قبرستان قدیمی "فامنین" کاوش می‌شود

سرنا_معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از انجام عملیات کاوش در محوطه قبرستان قدیمی شهر فامنین خبر داد.

قبرستان قدیمی "فامنین" کاوش می‌شود

سیده‌مریم مختاری‌موسوی، بیان کرد: پس از بررسی این محوطه طی هفته‌های گذشته مقرر شد با هماهنگی پژوهشکده باستان‌شناسی کشور مجوز حفاری محوطه اخذ و عملیات کاوش آغاز شود.

وی با اعلام اینکه طبق بررسی‌های کارشناسان باستان‌شناسی آثاری از دوره ایلخانی در محوطه مشاهده شد، افزود: این محوطه از حدود ۱۵۰ سال قبل قبرستان بوده و به تپه قبرستان معروف است، قبرستان جدید شهر فامنین هم با فاصله‌ای از همین قبرستان قدیمی قرار دارد.

مختاری‌موسوی با بیان اینکه طبق شواهد و بررسی‌های انجام شده تا این زمان، قبرستان متعلق به دوره اسلامی است، مطرح کرد: در قسمتی از قبرستان که در هفته‌های قبل تخریب شد، آثار قبرهای حدود ۱۰۰ یا ۱۵۰ سال پیش دیده شد که بر لایه‌ها و دیواره‌های آن آثار مربوط به دوره ایلخانی شامل که یک اجاق و رد دیوار وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بیان کرد: انجام عملیات کاوش، قدمت و لایه‌نگاری محوطه را مشخص می‌کند همچنین براساس گمانه‌زنی‌ها معلوم می‌شود تپه مربوط به چه دوره‌های دیگری است و سپس وضعیت آثار بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید اطلاعات مربوط به محوطه مشخص شود تا مقدمات ثبت ملی را فراهم کنیم، یادآور شد: تدفین در ادوار مختلف و درختانی که بیش از ۳۰ سال قدمت دارند آسیب‌هایی به این محوطه زده است‌.

وی با اشاره به اینکه در قبرستان نسبتاً قدیمی قبرهایی تا عمق ۱.۵ متر وجود دارد، گفت: سفال‌های سطحی از دوره‌های مختلف در این محوطه مشاهده می‌شود که ممکن است بر اثر جابه جایی خاک از مناطق دیگر به اینجا منتقل شده باشد همچنین یکی دو نمونه سفال تاریخی هم در سطح مشاهده شده است، اما در باستان‌شناسی آنچه در لایه پیدا می‌شود تاریخ نگاری دقیق‌تری دارد. کمتر از یک ماه قبل به دنبال عملیات عمرانی توسط شهرداری بخشی از قبرستان قدیمی شهر فامنین به وسیله لودرها تخریب شد.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۰۶۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت