فرصت‌های گالری‌گردی در روزهای پایانی هفته

در روزهایی که به سبب افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری تعطیل هستند، برخی از گالری‌ها با برگزاری نمایشگاه‌های هنری به فعالیتشان ادامه می‌دهند و البته برخی هم ترجیح داده‌اند که در شرایط فعلی، نمایشگاه‌های آنلاین برگزار کنند یا اینکه تعطیل بمانند.

فرصت‌های گالری‌گردی در روزهای پایانی هفته

در همین راستا، مروری داریم بر برخی از نمایشگاه‌هایی که به صورت مجازی و حضوری در این ایام برپا هستند.

*******

نمایشگاه «ناوارود» در گالری کاما

نمایشگاه «ناوارود» با نمایش ۱۴ اثر نقاشی عاطفه حسینی که با الهام از طبیعت خلق شده‌اند در گالری کاما برپا می‌شود.

عاطفه حسینی در استیتمنت نمایشگاه نقاشی «ناوارود» می‌گوید: «بیاییم فکر را تکرار کنیم/و زمان مدور را زندگی/ نه آنگونه که نیکی‌ها نابرابر/ تلخی‌ها نابجا/ دردها بی‌نشان/ جاده‌ها بی‌نور/ نه از آن جایی که ساکن و غیر عبور/ دلمان آمیخته با عشق/ برگردیم به عاقلانه خویش/ ابتدا و انتها را در رنگ بیامیزیم/ غرق شویم در این سکوت/ در این موهبت رنگ به رنگ/ که جزوی از کل این موجود هستیم/ و آن وارونگی معبود».

نمایشگاه نقاشی «ناوارود» از روز جمعه (۲۶ دی‌ماه) تا اول بهمن در گالری کاما برپا می‌شود.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به خیابان پاسداران، گلستان دهم پلاک ۴۴، طبقه دوم مراجعه کنند.

«در جستجوی معنا» در گالری «هفت‌ثمر»

نمایشگاه انفرادی نقاشی و حجم پروانه عنادی با عنوان «در جستجوی معنا» در گالری هفت ثمر برگزار می‌شود.

عنادی درباره این نمایشگاه آثارش می‌گوید: در جهانی به وسعت بی‌معنایی و پوچی که همه چیز می‌تواند بر اساس قوانین جبری و غریزه باشد، انسان معاصر تنهاست و هیچ مامنی برای پناه بردن ندارد و تنها نگاه «معنابخش» است که می‌تواند پدیده‌های چرک و عادی و یومیه زندگی را بدل به معنایی کند که ارزش زیستن داشته باشد.گاهی دنیا به مثابه زباله‌دانی است که جز پوچی در آن نیست و تنها زمانی راه نجات هویدا می‌شود که در میان این هیاهو ردی از معنا یافته آن را برجسته کنیم. گستره هستی همواره از درک بشر وسیع‌تر بوده و هست... ».

نمایشگاه «در جستجوی معنا» از روز جمعه (۲۶ دی‌ماه) در گالری «هفت‌ثمر» افتتاح می‌شود و تا روز چهارشنبه (اول بهمن‌ماه) ادامه دارد. علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ می‌توانند به گالری «هفت‌ثمر» واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ مراجعه کنند.

«گیومه» در گالری طراحان آزاد

نمایشگاه انفرادی «گیومه» با آثاری از سمیرا اسکندرفر تا ۳۰ بهمن‌ماه در گالری طراحان آزاد برگزار است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: در کشاکش میل به زندگی که گویا ذاتی بشر است و حُب جان که حالا لازمه‌اش جدایی و انزواست، گاه فرصتی به دست می‌آید برای نظاره به خود و به دیگری. حالا که هر یک به تنهایی بر قایق خود نشسته و تن به حرکت دایره‌وار حیات داده‌ایم که امیدی به تغییرش نیست، زمان آن است که نگاهی دوباره بیندازیم به داشته‌هایمان. بخشی از دارایی ما (طراحان آزاد) دوستی با هنرمندانی است که چند سال یک بار آثارشان را در قالب نمایشگاهی انفرادی ارائه کرده‌اند. در این فرصت بر آن شدیم که هر هفته بر یکی از آنان نوری تازه بتابانیم. از هرکدام خواستیم که آخرین سه اثرش را در اختیار گیومه قرار دهد ...»

گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس واقع شده است.

گالری پنج‌شنبه‌ها تعطیل است. امکان بازدید از این نمایشگاه در سایر روزهای هفته از ساعت ۱۶ تا ۲۰ فراهم است.

«تکه‌هام» در گالری سیحون

نمایشگاه انفرادی نقاشی با آثاری از فراز ناصرشریف و با عنوان «تکه‌هام» تا اول بهمن در گالری سیحون ادامه دارد.

امکان بازدید از این نمایشگاه هنری در روزهای زوج از ساعت ۳ تا ۷ بعدازظهر و جمعه‌ها از ۴ تا ۸ بعد از ظهر فراهم شده است. داشتن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی الزامی است.

گالری سیحون در خیابان وزرا، کوچه چهارم واقع شده است.

«اندرونی/بیرونی» در گالری اعتماد

نمایشگاه انفرادی نقاشی مجتبی طباطبایی روز جمعه (۱۹ دی‌ماه) در گالری اعتماد افتتاح می‌شود و تا ۳۰ دی‌ماه نیز ادامه دارد.

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ فراهم شده است.

گالری اعتماد ۱ در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ واقع شده است.

«سنگلاخ» در گالری آ

گالری آ تا ششم بهمن‌ماه میزبان یک نمایشگاه گروهی است.

از جمله هنرمندانی که در این نمایشگاه گروهی اثر دارند می‌توان به رسول احمدی، باران احمدی راد، امیرحسین اسماعیلی، امین رستمی‌زاده، پریا فرخی، ندا شاه‌حسینی، پویا ملاقلی‌پور و ... اشاره کرد.

گالری آ در خیابان کریمخان‌زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ واقع شده است و هر روز به غیر از شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ امکان بازدید دارد.

«عدم تشخیص موقعیت» در پروژه‌های آران

نمایشگاه انفرادی «عدم تشخیص موقعیت» با نمایش آثاری از رئوف دشتی روز جمعه (۱۲ دی‌ماه) در گالری پروژه‌های آران افتتاح می‌شود و تا ۲۹ دی‌ماه نیز ادامه دارد.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه به قلم هنرمند آمده است: «تناقض شدید هویتی بین فضاهای سه‌گانه و بیگانگی با فضای عمومی، اهمیت و جایگاه زندگی در فضای خصوصی یا همان فضای اول (محل سکونت) را در ایران دوچندان کرده است. اکثر تجربه‌های زندگی در فضای عمومی به درون خانه‌ها کشیده شده و زندگی عمومی و خصوصی در هم تنیده شده است. خانه هویتش را به عنوان مکانی خصوصی برای آرامش و آسایش از دست داده و به ترکیبی ناآشنا از خانه ـ رستوران، خانه ـ سینما، خانه ـ اداره، خانه ـ استودیو و … تبدیل شده است. خانه همه‌جاست. هم فضای سکونت است و هم فضای کار. هم فضایی برای تفریح و هم برای تعاملات اجتماعی.

تمامی آثار این مجموعه در خانه من عکاسی شده است. در ۳۵ قاب این مجموعه سعی کردم تا چندشکلی خود و بی‌شکلی خانه‌ام را به نمایش بگذارم. خانه‌ من قابل تشخیص نیست؛ اینجا کجاست؟ خانه‌ای روشن با نورهای درخشان؟ یا اتاقکی نمور و مه‌گرفته؟»

امکان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۳ تا ۱۸ فراهم شده است.

گالری «پروژه‌های آران» در خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، شماره ۵، ورودی حیاط واقع شده است. این گالری روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه تعطیل است.

گلیچ‌آرت: زبان پیکسل ۱ در گالری باوان

نمایشگاه گروهی ویدئوآرت با عنوان «گلیچ‌آرت: زبان پیکسل» با کیوریتوری محمدعلی فاموری و صادق مجلسی‌پور این روزها در گالری باوان در حال برگزاری است.

در توضیح آثار این نمایشگاه آمده است: خطاهای فن‌آوری که محصول نقص در دستگاه‌های دیجیتالی هستند، به ما تصاویر ناقصی ارائه می‌دهند. این خطوط ناقص و درهم تنیده ویدئویی و نویزهای صوتی، نقوش پیکسلی و دیجیتالی زیبایی‌شناسی گلیچ‌آرت را تشکیل می‌دهند. در پروسه خلق اثر گلیچ از طرفی ما به پخش‌کننده دیجیتالی به عنوان رسانه متکی هستیم و از طرف دیگر هنرمند قرار دارد و ضلع سوم را تفسیر این هنر دیجیتالی توسط مخاطب می‌سازد.

گلیچ ژانری از ویژوال آرت است که این قابلیت را دارد تبدیل به زبان شود. زبانی ملموس برای همه انسان‌ها تا به مفهوم واحدی از دیجیتال‌آرت برسند. در هنر گلیچ، زبان و گفتمانی است که ‌موید حرکت از کل به جزء و متعاقبا جزء به کل باشد و در این چرخه دست به بازخوانی پیکسل به عنوان عنصری مستقل بزند.

نمایشگاه گروهی «گلیچ‌آرت؛ زبان پیکسل» تا تاریخ ۲۱ اسفند ۹۹ به صورت اختصاصی در بخش منهای یک گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۷ به نمایش خود ادامه خواهد داد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مخاطبان در حین بازدید از نمایشگاه الزامی است.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۸۹۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت