نقاشی ۱۰۰ متری از انقلاب ۴۳ ساله + تصاویر

سرنا_حبیب‌الله صادقی که تابلوی ۱۰۰ متری «در رثای سیمرغ تجلی» را که بیانگر تاریخ دفاع مقدس و انقلاب است، به تصویر کشیده است، این تابلو را مهمترین کار هنری زندگی‌اش برشمرد.

نقاشی ۱۰۰ متری از انقلاب ۴۳ ساله + تصاویر

حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش پیشکسوت و از هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس این روزها در حال کار روی تابلویی ۱۰۰ متری است که روایتی ۴۳ ساله از سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین رشادت‌های سپهبد شهید قاسم سلیمانی را در بردارد.

وی، تاکنون حدود ۶۰ درصد کار روی این تابلوی نقاشی عظیم را انجام داده است و بنا دارد تا این نقاشی روایت‎‌گونه را به مناسبت هفته دفاع مقدس به اتمام برساند تا در محضر مقام معظم رهبری رونمایی شود.

نقاشی ۱۰۰ متری از انقلاب ۴۳ ساله/ به حاج قاسم احساس دین می‌کردم

حبیب الله صادقی درباره این نقاشی عظیم که «در رثای سیمرغ تجلی» نام دارد، گفت: زمانی که سپهبد شهید قاسم سلیمانی به مقام شهادت نائل شد، متأسفانه نسل انقلاب تمهیدی جدی و درخور ایشان نیندیشید و نتوانستیم کاری کارآمد و جدی صورت دهیم. به همین دلیل بعد از تشییع باشکوه ایشان تصمیم گرفتم برای خلق کاری جدی دست به کار شوم.

وی به ساخت مجسمه‌های سطح پایین از سردار اشاره کرد و افزود: یکسری مجسمه با سطح کیفیت پایین ساخته و نصب شد ولی واقعاً این کارها درخور مقام شهید سلیمانی نبودند. یک ورک‌شاپ با موضوع شهید سلیمانی در دانشگاه استاد فرشچیان برای دانشجویان دغدغه‌مند برگزار کردم و به دنبال اجرای کاری بودم که مقام سردار را حفظ کند و این قهرمان بزرگ را به نمایش بگذارد.

صادقی درباره ساخت مجسمه مومی حاج قاسم سلیمانی توسط حمید کنگرانی که در موزه مشاهیر برج میلاد جانمایی شده است، نیز توضیح داد: مجسمه‌ای که آقای کنگرانی از حاج قاسم ساخت، عالی بود و بعد از مجسمه‌های سطح پایین از ایشان، بسیار جای خوشحالی داشت. کار آقای کنگرانی، روشی در چهره‌سازی حساب می‌شود که موزه مادام توسو در لندن پایه‌گذارش بوده که وی نیز این کار را در کیفیت خوب انجام داد. از نسل انقلاب چند مجسمه در تالار وحدت و حوزه هنری وجود دارد که به اعتقاد من کم است و باید به زندگی اسطوره انقلاب و دفاع مقدس بیشتر بپردازیم که برای تحقق آن، نیاز به کار پژوهشی هنری و علمی و جستارگرایانه داریم تا در شکل تجلی یافته بزرگ‌تری دیده شود. بنابراین مجسمه‌ای که آقای کنگرانی از شهید سلیمانی ساختند، خوب است اما کافی نیست و معتقدم باید کاری هوشمندانه و فاخر درباره حاج قاسم ساخته شود.

نقاشی ۱۰۰ متری از انقلاب ۴۳ ساله/ به حاج قاسم احساس دین می‌کردم

وی تصریح کرد: چون حاج قاسم سلیمانی، قهرمان بزرگ و تاریخ‌ساز است؛ هم نسل دفاع مقدس را نمایندگی می‌کند و هم نماینده نجیب مردم ایران به حساب می‌آید، تصمیم گرفتم روایتی ۴۳ ساله از انقلاب اسلامی و آنچه که بر مردم ایران گذشته است، به تصویر بکشم.

وی با اشاره به اینکه کار را از دی ماه ۱۳۹۹ شروع کرده است، گفت: این کار من بهانه‌ای است برای عزت آفرینی که این نازنین برای جایگاه انقلاب و دفاع مقدس انجام داد. چیزی که در پی آن بودم، حس عاشقانه‌ام نسبت به سردار بود که چون احساس دین می‌کردم، باید این کار را باشکوه انجام می‌دادم و به عنوان یکی از خادمان فرهنگ دفاع مقدس، احساس کردم باید کار را با این شیوه اجرا کنم.

این هنرمند پیشکسوت در توضیح روایت‌های این تابلو بیان کرد: روایت‌هایی که در این نقاشی به آنها پرداخته‌ام، به موضوعات انسانی و فرهنگ ایرانی اشاره دارد. این روایت‌ها را از آدمخواری دیو که برگرفته از تابلوی فرانسیس گویا است، شروع کرده‌ام و در ادامه به جریان استکبار در آمریکا، کشتار مردمان مظلوم سرخپوست، نگاه نژادپرستی صهیونیستی، جنگ رسانه‌ای، حمله کشورهای غربی به ایران به رهبری صدام، بمباران سردشت و حلبچه، سلمان رشدی و منافقان، عملیات فروغ جاویدان و مرصاد، روایت رشادت‌های آرش کمانگیر، رستم و نبرد کاوه آهنگر و ضحاک، روایتی از فردوسی و اشعار حماسی‌اش، شهدای غواص، طالبان، داعشی‌ها و رفتارهای حیوانی‌شان، ترور حاج قاسم سلیمانی توسط پهپادهای آمریکایی، روایت اصحاب فیل در قرآن و روایت آخر هم به بوسه حضرت آقا به گونه سردار سلیمانی و ابومهندس می‌پردازد.

نقاشی ۱۰۰ متری از انقلاب ۴۳ ساله/ به حاج قاسم احساس دین می‌کردم

وی تاکید کرد: به این دلیل که در این کار، تاریخ دفاع مقدس و انقلاب را روایت می‌کنم شاید این تابلو، مهمترین کار هنری زندگی من باشد که از انقلاب تا اکنون انجام داده‌ام و نتیجه آن، تجربه‌ای کاملاً هنری است و جنس متفاوتی دارد.

صادقی در پایان درباره زمان رونمایی و محل جانمایی آن گفت: این تابلو قرار است هفته دفاع مقدس در حسینیه امام خمینی (ره) و در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی شود. ممکن است تابلو در حرم حضرت امام خمینی (ره) نصب شود اما در هر حال، جانمایی آن را به نظرات حضرت آقا ارجاع می‌دهیم.

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۰۸۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت