درگیری امیر کربلایی‌زاده با کرونای اندیشه

می‌دانید خطرناک‌تر از ویروس کرونا چیست، کرونای اندیشه چرا که ویروس کرونا را می‌توان با حفظ یکسری پروتکل‌های بهداشتی، تا حدودی کنترل کرد ولی با کرونای اندیشه چه کنیم که بدجوری تیشه به ریشه ما می‌زند.

درگیری امیر کربلایی‌زاده با کرونای اندیشه

این جملات بخشی از سخنان امیر کربلایی‌زاده است. بازیگری که این روزها با بازی در نمایش «گرگاس‌ها یا روز بخیر آقای وزیر» روی صحنه است.

او از حیات لرزان تئاتر در دوران کرونا می‌گوید، دست همه مدافعان فرهنگ را می‌بوسد و از عقده‌گشایی‌هایی صحبت می‌کند که در هزار و یک ناکامی، ریشه دارد.

کربلایی‌زاده درباره حضورش در تئاتر در شرایط دشوار کرونایی می‌گوید: «تئاتر خانه اصلی من است و به دور از هر گونه شعاری، اگر به این خانه نرسیم و چراغش خاموش شود، به ویرانه‌ای بدل خواهد شد که باید نظاره‌گر نابودی آن باشیم.»

او تاکید می‌کند: «باید این خانه را حفظ کنیم چراکه سقف بالای سر ماست. اگر ادعا دارم که تئاتر خانه من است، باید در هر شرایطی ستون‌های آن را حفظ کنم. بنابراین کاری که امروز انجام می‌دهم، ادای دین به جایی است که در آن متولد شده ‌ام، رشد کرده‌ام و معرفی شده‌ام. خانه‌ای که هر وقت از جاهای دیگر خسته و دلزده شده‌ام، مرا به خود دعوت کرده و دوباره همان حس و حال خوشایند را به من بخشیده است.»

این بازیگر با اشاره به این‌که حدود یک سال از ورود کرونا به زندگی‌مان می‌گذرد، ادامه می‌دهد: «این ویروس عزیزترین‌هایمان را از ما گرفته ولی تجربه نشان داده در برخورد با آن دو راه داریم؛ یا خانه‌نشینی اختیار کنیم یا به دل خطر بزنیم و با آن زندگی کنیم. همچون ماهی آزاد که تمام ارزشش به این است که خلاف جریان آب شنا می‌کند.»

کربلایی‌زاده تاکید می‌کند: «باید یاد بگیریم چگونه با کرونا زندگی و از خود محافظت کنیم همچنان‌که در طول تاریخ انسان‌ها در برابر خطرات مشابه، چنین کرده‌اند. این جنگ بین خیر و شر همیشه بوده است. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم هنرمند نفس نکشد چون کرونا وجود دارد.»

او با ابراز تاسف از شرایط اقتصادی نابسامان هنرمندان تئاتر در دوران کرونا می‌افزاید: «در این مدت چه حمایتی از هنرمندان شد، جز یک مبالغی که همچون صدقه‌سری به آنان پرداخت کردند. تجربه کرونا نشان داد نمره ما در زمینه مدیریت بحران در بخش فرهنگ و هنر منفی است. در حالی‌که هنرمندان همواره در مقاطع سخت حضور داشته‌ و جریان‌ساز بوده‌اند.»

این بازیگر با تاکید بر این‌که غذای روح از غذای جسم مهم‌تر است، خاطرنشان می‌کند: فراموش نکنیم در جوامع امروز نمی‌توانیم فکرمان را گرسنه نگه داریم. با از بین رفتن جریان فکری، امید هم نابود می‌شود. به همین دلیل به عنوان یک تئاتری این خطر را می‌پذیرم که در شرایط سخت این روزها روی صحنه بروم.»

درگیری امیر کربلایی‌زاده با کرونای اندیشه

این بازیگر در ادامه از برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: «در جامعه‌ای به سر می‌بریم که حتی اگر از «نیست» بگویی، فردا انجمن حمایت از حقوق «نیست» برایت بیانیه صادر می‌کند. ضمن این‌که صحبت کردن درباره هر موضوعی بسیار سخت است چون افرادی هستند که به دلیل سرخوردگی‌های اجتماعی و بی‌عدالتی‌ها و تلخی‌هایی که در زندگی چشیده‌اند، بدون این‌که شما را بشناسند، در صفحه شما عقده‌گشایی می‌کنند و ناسزا می‌دهند. واقعیت این است که من از دست آنان ناراحت نمی‌شوم ولی به این فکر می‌کنم این گونه رفتارها در کجا ریشه دارد.»

کربلایی‌زاده می‌گوید: «این‌ها کرونای واقعی است. ویروس کرونا را می‌توان با رعایت یکسری پروتکل‌ها مهار کرد ولی در برابر کرونای فکر و اندیشه چه کنیم.»

عکس‌هایی که همراه این گفتگو ضمیمه شده، از اختر تاجیک است.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۹۴۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت