رهبر فرهنگی و سنتی بوگ وِرِ اوگاندا درگذشت

سرنا_پیکر، بیشاپ جون پاپ تیست کریسوس تام وایابیره، دومین پادشاه قدرتمند سنتی و رهبر فرهنگی بوگ وِرِ اوگاندا که همواره از مواضع بین‌المللی ایران حمایت می‌کرد، شنبه گذشته در زادگاهش آرام گرفت.

رهبر فرهنگی و سنتی بوگ وِرِ اوگاندا درگذشت

پیکر، بیشاپ جون پاپ تیست کریسوس تام وایابیره، دومین پادشاه قدرتمند سنتی، با نفوذ و رهبر فرهنگی بوگ وِرِ اوگاندا که طی سال‌های گذشته با رایزنی فرهنگی کشورمان در کامپالا روابط بسیار صمیمی داشت، شنبه گذشته در زادگاهش برای همیشه آرام گرفت. وی که همواره از مواضع بین المللی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کرد در سن شصت و چهار سالگی بر اثر ابتلا به کرونا دارفانی را وداع گفت.

آقای بیشاپ جون پاپ تیست کریسوس تام وایابیره که در وحدت مردم و توسعه همه جانبه کشور خود نقش مهمی داشت، سال گذشته قبل از شیوع کرونا در اوگاندا به همراه مقامات کابینه خود با قزلسفلی در محل نمایندگی فرهنگی دیدار به عمل آورد.

رایزن فرهنگی نیز در پاسخ به آن دیدار در مراسم پنجمین سالگرد تاجگذاری وی در شهرستان بوگ وِرِ با پوشش لباس فرهنگی - سنتی که مورد تحسین قرار گرفت شرکت کرد و در سخنانی خود ضمن عرض تبریک سالگرد پنجمین سالگرد تاجگذاری گفت: مردمی بودن، برخورداری از شناخت و جهان بینی وسیع، تواضع و بصیرت، دفاع از حق، حمایت از مظلوم و … از جمله عوامل موفقیت و محبوبیت آن شخصیت فرهنگی - سنتی تاثیر گذار است.

مراسمی که رئیس جمهور و نخست وزیر اوگاندا، رهبران فرهنگی و سنتی آفریقا، برخی دیپلمات‌ها و شخصیت‌های علمی، فرهنگی، هنری در آن شرکت کردند.

از چپ آقای موسِوِنی رئیس جمهور مصافحه با رایزن فرهنگی- آقای روحاکانا روگوندا نخسن وزیر - مصافحه با رایزن فرهنگی در در مراسم پنجمین سالگرد تاجگذاری رهبر فرهنگی و پادشاه سنتی بوگوِرِ اوگاندا

رایزنی فرهنگی کشورمان در کامپالا با صدور پیامی خطاب به نخست وزیر آن پادشاهی، خانواده و مردم اوگاندا که در رسانه‌های خبری و فضای مجازی منتشر شد، درگذشت رهبر فرهنگی و پادشاه سنتی مناطق بوگ وِرِ واقع در استان‌های شرقی این کشور تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام تسلیت آمده است: رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا تاسف و تاثر عمیق خود را به درگذشت نابهنگام مرحوم «بیشاپ جون پاپ تیست کریسوس تام وایابیره» پادشاه سنتی و رهبر فرهنگی مناطق بوگ وِرِ این کشور ابراز می‌دارد. رایزنی فرهنگی ضمن ابراز همدردی با خانواده داغدار رهبر فرهنگی و پادشاه سنتی مناطق بوگ وِرِ این ضایعه ناگوار و جبران ناپذیر را به دولت و ملت اوگاندا تسلیت عرض می‌نماید.

استقبال گرم و صمیمی رهبر فرهنگی و پادشاه سنتی بوگوِرِ اوگاندا در مراسم پنجمین سالگرد تاجگذاری از قزلسفلی رایزن فرهنگی - قبل از شیوع کرونا

مرحوم بیشاپ جون پاپ تیست کریسوس تام وایابیره به عنوان یک رهبر فرهنگی و سنتی دارای نگرش توسعه برای همه از محبوبیت ویژه‌ای بین مردم اوگاندا و کشورهای آفریقایی برخوردار بود و یاد و نام او در حافظه تاریخ این کشورها ماندگار خواهد ماند. در این لحظه غم و اندوه، از خداوند متعال مسالت می‌نماییم به اعضای خانواده محترم آن شخصیت فرهنگی و سنتی و ملت اوگاندا تحمل صبر و شکیبائی و عطا فرموده و آن مرحوم را مشمول بخشش و رحمت الهی قرار دهد. باشد که خداوند متعال روح مرحوم بیشاپ جون پاپ تیست کریسوس تام وایابیره را در آرامش ابدی قرار دهد.»

پادشاه سنتی بوگ وِرِ اوگاندا که از رهبران فرهنگی این کشور محسوب می‌شود همواره فرهنگ، هنر، ادبِ جمهوری اسلامی ایران را سازنده توصیف می‌کرد.

بیشاپ جون پاپ تیست کریسوس تام وایابیره، همواره وجود «رهبری حکیمانه، مدبرانه و شجاعانه» و «فرهنگ مقاومت ملت ایران» را دو ویژگی منحصر به فرد نظام جمهوری اسلامی ایران توصیف کرده و اعتقاد داشت که آن دو ویژگی از عوامل اصلی پیروزی جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به اهداف عالیه خود هستند.

رهبر فرهنگی و پادشاه سنتی بوگ وِرِ اوگاندا فعالیت‌های فرهنگی و هنری رایزنی فرهنگی را در این کشور مفید و سازنده توصیف می‌کرد و معتقد بود که جمهوری اسلامی ایران کشوری با سابقه هزاران سال تاریخ و تمدن، ظرف چهار دهه گذشته در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی دستاوردهای سرنوشت سازی داشته است.

دیدار رهبر فرهنگی و پادشاه سنتی بوگوِرِ اوگاندا از رایزنی فرهنگی ایران در کامپالا

لازم به توضیح است که پادشاهی بوگ وِرِ از قدیمی‌ترین مناطق پادشاهی اوگاندا بوده در شرق این کشور قرار دارد و جمعیت قابل توجهی از مردم این کشور را در خود جای داده است. در اوگاندا نیز مانند بسیاری کشورهای آفریقایی، روئسای قبایل و پادشاهان سنتی در نظام زندگی اجتماعی مردم تحت پوشش خود هماهنگ با حکومت‌های مرکزی نقش موثر دارند.

طبق قانون اساسی، نظام‌های پادشاهی در اوگاندا مؤسسات فرهنگی شناخته شده و صرفاً در این حوزه حق فعالیت دارند. هر پادشاهی، بر اساس سنت خود به ساختاری شبیه حکومت‌های سیاسی، دارای نخست وزیر، هیات وزرا و پارلمان است. در قانون اساسی اوگاندا از پادشاهان و روئسای قبایل به عنوان رهبران فرهنگی نام برده شده و در تا زمانی که در این سمت باقی هستند، اجازه انجام فعالیت سیاسی را ندارند.

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۹۶۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت