5 داستان ایرانی که باید بخوانید

برخی از کتاب ها در دسته ادبیات غیرداستانی قرار می گیرند اما شیوه روایت و بازنویسی این کتاب ها به نحوی است که شما می‌توانید آن را به شکل یک بیوگرافی یا خاطره نگاری داستانی بخوانید.

5 داستان ایرانی که باید بخوانید
معمولا در انتخاب‌های بهترین‌ها، کتاب‌های ایرانی جا می‌مانند و آثار خوب تولید داخل- به دلیل کمتر دیده شدن و کمتر بحث شدن درباره شان- این جا هم کمتر دیده می‌شوند. ما این جا اختصاصا پنج اثر ایرانی، آن هم از حوزه ادبیات مذهبی یا با زمینه دفاع مقدس را جدا کرده ایم و در دسته جداگانه آورده‌ایم.
یادگاران / کورش علیانی/ انتشارات روایت فتح مینی مال واقعی این کتاب هم مثل «دا»، می‌ماند. با اینکه ماده اصلی کتاب خاطرات واقعی رزمندگان است اما پرداخت داستانی آن‌ها که هر کدام را تبدیل به یک داستان مینی مال واقعی کرده، کتاب را به اثری خواندنی تبدیل کرده است. در کشور ما که هنوز داستان نویسی مینی مال جایگاه خودش را پیدا نکرده، این کتاب یک اتفاق است.
سفر به گرای 270 درجه/ احمد دهقان/ انتشارات سوره مهر کی قاتل پسرتان است؟ احمد دهقان بیشتر با ماجرایی که سر کتاب دومش (من قاتل پسرتان هستم) در گرفت به یاد خوانندگان صفحات ادبیات روزنامه‌ها می‌آید اما رمان اول واقعا داستان منسجم تر و زیباتری از این کتاب است، طوری که حتی ترجمه این رمان دفاع مقدس در آمریکا هم خواننده و طرفدار دارد.
داستان‌های شهر جنگی/ حبیب احمد زاده/ انتشارات سوره مهر روزی جنگی بود این کتاب هم از دسته آثاری است که به انگلیسی ترجمه شده و در آمریکا و اروپا بحث برانگیز بوده. خودتان می‌توانید بروید کتاب را بخرید و در آن نامه‌های افسران آمریکایی به نویسنده کتاب را بخوانید. کتاب، مجموعه نه داستان کوتاه است که بیشتر به حواشی جنگ می‌پردازد تا خود جنگ.
دا/ سیده زهرا حسینی/ انتشارات سوره مهر دختری در جنگ این کتاب در واقع جزو ادبیات غیر داستانی است اما شیوه روایت و بازنویسی کتاب طوری است که شما می‌توانید آن را شکل یک بیوگرافی یا خاطره نگاری داستانی بخوانید. ماجرای دختر جوانی در روزهای مقاومت خرمشهر.
پدر، عشق، پسر/ سید مهدی شجاعی/ انتشارات کانون پرورش فکری و هنری روز واقعه روایت دوم داستان درباره حضرت علی اکبر (ع) است و ماجرای عاشورا، منتها از زاویه دید یک اسب. اسناد و منابع تحقیق کتاب آن قدر زیاد و متنوع است و خود داستان آن قدر خوب تعریف شده که هر چقدر هم فکر کنید همه چیز را راجع به آن حضرت می‌دانید، کتاب شما را شگفت زده خواهد کرد.

منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 259/ احسان رضایی

کد مطلب: ۲۱۶۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت