«محیا» راهگشای بنگاه‌های کوچک و آسیب دیده

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مراسم رونمایی از طرح مانع‌زدایی و حمایت یکپارچه از تولید بانک صادرات ایران عنوان کرد.

«محیا» راهگشای بنگاه‌های کوچک و آسیب دیده
مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران عصر دوشنبه در مراسم رونمایی از طرح مانع زدایی و حمایت یکپارچه از تولید بانک صادرات ایران «محیا» با بیان اینکه به طور قطع این طرح، راهگشای بنگاه‌های کوچک و آسیب دیده و حلال بخشی از مشکلات اقتصادی خواهد بود، گفت: این طرح می‌تواند به بخش تولید کمک کند و در عین حال لازم است دو شاخصه دیگر نیز مد نظر قرار گیرد که یکی از آن‌ها هماهنگی بخشهای مختلف است چرا که اگر بانک طرح خوبی ارایه دهد ولی بقیه بخشها نتوانند موانع را برطرف کنند مشخص نیست که چقدر می‌توان موفق شد.

به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، مسعود خوانساری افزود: از سال ٨٣ تا سال ٩٩ سهم صنعت در تولید اقتصاد تقریبا فرقی نکرده است و این وضعیت نشان می‌دهد که صنعت ما در طول این سالها رشد چندانی در حوزه اقتصاد نداشته است. وی در ادامه به دلایل این امر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از دلایل این وضعیت چند نرخی بودن ارز است که موجب نابودی اقتصاد کشور شده است و در این خصوص از مجلس شورای اسلامی انتظار داشتیم بحث ارز چند نرخی حل شود ولی همچنان شاهد ارز چند نرخی هستیم. به گفته وی، ارز چند نرخی خسارت‌های زیادی به بخش تولید وارد و از رونق تولید جلوگیری می‌کند. البته سال گذشته به دلیل کمبود ارز و محدودیت‌های وارداتی بخش تولید کمتر آسیب دید. وی دومین دلیل را تورم دانست و گفت: از بین ١٨٦ کشور به غیر از دو یا سه سالی که تورم دو رقمی نداشتیم مابقی سال‌ها تورم دو رقمی بوده است. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خاطر نشان ساخت: امسال با توجه به بودجه‌ای که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است به نظر می‌رسد که با بیش از ٤٠ تا ٥٠ درصد کسری بودجه روبرو خواهیم بود که در این صورت با تورم بالا روبرو خواهیم شد و این امر برای اقتصاد و صنعت کشور نگران کننده است. وی تصریح کرد: اگر میزان تسهیلات را نسبت به تورم در نظر بگیریم، نه تنها بیشتر نشده بلکه سال به سال روند کاهشی داشته است. خوانساری افزود: درست است که نقش بانکها در زمینه ارائه تسهیلات و نقدینگی در تولید موثر است ولی در نظرسنجی‌های صورت گرفته عامل اصلی عدم رونق تولید، کمبود تسهیلات نیست بلکه مهم‌ترین بحث ناامنی در تولید است آنهم به دلیل اینکه قانون و مقررات ثابتی در این زمینه وجود ندارد و شرایط هر روز با یک دستورالعمل و مقررات جدید تغییر می‌کند و این امر ضربه بزرگی به صنعت و تولید می‌زند. وی بیان کرد: در حال حاضر اتاق بازرگانی هر سه ماه یک بار موظف است شاخص‌های تولید و کسب و کار را استخراج کند ولی مهم‌ترین عاملی که به آن اشاره می‌شود همین نبود اطمینان و امنیت در مقررات و دستورالعمل‌هاست که بطور جدی به تولید کشور ضربه می‌زند. وی با بیان اینکه بحث نقدینگی هم جزو شاخص‌های پنجم و ششم قرار دارد، گفت: به نظر می‌رسد فعالیت‌هایی که در بانک به ویژه بانک صادرات ایران صورت می‌گیرد می‌تواند بخش مهمی از مشکلات به ویژه مشکلات بنگاههای کوچک را حل کند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: به طور متوسط در ١٠ سال گذشته ما بیش از ١٠ میلیارد دلار در سال خروج سرمایه داشتیم از این رو لازم است این امر آسیب شناسی شود به ویژه که امسال با توجه به قانون مجلس در خصوص دارایی و مالیات به طور قطع با خروج سرمایه بیشتری روبرو خواهیم بود. وی رونق ساخت و ساز را به‌عنوان موتور حرکت اقتصاد ایران دانست و افزود: به نظر می‌رسد قانون مجلس به خصوص با اشکالاتی که دارد نیاز به بازنگری دارد و اگر پیش‌بینی‌های لازم برای خروج سرمایه صورت نگیرد، شاهد شکوفایی در اقتصاد کشور نخواهیم بود چرا که از دو سال گذشته رشد سرمایه گذاری نسبت به استهلاک آن منفی شده که خطرناک است.

کد مطلب: ۲۰۲۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت