بلژیک صدها اثر تاریخی کنگو را پس می‌دهد

سرنا_بلژیک اعلام کرد صدها اثر تاریخی و فرهنگی را که به طور غیرقانونی از جمهوری «کنگو» وارد این کشور شده‌اند بازمی‌گرداند.

بلژیک صدها اثر تاریخی کنگو را پس می‌دهد

آرت‌نیوز نوشت: همچنان که بحث بر سر بازگرداندن آثار تاریخی و فرهنگی در سراسر اروپا شدت گرفته است، بلژیک اعلام کرد مالیکت صدها اثر را که به طور غیرقانونی به مجموعه‌های ملی بلژیک اضافه شده‌اند به «کنگو» بازمی‌گرداند.

به گفته یکی از مقام‌های بلژیک، این آثار از مجموعه موزه سلطنتی آفریقای مرکزی واقع در «ترووران» بازگردانده می‌شوند. این موزه در اصل به نمایش و نگهداری آثار متعلق به «کنگو» تعلق دارد و در سال ۱۸۹۷ افتتاح شد تا «لئوپولد دوم» بتواند گنجینه‌ای را که در دوران استعمار بخشی از آفریقا به دست آورده بود به نمایش بگذارد.

آثاری که به «کنگو» بازگردانده می‌شوند فقط بخشی از مجموعه آثار این موزه هستند. بلژیک تخمین زده است از بین ۸۵هزار اثر متعلق به «کنگو» که در این موزه نگهداری می‌شود فقط ۸۸۳ اثر به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند. به گفته یکی از مقام‌های بلژیک، ۵۸ درصد از آثار این مجموعه به طور قانونی وارد این کشور شده‌اند و ۴۸ درصد دیگر نیز نیازمند تحقیقات بیشتر هستند.

بر اساس گزارش یکی از روزنامه‌های این کشور، آثاری که به «کنگو» بازگردانده خواهند شد در فاصله سال ۱۸۸۵، زمانی که «لئوپولد دوم» خود را به عنوان حاکم «کنگو» اعلام کرد و سال ۱۹۶۰ زمانی که جمهوری «کنگو» خود را به عنوان کشوری مستقل از بلژیک معرفی کرد به بلژیک منتقل شده‌اند.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۱۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت