تصمیم تازه مجلس درباره صیانت از فضای مجازی

با وجود اینکه قرار بود مجلس شورای اسلامی طرح صیانت از فضای مجازی را بررسی کند، در پی مخالفت‌های شدید امروز این طرح در مجلس بررسی نمی‌شود. برخی رسانه‌ها خبر دادند که طرح از دستور کار خارج شده است اما سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس این موضوع را رد کرد.

تصمیم تازه مجلس درباره صیانت از فضای مجازی

براساس اطلاعات بررسی طرح جنجالی اینترنت مجلس این هفته هم از دستور کار خارج شده است، طرحی که به صورت بالقوه می‌تواند باعث فیلترینگ همه سرویس‌های مشهور بین‌المللی شود. قرار بود امروز در صحن علنی مجلس تقاضای تعدادی از نمایندگان برای رسیدگی به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی دوباره بررسی ‌شود.

طی هفته‌های اخیر حامیان این طرح که همگی از طیف خاصی هستند بارها تلاش کرده‌اند که بررسی شدن این طرح را براساس اصل۸۵ قانون اساسی در صحن علنی به تصویب برسانند که هر بار ماجرا به وقت دیگری موکول شده است.

این نمایندگان اما تلاش داشتند بار دیگر امروز برای تصویب این طرح در کمیسیون به جای صحن علنی و سپس اجرای چند ساله آزمایشی آن خیز بردارند.

صرف‌نظر از انتقادات بسیاری از حقوقدانان و کارشناسان به تلاش برای بررسی این طرح در قالب اصل۸۵ مطرح شده، فیلترینگ سراسری و گسترده پلتفرم‌های بین‌المللی تبدیل به نگرانی مهم و اصلی کاربران اینترنت کشور در کنار مشکلات ریز و درشت اقتصادی شده است.

طرح جنجالی علیه اینترنت از دستورکار خارج شد؟

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی «امروز» مطرح نمی‌شود

سیدنظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس:

* (با بیان اینکه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نشده، گفت): این طرح در جلسه علنی امروز مجلس مطرح نخواهد شد.

* طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نشده بلکه در نوبت دستور کار قرار دارد، ولی «امروز» نوبت به بررسی آن نرسید.

* روال مجلس این است که تا بخشی از جلسه، دستور کار مطرح می شود و بعد وارد تذکر و نطق نمایندگان خواهیم شد، بنابراین گاهی دستورهایی که از قبل اعلام می‌شود به خاطر طولانی شدن دستورهای قبلی در همان روز مطرح نمی شوند.

* او در پایان اضافه کرد که این طرح به جلسات آینده مجلس موکول خواهد شد.

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس قرار داشت و در ساعات ابتدایی جلسه امروز نیز نمایندگان برای صحبت به عنوان موافق و مخالف این طرح ثبت نام کرده بودند.

طرح مجلس به نفع کسب‌وکارهای ایرانی نیست

در همین راستا روز گذشته تعدادی از شرکت‌ها و مجموعه‌های داخلی که از طریق فضای مجازی به فعالیت می پردازند نسبت به طرح ساماندهی فضای مجازی ابراز نگرانی کردند. همچنین روز گذشته محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف نسبت به تصویب این طرح هشدار دارد.

ده‌ها شرکت اینترنتی در نامه خود اعلام کردند: «طرحی که این روزها با نام «حمایت از حقوق کاربران» در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، ما کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی را هم در کنار عموم جامعه نگران کرده است.»

این شرکت های اینترنتی تاکید کرده اند: «این طرح اشکالات متعددی دارد که در روزهای اخیر توسط کارشناسان مختلف تبیین و بررسی شده‌ و ما از تکرار آن‌ها اجتناب می‌کنیم اما لازم می‌دانیم که تاکید کنیم این طرح قطعا به نفع کسب‌وکارهای اینترنتی ایرانی هم نیست و تدوین‌کنندگان آن بدانند صدمات و خسارات این طرح به کسب‌وکارهای بومی، به مراتب بیشتر از کمک به آنهاست.»

طرح جنجالی علیه اینترنت از دستورکار خارج شد؟

نامه مهم آذری جهرمی به قالیباف و رئیسی

در همین حال وزیر ارتباطات در نامه‌ای به رییس مجلس و رییس جمهور کنونی و رییس جمهور منتخب و سایر مقامات کشور، نظرات کارشناسی وزارت ارتباطات را درباره طرح مجلس برای فضای مجازی ارائه داد و از آنها خواست که فرایند طرح مجلس را تا زمان استقرار دولت سیزدهم متوقف سازند تا در آینده این طرح با کمک مجلس و دولت اصلاح شود و به تصویب برسد.

در ضمیمه این نامه‌ها، پرونده‌ای چند صفحه‌ای وجود دارد که بند به بند طرح مجلس بررسی شده و آنطور که وزیر ارتباطات گفته این بررسی موشکافانه همراه با نمایندگانی از شورای فناوری اطلاعات، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان نصر کشور و مدیران دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و سایر خبرگان حقوقی و فنی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت پذیرفته است. در این نامه‌ها که به تاریخ سوم و بیست و ششم تیرماه به نگارش درآمده «محمد جواد آذری جهرمی» از ابراهیم رئیسی خواسته تا زمان استقرار دولت سیزدهم، بررسی این طرح به تعویق بیفتد.

در این نامه ذکر شده که نمایندگان مجلس با نگاهی ریزبینانه به سراغ فضای مجازی آمدند اما این طرح توام با یک اصلاح ساختاری بنیادین در سیاست‌گذاری، مدیریت و راهبری، تنظیم مری و اجرای کلیه موضوعات مرتبط با فضای مجازی و کاربردهای ارتباطات و فناوری اطلاعات است که این امر برخی از اختیارات دولت را محدود نموده است و مغایر با اصول قانون اساسی است.

با این حال مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس امروز در این باره گفت طرح صیانت از کاربران فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نشده است. او افزود "اساساً بررسی این طرح در دستور کار امروز هم قرار نداشت و خبر مربوط به از دستور کار خارج شدن این طرح کذب است و صحت ندارد."

ابطحی: رئیسی باج لازم به مجلس را نداده؟!

رئیس دفتر دولت محمد خاتمی در واکنش به طرح جنجالی اینترنت در مجلس:

طرح جنجالی علیه اینترنت از دستورکار خارج شد؟

منبع: همشهری

کد مطلب: ۲۱۶۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت