لیلا حاتمی ۴۰ دقیقه ممیزی خورد/ نظر مراجع درباره نمایش موهای تراشیده زن

سرنا_عضو هیأت داوران جشنواره فیلم فجر گفت: "شیشلیک" کمی حاشیه پیدا کرد که حل و فصل شد و اجازه نمایش دادند ولی امکان نمایش "قاتل و وحشی" وجود نداشت.

لیلا حاتمی ۴۰ دقیقه ممیزی خورد/ نظر مراجع درباره نمایش موهای تراشیده زن

سید جمال ساداتیان در گفتگو با برنامه رادیویی "سینمامعیار" در پاسخ به اینکه برای نمایش "قاتل و وحشی" تلاش نکردید، پاسخ داد: این موضوع جزو اختیارات ما نبود. اختیارات هیأت داوران این است که فیلم‌هایی که از وزارت ارشاد عبور کرده و اجازه نمایش دارند، می‌توانیم ببینیم و براساس آن‌ها قضاوت کینم، این‌ها به سیاست‌های وزارت ارشاد و کمیسیون پروانه نمایش برمی‌گردند و پروسه خاص خودش را دارد.

تهیه‌کننده سینما ادامه داد: بعضی وقت‌ها کلیت فیلم مشکلی ندارد ولی با سلیقه ارگان و سازمان جور در نمی‌آید مثلا "به رنگ ارغوان" را وزارت اطلاعات با مفهوم فیلم مشکل داشت نه اینکه کل نظام نپسندیده باشد، یا فیلم "دایره زنگی" در دومین روز، از جدول اکران خارج شد. این‌ها یک سری سلیقه روی‌شان بود ولی درباره فیلم "قاتل و وحشی" گفتند به خاطر اینکه موی سر خانم را تراشیده‌اند و ۴۰ دقیقه از فیلم اینطوری است، نقل به این شد که بر اساس فتوای علمای کشور خانمی که سرش را می‌تراشد، یک سری حکم‌های شرعی دارد که آن در بضاعت اظهارنظر من و امثال من که سررشته تخصصی در فتوای علما نداریم نیست و دخالت کردن در آن سخت است، مثلا "شیشلیک" هم کمی حاشیه پیدا کرد ولی درباره آن خودمان هم به شدت فعال بودیم.

ساداتیان در پاسخ به اینکه این دلیل برای توقیف "قاتل و وحشی" بهانه است، بیان کرد: خیلی قاطع می‌گفتند که براساس فتوای مراجع، خانمی که موی سرش را می‌تراشد یک سری حرمت دارد.

او درباره فیلم‌هایی که با این شرایط در سال‌های گذشته در جشنواره حضور داشته‌اند خاطرنشان کرد: می‌گفتند چرا در سال‌های گذشته هم مورد اینچنینی بوده، ولی آن‌ها در یک یک یا ۲ صحنه بوده است، من فیلم را ندیدم ولی می‌گفتند ۴۰ دقیقه فیلم اینگونه است و بر اساس فتاوا ما نمی‌توانیم اغماض کنیم. اصلاحیه ممکن است چهار صحنه خشن داشته باشد و بگویند آن‌ها را بردارید، برای نمایش فیلم هم ما گفتیم، تقاضا کردیم، گفتند اگر مشکل نمایشی آن حل شود، برای نمایش می‌آورند.

این داور تصریح کرد: "شیشلیک" کمی حاشیه پیدا کرد که حل و فصل شد و نمایش دادند. برای فیلم "قاتل و وحشی" یک تعدیل‌هایی صورت گرفته بود ولی آن ۴۰ دقیقه را نمی‌توانستند حل و فصل کنند، مراجع وزارت ارشاد هم می‌گفتند براساس فتاوایی که وجود دارد، نمی‌توانیم فیلم را نمایش بدهیم، ظاهراً نتوانستند تصمیم قاطع بگیرند. جواب دقیق‌تر این مساله را مسئولان وزارت ارشاد می‌توانند بدهند، من هم مثل شما باتوجه به چیزهایی که خواندیم، می‌گویم.

منبع: ایران آرت

کد مطلب: ۱۹۴۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت