واکنش میرکریمی به خبر "فیاپف"

سرنا_ماجرای ثبت قرار گرفتن جشنواره جهانی فیلم فجر در «فیاپف» باعث شد، رضا میرکریمی دبیر سابق این رویداد درباره این اتفاق واکنش داشته باشد.

واکنش میرکریمی به خبر "فیاپف"

سیدرضا میرکریمی دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر، عصر روز پنجشنبه ۶ خرداد در حاشیه بازدید از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: من فکر می‌کنم جشنواره‌های فرهنگی پل‌های ارتباطی بین‌المللی با کشورهای مختلف هستند و وقتی موضوع سینما روی جشنواره‌ای هست، با توجه به اینکه سینما مزیت فرهنگی کشور ما محسوب می‌شود، باید آن را در مجموعه چرخه تولید تا اکران ببینیم چون جشنواره بخشی از این چرخه است که نمی‌شود آن را حذف کرد.

جشنواره‌ها محافل تزئینی و بی‌خاصیت نیستند

میرکریمی ادامه داد: شما نمی‌توانید ارتباطات بین‌المللی خودتان را به‌خاطر اینکه شرایط دشواری وجود دارد، حذف کنید. آن نگاهی که گاهی اوقات سخت‌گیرانه با برگزاری رویدادهای فرهنگی برخورد می‌کند، نگاه غیرکارشناسانه‌ای است که فکر می‌کند اصولاً این محفل‌ها تزیینی و بی‌خاصیت هستند. اگر از یک زاویه کارشناسانه نگاه کنیم، می‌بینیم که اتفاقا در تقویم فرهنگی سالانه کشورمان جای خالی برای رویدادهای فرهنگی خیلی حس‌ می‌شود. از این منظر کشوری هستیم که برخلاف غنای فرهنگی و تمدنی، ایستگاه بین‌المللی ارتباطات ما برای تبادل محصولات فرهنگی‌مان بسیار کم است. به‌نظرم در حوزه سینما در بخش بین‌الملل به‌ویژه برای فیلم‌های بلند، جشنواره جهانی فجر تنها پل ارتباطی ماست که نقش خوبی در این زمینه دارد.‌

میرکریمی تأکید کرد: در حال حاضر، دبیر جشنواره زحمت زیادی کشیده و در این شرایط سخت پاندمی، کار دشواری را انجام داده برای اینکه چراغ جشنواره خاموش نشود و این سابقه سی‌وهشت ساله همچنان ادامه داشته باشد. به امید روزهایی که از این وضعیت خارج شویم و دوباره بتوانیم با همه ابعاد و مهمانان خارجی این برنامه را برگزار کنیم.

عده‌ای ایده ثبت «فجر» در فیاپف را مسخره می‌کردند!

او درباره پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به فیاپف گفت: این خبر بسیار خوشحال کننده بود. من چند سال برای این جشنواره زحمت کشیدم و از همان روز اول معتقد بودم، ما می‌توانیم یکی از معدود فستیوال‌های استاندارد، برتر و رقابتی دنیا باشیم. برخلاف همه مخالفت‌هایی که می‌شد و برخی این باور و ایده را مسخره و فکر می‌کردند ما رویاپردازی می‌کنیم، این اتفاق افتاد. این خبر خیلی خوشحال‌کننده است که ما یکی از 15 فستیوال برتر رقابتی دنیا هستیم.

میرکریمی ادامه داد: برای کسانی که با این حوزه آشنا نیستند، می‌گویم که قریب به ده هزار جشنواره در دنیا وجود دارد. پس وقتی صحبت از حضور «فجر» در جمع 15 جشنواره برتر می‌کنیم، یعنی اینکه از هفت خان سخت سنجش در طی چند سال رد شده‌ایم تا به این نقطه برسیم و این اتفاق فرخنده مسئولیت ما را برای نگه داشتن این استاندارد و استمرار آن سنگین‌تر می‌کند که من این موضوع را به جامعه سینمایی تبریک می‌گویم.

او بیان کرد: پیوستن به فیاپف یک پروسه زمان‌بر بود. من سه سال نماینده فیاپف را با رایزنی اینجا آوردم، او همه ارزیابی ها را انجام داد که البته همه آنها مثبت بود. ما فقط اختلاف دیدگاهی درباره زمان برگزاری داشتیم که حالا با تغییر زمان برگزاری این موضوع مرتفع شد و جشنواره به ثبت رسید، خیلی از دوستان منتقد به صحبت‌های من، مدعی بودند که این یک خیال‌پردازی است، اتفاق نخواهد افتاد و این موضوع که مشکل ما تنها زمان برگزاری است، یک بهانه بیشتر نیست ولی در عمل ثابت شده که حرف‌هایی که می‌زدیم، درست بوده است.

میرکریمی در پایان گفت: واقعا برای این جشنواره خوشحالم، چون وقتی یک رویداد فرهنگی به‌شکل متناوب و مستمر بیش از سی سال برگزار می‌شود، دیگر تبدیل به یک میراث فرهنگی و آیینی می‌شود و باید از آن حراست کرد چون دیگر متعلق به یک نسل نیست. اینکه حالا ما جزو آن 15 جشنواره برتر دنیا شده‌ایم باید حرف جدی داشته باشیم و این موضوع کارمان را برای آینده سخت می‌کند.

منبع: ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

کد مطلب: ۲۰۸۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت