»، «شرلوک هلمز» و «ناوارو» عهده‌دار بوده‌ است. او گفتار متن فصل‌هایی از مستند ایران را نیز انجام داده است.

مرحوم زند که یک سال قبل از درگذشت، در برنامه «دورهمی» حضور یافته بود عنوان کرده بود که سال‌های اول دبیرستان وقتی که درس جواب می‌داد کلاس ساکت می‌شد و بعدها فکر کرد که سراغ کار صدا برود او گفته بود مدتی هم که معلم بوده است وقتی حرف می‌زد کلاس ساکت می‌شد.

این دوبلور از «گلادیاتور» به عنوان بهترین نقشی که صداپیشگی کرده است، نام برده بود و تاکید کرده بود عشق این کار است که او را در حوزه دوبله نگه داشته است.

او هم‌چنین در سال ۱۳۶۲ با بازی در فیلم «میرزا کوچک خان»، بازیگری را تجربه کرد.

بهرام زند در سال ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ از دنیا رفت.

بدین ترتیب در مدت زمانی کوتاه یعنی به فاصله سال‌های ‍۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ عرصه دوبله کشور ستارگانی بی مانند را از دست داده است. صداهایی که گاه حتی از خود نقش و از بازیگر اصلی هم ماندگار تر شدند.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۸۱۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت