این‌بار توهین به لباس کردی حاشیه‌ساز شد

سرنا_جایگزین عادل فردوسی‌پورها با بیان برخی صحبت‌های نامربوط باعث اختلاف‌اندازی می‌شوند و قطعاً مقصران اصلی این اتفاق کسانی هستند که کارشناسان خبره‌ را از صداوسیما به خاطر منافع خود حذف کردند.

این‌بار توهین به لباس کردی حاشیه‌ساز شد

چند سالی است که برخی مدیران صداوسیما افراد باتجربه در برنامه‌های زنده پرطرفدار خود را حذف می‌کنند و کیفیت برنامه‌های صداوسیما برای آنها کم‌اهمیت شده است. حذف عادل فردوسی‌پور از برنامه نود شاید در تاریخ رسانه ملی ثبت شود و مدیران رسانه ملی روزی به این اشتباه خود پی ببرند. حال جایگزین عادل فردوسی‌پورها چه کسانی شده‌اند که با بیان برخی صحبت‌های نامربوط باعث اختلاف‌اندازی می‌شوند و قطعا مقصران اصلی این اتفاق کسانی هستند که کارشناسان خبره‌ را از صداوسیما به خاطر منافع خود حذف کردند.

محلی برای تجربه؟

رویکرد صداوسیما در سال‌های اخیر همواره با انتقادات زیادی روبه‌رو بوده است. یک زمان صداوسیما با داشتن کارشناسان خبره رسانه در حوزه‌های مختلف سیاسی، ورزشی، اجتماعی برای مردم بسیار حائز اهمیت بود. به عنوان مثال، برنامه نود با اجرای عادل فردوسی‌پور جزء محبوب‌ترین برنامه‌ها بود که با لجبازی مدیر جوان شبکه ۳ برنامه عادل پس از سال‌های طولانی ‌از روی کنداکتور سازمان صداوسیما حذف شد. به نظر می‌آید برخی مدیران صداوسیما کیفیت برنامه‌های خود را فدای منافع سیاسی کرده‌اند که این عملکرد ضعیف باعث بی‌اعتمادی مردم به این رسانه شده است. چنانکه مردم هم شبکه‌های اجتماعی را به رسانه ملی ترجیح می‌دهند. نباید فراموش کنیم که صداوسیما در دو دهه اخیر رویکردهای فراجناحی خود را از دست داده و به طرز تامل‌برانگیزی رویکردهای تقلیل‌گرایانه‌ای را اتخاذ کرده است. چنانکه به مخاطب چنین القا می‌شود که گویا این رسانه به یک جریان سیاسی تعلق خاطر دارد و از آن دیدگاه‌ها جانبداری می‌کند. با این حال صداوسیمایی که قاعدتا باید بی‌طرف باشد و وجهه ملی را به هر چیز دیگری ترجیح بدهد، همچنان موجی از نقدها و اعتراض‌ها را متوجه خود می‌بیند.

برنامه حاشیه‌ساز صداوسیما

چندی پیش بود که در جریان یک برنامه زنده از شبکه دو سیما، محمدجعفر خسروی مجری برنامه از مهمان برنامه دکتر فریبرز عزیزی که با لباس محلی کردی در برنامه حاضر شده بود سوال کرد: این لباس چوپانی که پوشیده‌اید چیست و او پاسخ داد: این لباس یادگار کاوه آهنگر و نماد آزادی از چنگال استبداد است. همین سخنان کوتاه دو طرف کافی بود تا موجی از انتقادات و اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی به سمت صداوسیما و برنامه فوق‌الذکر به راه افتد و واکنش‌های بسیاری صورت گیرد. البته این پایان کار نبود و واکنش‌ها صرفا به فضای مجازی خلاصه نشد و به صحن علنی مجلس نیز تسری یافت. چنانکه روز گذشته نماینده سنندج در جلسه علنی مجلس در انتقاد به توهین یک مجری صداوسیما به لباس کردی گفت: رئیس‌جمهور، وزرا و به‌خصوص رئیس صداوسیما باید بدانند فرهنگ و لباس زیبای کردها دارای هویت و ریشه است اما تعداد انگشت‌شماری از مدیران بی‌سواد در صداوسیما باید در اظهارنظرهای جاهلانه خود درباره لباس مقدس کردها خودداری کنند. سیدمهدی فرشادان با تاکید بر اینکه لباس و فرهنگ دیگر اقوام مورد احترام ما کردهاست، اظهار کرد: متاسفانه برخی مدیران بی‌سواد صداوسیما در چند سال اخیر به جای پرداختن به مقدسات، ارزش‌ها و باورهای ما کردها بدون هیچ واهمه‌ای موجب آزردگی خاطر کردها شده‌اند. وی بیان کرد: اگر این اهانت‌ها را در سطح گسترده بررسی کنیم، صحبت‌های اخیر این مجری نسبت به لباس کردها درباره اینکه نماد چوپانی است، از دو حالت خارج نیست یا این مجری بی‌سواد ناآگاه و خام است یا اینکه این گفتار سیاست غلط سازمان صداوسیما را نشان می‌دهد که با اجازه دادن به این افراد موجب اهانت به ارزش‌ها، هنجارها و هویت ملی کردها می‌شوند. نماینده مردم سنندج در مجلس خطاب به مدیران صداوسیما اظهار داشت: این اولین‌بار نیست که این سازمان برخلاف رسالت و کارکرد اصلی خود که همانا ایجاد وحدت و همدلی است، حرکت می‌کند. من اهانت به مردم نجیب کرد را توسط این مجری در حقیقت سیاست غلط صداوسیما می‌دانم که دارای نگاه از بالا به پایین است. به لباس کردی افتخار می‌کنم زیرا کردها پایه و بنیاد تمدن این سرزمین هستند که در روزهای سخت حافظ این کشور بوده‌اند.

مطالب نسنجیده باعث اختلاف می‌شود

یک نماینده مجلس دهم درخصوص رویکردهای اخیر صداوسیما اظهار داشت: افرادی در رسانه ملی مجری برنامه‌های زنده شبکه‌های مختلف شده‌اند که اصلا تخصص لازم را ندارند. اگر مجری تلویزیون انسان باتجربه‌ای باشد و به مسائل مختلف قوم‌های مختلف در کشور آشنایی داشته باشد، چنین اتفاقاتی در رسانه ملی رخ نمی‌دهد. قاسم میرزایی‌نکو به «آرمان ملی» گفت: از دیدگاه من افراد کارکشته و مطلع از مسائل اجتماعی، سیاسی یا اصلا ورزشی هدایت برنامه‌های رسانه ملی را برعهده ندارند. شاید یکی از دلایل اینکه افراد باتجربه‌ای در رسانه ملی مجری برنامه‌های صداوسیما نمی‌شوند، گزینش‌های مدیران صداوسیماست. رسانه ملی افرادی را کمی با تفکر سیاسی یا با خط فکری مدیران رسانه ملی فاصله دارند حذف می‌کنند. نمونه بارز آن «عادل فردوسی‌پور» بود که زمین و زمان دست‌به‌دست هم دادند تا فردوسی‌پور از برنامه نود کنار گذاشته شود. چه افرادی می‌توانند جای شخصیت‌هایی را که اهل فکر و نظر و دارای نظریات کارشناسی بودند در رسانه ملی پر کنند؟ بازخورد این اشتباهات در صداوسیما باعث شده تا بعضی از افراد مطالب نسنجیده‌ای را در رسانه ملی بیان کنند، که باعث به‌وجود‌آمدن اختلاف‌ها در کشور شود.

منبع: آرمان ملی

کد مطلب: ۱۹۰۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت