یادی از «او یک فرشته بود» با خاطراتی از حسن جوهرچی

سرنا_دو تن از بازیگران «او یک فرشته بود» با یادآوری خاطرات این سریال که در دهه ۸۰ برای نخستین بار در گونه ماورایی ساخته و ماه رمضان از تلویزیون شد، از حضور مرحوم حسن جوهرچی در این سریال گفتند.

یادی از «او یک فرشته بود» با خاطراتی از حسن جوهرچی

مریم کاویانی و رضا توکلی ـ بازیگران «او یک فرشته بود» ـ درباره نقششان در این سریال به کارگردانی علیرضا افخمی خاطراتی را بازگو کردند که بخشی از آن هم وجه طنز داشت.

مریم کاویانی ـ بازیگر سریال «او یک فرشته بود» ـ که در این سریال نقش همسر حسن جوهرچی را ایفا کرده است، درباره تجربه همکاری با این بازیگر فقید، عنوان کرد: در شش سال تجربه کاری‌ام افتخار حضور در کنار مرحوم حسن جوهرچی را داشتم. ایشان به همه گروه انرژی می‌دادند. حتی وقتی دوربین جلوی ایشان نبود، همان تداوم بازی را حفظ می‌کردند تا حس ما خراب نشود. یادم می‌آید یکی ـ دو بار بعد از سکانس‌هایی که کاراکتر من و آقای جوهرچی با هم درگیری داشتند، آقای جوهرچی می آمدند از من عذرخواهی می‌کردند و می‌گفتند، این جهان بینی من نیست و اعتقادی به این وسوسه ها ندارم.

مریم کاویانی درباره سریال «او یک فرشته بود» گفت: وقتی نقش را خواندم خیلی دوستش داشتم اما چون تازه وارد فضای بازیگری شده بودم کمی می‌ترسیدیم که از پسش برمی‌آیم یا نه. من خیلی مبتدی بودم و اولین نقش جدی من در تلویزیون بود. راهنما نداشتم و فکر نمی‌کردم باید تحقیق کنم. خیلی غریزی و با هدایت آقای علیرضا افخمی کار را انجام دادم.

او افزود: ویژگی کارهای آقای علیرضا افخمی این است که اصولا فیلمنامه ندارند؛ طرحی دارند و همه چیز در ذهن خودشان خلق می‌شود و ما را در جریان می‌گذاشتند و ما به آن صورت فیلم‌نامه‌ای نداشتیم. فقط می‌دانستم فضای کار به چه شکلی است.

کاویانی که به همراه رضا توکلی در برنامه «۱۴ اینج» شبکه آی فیلم با امین زندگانی گفت‌وگو می‌کرد، درباره رضا توکلی، همبازی‌اش در این سریال گفت: بسیار سریال سخت و طولانی بود و حضور آقای توکلی باعث رفع خستگی برای آقای افخمی و گروه بود. صدای خنده‌های آقای افخمی از دست آقای توکلی را فراموش نمی‌کنم؛ وجودشان تمام خستگی ‌های ما را رفع می‌کرد.

مریم کاویانی و حسن جوهرچی در او یک فرشته بود

او با یادآوری خاطره‌ای از مرحوم جوهرچی عنوان کرد: در سکانسی که باید همسرم یعنی آقای جوهرچی را می بخشیدم و برگرد می گشتم به خانه، دوربین روی آقای جوهرچی بود و من پشتم به دوربین بود. این بخشش آنقدر من را تحت تاثیر قرار داده بود که وقتی آقای جوهرچی در را باز کردند من یکباره اشک‌هایم ریخت و این اتفاق روی بازی آقای جوهرچی خیلی تاثیر گذاشت. آقای افخمی گفتند نباید نگاه مرحوم جوهرچی تغییر کند و باید مغرورانه باشد و برای همین آقای جوهرچی گفتند مرا نگاه نکن زیرا این حس روی من تاثیر می گذارد.

کاویانی با بیان اینکه شخصیت رعنا در «او یک فرشته بود» در بخش صبوری و گذشت و دلتنگی‌هایش برای فرزندش خیلی به او نزدیک بود و خیلی جاها خود واقعی اش بوده است، گفت: من به صورت غریزی تحت تاثیر فضا قرار می‌گرفتم و همذات پنداری می‌کردم. در صحنه‌ای رفتم فرزندم را ببینم و شیطان در را باز نمی‌کرد آنقدر حالم بد شده بود که ناخودآگاه چادر از سرم افتاد و کیفم هم افتاد و سکانس درست شد، اما بعد از آن حالم بد شد.

او در پایان با بیان خاطره‌ای طنز از سریال او یک فرشته بود، بیان کرد: یک سکانس را ساعت سه و ربع شب داشتیم فیلمبرداری می کردیم. باید با آقای توکلی گفت‌وگو می‌کردیم. این سکانس با چسباندن متن به دیوار حل نمی‌شد. لنز به من نزدیک بود و کاغذی هم باید نگه می‌داشتم تا آقای توکلی از روی کاغذ خطاب به من متن را بخواند. من متن را نگه داشتم، یک لحظه دیدم آقای توکلی حواسشان نیست و دوربین رویشان است و همچنان که بازی می کردند، گفتند ورق بعدی!

رضا توکلی که نقش یک روحانی را در سریال «او یک فرشته بود» ایفا کرده است، درباره تحربه حضور در این سریال، گفت: من شمال بودم که مرحوم حسن جوهرچی به من زنگ زد. آمدم تهران و رفتم سر لوکیشن. دیدم حسن دم در منتظرم بود. گفت آقای افخمی منتظرت است. وقتی فهمیدم نقش روحانی است، گفتم بگذارید فکر کنم. با کارگردان‌هایی که می‌شناختم مشورت کردم از جمله آقای سهیلی زاده و گفتند فیلم‌نامه بدی نیست بازی کن.

رضا توکلی بازیگر او یک فرشته بود که این روزها در سریال احضار علیرضا افخمی هم بازی دارد.

او افزود: با سریال «او یک فرشته بود»، فصل تازه‌ای در کارهای تلویزیونی باز شد. ما کارهای ماورایی کم داریم و باید بررسی شود که چرا این گونه نمایشی تداوم پیدا نکرد. من برای این اتفاق به آقای علیرضا افخمی خیلی تبریک گفتم.

توکلی ادامه داد: در ملاقاتم با آقای افخمی درباره نقش این روحانی گفتم که این آدم را می‌شناسم، زیرا در بچگی روحانی ‌هایی در محل داشتیم که دلسوز محل بودند. در محل ما یک روحانی بسیار خوشگل و خوش تیپی به نام حاج‌آقا تحریری بودند که ایشان دغدغه تمام اهالی محل را داشتند. دغدغه‌هایی که برای مردم محل ما آموزش بود و من با استفاده از همین تصور نقش را بازی کردم.

این هنرمند بازیگری را حرفه ‌ای ویژه عنوان کرد و گفت: ما در این حرفه پیر شدیم. ما اگر پشت تلویزیون به هم عشق نورزیم، نمی‌توانیم کار کنیم همه مثل خواهر و برادر به هم کمک می‌کنیم. نمی‌دانید برای فوت حسن من چه کشیدم، رفیقم بود.

توکلی در پایان خاطره‌ای طنز از چگونگی حفظ متن توسط خودش و دشواری‌های ساخت سریال «او یک فرشنه بود»، بیان کرد و گفت: در مسجدی که کار می‌کردیم، باید سریع صحنه ها را می گرفتیم، چون سحر نمازگزاران می‌آمدند. متن سکانسی را به سختی حفظ کرده بودم که متن جدیدی آمد و گفتند این راحفظ کن، من گفتم نمی‌توانم. در میان هنروران یک قدبلند را پیدا کردم، متن را نوشتم و چسپاندم به او و گفتم تو همین جا بنشین روی دو نفر دیگر هم برگه چسباندم و گفتم شروع کنیم. همه گفتند آفرین چه زود متن را حفظ کردی. آخر، وقت کم بود، بچه‌ها خسته بودند و نزدیک سحر بود، باید سحری می‌خوردند و فردا هم روزه بودند. متن را از رو می‌دیدم و می‌خواندم. اما وقتی می‌خواستند آن هنروری که کاغذها به او چسبیده بود را بلند کنند کاغذها افتاد و همه فهمیدند چطور متن را سریع حفظ کردم!

ثریا قاسمی در سریال او یک فرشته بود

«او یک فرشته بود» یک سریال ماورایی ساخته علیرضا افخمی است که در ماه رمضان سال ۸۴ از شبکه سه سیما پخش شد. این سریال به باور بسیاری از منتقدان آغازگر سبک ماورایی در سریال‌های تلویزیونی بود.

علیرضا افخمی پس از چند سال دوری از تلویزیون، امسال هم با سریال «احضار» به تلویزیون بازگشته است که از آن هم به عنوان مجموعه ای معرفتی ماورایی یاد می شود.

حسن جوهرچی بازیگر او یک فرشته بود، ۱۱ سال پس از ایفای این نقش به علت بیماری در بیمارستان امام خمینی (ره) درگذشت.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۰۲۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت