مهران رسام: مجری مناظره‌های انتخابات، کاری را انجام داد که از او خواسته بودند

سرنا_مهران رسام، تهیه‌کننده تلویزیون، با انتقاد از چیدمان و دکور مناظره‌های انتخاباتی، تاکید کرد حیدری، مجری این برنامه، کاری را انجام داد که از او خواسته بودند و به همین نظر موفق بوده است.

مهران رسام: مجری مناظره‌های انتخابات، کاری را انجام داد که از او خواسته بودند

امروز (شنبه ۲۲ خرداد)، سومین و آخرین دور از مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برگزار شد.

بر مناظرات انتخاباتی امسال، نقدهایی جدی وارد شد که از رعایت نکردن اخلاق در بحث‌ها گرفته تا عملکرد مجری و کارگردانی تلویزیونی آن را شامل می‌شد. در همین ارتباط، سراغ مهران رسام، تهیه‌‍‌کننده و کارگردان تلویزیونی رفتیم و نظر او را جویا شدیم که می‌خوانید:

ممکن است ناتوانی تلویزیون از نظر فنی یا هنری در برگزاری مناظره‌ها اثر بگذارد و در کل در انتخابات، تاثیر منفی بگذارد؟

به نظرم، خیلی ارتباطی ندارد. دوستانی که کاندید شده‌اند، باید تمرین و شبیه‌سازی می‌کردند که در تلویزیون چگونه صحبت کنند. نکته دیگر، زمان اندک باقی مانده تا زمان انتخابات است و در دو هفته نمی‌توان از برنامه‌های کاندیداها، اطلاعی درست پیدا کرد. نکته بعد این‌که فکر می‌کنم کاندیداهای محترم، آن‌طور که باید و شاید خودشان را برای مناظره آماده نکرده بودند، به طور مثال اگر فوتبالیستی بخواهد به زمین برود، قبلش در یک فضای مشابه تمرین و آماده‌سازی انجام می‌دهد.

تنها هر چهار سال یک‌بار، برنامه‌های مناظره‌محور چالشی به بهانه انتخابات ریاست‌جمهوری در تلویزیون پخش می‌شود. به نظر شما، به چه دلیل صدا و سیما هیچ برنامه مناظره‌محوری را در دیگر موقعیت‌ها نمی‌سازد؟

به جز انتخابات، هیچ برنامه مناظره‌محور دیگری در تلویزیون ساخته نمی‌شود، چون جنبه‌اش را نداریم. مناظره و گفت‌وگو یک مسئله فرهنگی است که ما ظرفیت آن را نداریم و تا کسی به ما چیزی می‌گوید، عصبانی می‌شویم و نمی‌توانیم یک گفت‌و گوی سالم داشته باشیم. این موضوع باید تقویت شود تا بخش اعظمی از مشکلات ما برطرف شود.

در مناظره‌های تلویزیونی امسال، به نظرتان، نوع چینش کاندیداها درست بود؟

من با چیدمان افراد کمی مشکل دارم، بهتر بود که نماینده‌ها روبه‌روی هم قرار می‌گرفتند تا این‌که پشت یک میز به صورت خطی بنشینند. موضوعی که در مناظره‌ها جذاب است، جدل بین نماینده‌ها است، اگر نماینده‌ها روبه روی هم می‌نشستند، طبیعتا جدلِ، جذاب‌تری ایجاد می‌شد.

آیا مجری مناظره‌ها نباید نقشی پُر رنگ‌تر در اداره جلسه برعهده داشته باشد و برای نمونه اجازه ندهد نامزدها به هم تهمت بزنند و مرزهای اخلاقی را بشکنند؟

تلویزیون، مسئول رسیدگی به بار حقوقی صحبت‌های نامزدها نیست و مسئولیت این کار بر عهده خودشان است. البته فکر می‌کنم بخشی از این صحبت‌ها از پیش تعیین شده است تا مناظره گرم‌تر شود. به این‌خاطر که تمام کاندیداها پیش از این هم در پست‌های مهم حضور داشته‌اند و شناخت کافی از یکدیگر دارند. شیوه مناظره‌ همین است تا این‌گونه با یکدیگر صحبت کنند. یک نفر ادعایی را مطرح و دیگری از خودش دفاع کند، در غیراین‌صورت برنامه تبدیل به معرفی‌نامه می‌شود.

امکان ندارد که برنامه‌های مناظره محور، بدون چالش و جدل باشد؛ برنامه‌ای که هیچ تنش و جدلی نداشته باشد، دیگر هیچ جذابیتی ندارد.

درباره مجری مناظره ها نظرتان را نگفتید.

من فکر می‌کنم آقای حیدری با اجرای این دور از مناظره‌ها، بهترین اجرای خود را به نمایش گذاشت و در جایگاه خودش کاری را که از او خواسته بودند، انجام داد و در آن هم موفق ظاهر شد.

دکور برنامه هم در جذب مخاطب تاثیر گذار است، فکر می‌کنید «مناظره ۱۴۰۰»، از این جهت، نمره قبولی گرفت؟

تلویزیون می‌توانست با طراحی بهتر صحنه و چیدمان و دکور بهتری، برنامه را روی آنتن ببرد.

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۲۱۰۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت