از بی‌کفایتی تا به‌روزسانی در سامانه مدیریت فروش سینما

سرنا_آمار فروش فیلم‌های سینمایی روی پرده در حالی به روزرسانی شده است که در روزهای گذشته انتقادهایی نسبت به عملکرد سامانه مدیریت فروش و اکران سینما مطرح شده بود.

از بی‌کفایتی تا به‌روزسانی در سامانه مدیریت فروش سینما

بیش از یک سال از راه‌اندازی سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) می‌گذرد؛ سامانه‌ای که گفته می‌شد پایانی است بر انحصار بلیت‌فروشی و وجود آن به سود سینمای ایران خواهد بود، اما این سامانه در سالی که کشتی سینما تقریبا به گِل نشست و مخاطب چندانی نداشت، حتی در یکی دو بزنگاه جشنواره‌های فجر هم نتوانست کارکردی مفید و بی‌حرف و حدیث داشته باشد.

بیشتر بخوانید: شهره قمر: کارگردان مشهور سینما در پانزده سالگی به من تجاوز کرد

سمفا با عملکرد نامطمئن خود در رأی‌گیری مردمی جشنواره ملی فجر، یکی از مهم‌ترین جایزه‌ها را در بخش بهترین فیلم تماشاگران گفته می شود به پرحاشیه‌ترین و پرابهام‌ترین جایزه سال‌های اخیر این رویداد سینمایی تبدیل کرد. علاوه براین تاکیدی که بر شکستن انحصار بلیت فروشی با راه‌اندازی این سامانه وجود داشت، هنوز آن طور که باید عملی نشده است.

یکی از امتیازهای ویژه این سامانه که محلی برای گردهم آوردن سایت‌های بلیت فروشی سینما است، قرار بود اعلام دقیق آمار فروش فیلم‌ها باشد تا مثل چند سال اخیر رقم‌های شبهه‌دار به عنوان میزان بلیت‌های فروخته شده فیلم‌ها از سوی پخش‌کننده‌ها گفته نشود، ولی در چند ماه اخیر تقریبا با یک سامانه‌ی تعطیل مواجه بودیم که هیچ کدام از آمار فروش‌هایش به روز نبود و حتی برخی کارکردهای مثبت قبلی مثل درج لحظه‌ای فروش بلیت و تعدادسینماهای فعال از صفحه حذف شدند.

در این باره محمد حسین فرح‌بخش که این روزها فیلم «تکخال» را روی پرده دارد، در گفت‌وگویی می‌گوید: سمفا یکی از شاهکارهای دوران مدیریت آقای انتظامی در سازمان سینمایی بود که می‌توانست همه را به صورت دقیق از میزان فروش فیلم‌ها مطلع کند، آن هم در شرایطی که خودش به تنهایی محل بلیت فروشی نیست و اتفاقا جایی است که اگر خدای ناکرده کسی بخواهد آمار اشتباه بدهد می‌تواند از آن جلوگیری کند. بنابراین با چنین ویژگی‌ای من هنوز پای آن ایستاده‌ام که این سامانه کار خود را ادامه دهد، منتها در یک سال گذشته که سینما تعطیل بود، مسئولان سمفا بی‌کفایتی نشان دادند و نتوانستند زیرساخت آن را به درستی پیش ببرند و جای سوال است که چرا اجازه دادند، جشنواره جهانی فجر فقط از طریق یک سایت بلیت فروشی داشته باشد.

او افزود:‌ به همین دلیل شرایط طوری شده که ناگهان می‌بینیم سامانه سه ساعت تعطیل است و با قطع شدن سیستم، در بلیت‌فروشی اختلال فیلم‌ها ایجاد می‌شود. مهمترین اشکال این آسیب آنجاست که در همین شرایط کرونایی و کمبود مخاطب، وقتی کسی می‌خواهد بلیت بخرد ولی نمی‌تواند صفحه خرید را در سایت فروش باز کند، کلا قید سینما را می‌زند.

وی با بیان اینکه برخی با خرابکاری ترجیح می‌دهند همه چیز به روال قبل برگردد، ادامه داد: بعضی‌ها معتقدند سامانه سمفا باید جمع‌ شود، اما به نظر من بهتر است مشکلات آن برطرف شود چون وجود آن را برای سینما ضروری و لازم می‌دانم، اما به شرط آنکه درست شود. اگر قرار باشد به همین شیوه اخیر کار کند عطایش را به لقایش می‌بخشیم.

با وجود این انتقادها و نیز اظهارنظری که هفته گذشته یک مدیر سینما نسبت به عملکرد ضعیف سمفا عنوان کرده بود، پس از مدت‌ها این سامانه آمار جدید فروش فیلم‌ها را ثبت و در بالای صفحه خود اعلام کرده که "این وب‌سایت در حال به‌روز رسانی است"، اما باید دید این به‌روزرسانی چقدر در کارکرد سمفا تغییر ایجاد می‌کند و آیا این سامانه می‌تواند محلی مورد اطمینان برای مدیریت فروش و نیز اتفاق‌هایی همچون رأی‌گیری مردمی یک جشنواره باشد؟!

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۰۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت