محمد یاقوت‌پور: مستقل شدن، پول می‌خواهد

سرنا_محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان می‌گوید: «گرداندن تشکیلات مستقل انجمن هنرهای نمایشی در هر استان، حداقل نیازمند مبلغی معادل ماهانه ۲۰ میلیون تومان است و مدیران وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی می‌بایست به این نکته توجه کنند.»

محمد یاقوت‌پور: مستقل شدن، پول می‌خواهد

نخستین جلسه گفت‌وگوی مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با روسای دفاتر انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها متاثر از شرایط شیوع بیماری کرونا ۳۰ تیر ۱۳۹۹ در فضای مجازی و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد و دومین جلسه یکشنبه، ۱۶ آذر همان سال.

در جلسه دوم یکی از موضوعات مطرح‌شده «لزوم استقلال شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور» بود. اتفاقی که رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران معتقد بود «از جمله ثمراتش واگذاری تئاترشهرها به شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی است که پیش از این به دلیل آن که این شعب از شخصیت حقوقی مستقلی برخوردار نبودند امکان‌پذیر نبود» او همچنین شکل‌گیری این شخصیت حقوقی مستقل را منجر به «ایجاد ظرفیت برای جذب مشارکت‌ و عقد قرارداد از سوی شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی با مراکز دولتی و خصوصی» می‌دانست و تاکید داشت «در این زمینه با سعه‌صدر دوستان در ادارات‌کل ارشاد استان‌ها» مواجه شده‌اند.

اتفاقی که پس از گذشت ۱۸ ماه از آن، امروز و در نیمه پایانی خرداد ۱۴۰۰ از میان ۳۱ استان کشور تنها در ۶ استانِ چهارمحال‌وبختیاری، کردستان، قم، سمنان، فارس و یزد رخ داده است و اکنون با نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری و به‌تبع آن تغییر احتمالی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، معاونت امور هنری این وزارتخانه، مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و تغییر و تحولات احتمالی همه اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها، حرکت در مسیر آن با خوفی بیش از پیش همراه شده است و در کنار این نگرانی، روسای شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی همچنان ایرادات بسیاری را بر آن وارد می‌دانند. ایراداتی که بخشی از آن در گفت‌وگو با محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان می‌خوانید.

او در پاسخ به این سوال می‌گوید: «تمام اعتبارات، چه کشوری و چه استانی که برای انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها در نظر گرفته می‌شود، معمولا با «سرفصل تعریف‌شده» به هر انجمن تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال اداره‌کل هنرهای نمایشی با سرفصل «حمایت از تولیدات نمایشی» مبلغی به ما پرداخت می‌کند یا اداره‌کل ارشاد استان با سرفصل برگزاری جشنواره‌ای در یکی از شهرهای استان مبلغی را تخصیص می‌دهد و آن مبلغ می‌بایست عینا برای همان موضوع و در همان جا هزینه شود و اگر غیر از این باشد تخطی محسوب می‌شود.»

یاقوت‌پور با بیان این که این توضیح اجمالی را داد تا به نقطه‌ای برسد که می‌خواهد در ادامه بگوید، می‌افزاید: «وقتی می‌گوییم شعبات استانی انجمن هنرهای نمایشی می‌بایست به عنوان موسسه‌ای مستقل ثبت شوند و امورات خود را بگردانند از تشکیلاتی مستقل صحبت می‌کنیم که باید در نهایت پاسخگوی اداره دارایی باشد و چون می‌خواهد با کد اقتصادی اختصاصی فعالیت کند پس نیازمند یک تشکیلات مدون اداری هم هست. تشکیلات مدون اداری که برای شکل‌گیری، مانند آن‌چه در انجمن هنرهای نمایشی کشور در تهران می‌بینیم، حداقل نیازمند سقفی بالای سر، بودجه‌ای برای پرداخت هزینه‌های جاری از جمله کرایه محل و حسابداری قابل برای حسابرسی و تحویل آن به اداره مالیات است تا در درازمدت شاهد بُروز مشکلات مالیاتی نباشیم.»

او با بیان این که این نکات را چندین بار طی جلساتش با مدیران اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح کرده است، توضیح می‌دهد: «گرداندن یک تشکیلات مستقل در هر استان، حداقل به مبلغی معادل ماهانه ۲۰ میلیون تومان نیازمند است. این که می‌گویم حداقل یعنی این مبلغ با در نظر گرفتن کم‌ترین امکانات محاسبه شده است و شامل حقوق دو نفر به عنوان کارمند این تشکیلات، کرایه محل، هزینه نگه‌داری و رسیدگی به محل و حقوق یک حسابدار که امورات حسابرسی را بگرداند است و نه هیچ چیز دیگر. من همواره گفته‌ام روسای انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها، سربازان بی‌جیره و مواجب اداره‌کل هنرهای نمایشی هستند. ما نه تنها حقوقی نمی‌گیریم که از تلفن و ماشین شخصی‌مان هم برای پیش بردن امور استفاده می‌کنیم چون عاشقیم و علاقه‌مند. ما اکنون این عشق و علاقه را برای دل خودمان، صرف می‌کنیم اما زمانی که کد ملی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان به عنوان موسس یک موسسه مستقل وارد اداره دارایی شود، سرِ سال هم نه اما سرِ سه سال که معمولا پرونده‌های امور مالیاتی به اداره ادارایی می‌رود وضع‌مان می‌شود مصداق «جیب‌مان را نزن، حقوق دادن پیشکش». یعنی چیزی که به ما نداده‌اند، هیچ، جیب‌مان را هم زده‌اند. می‌خواهم بگویم ما کاملا موافق ایجاد تشکیلاتی مستقل برای هر استان و ثبت شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی به عنوان موسسه و دریافت شناسه اقتصادی از وزارت اقتصاد و دارایی هستیم اما مشروط به این که برای گرداندن امور اداری هر تشکیلات در هر استان، هزینه‌ای جاری در نظر گرفته شود و وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی موظف باشد به عنوان مثال ۲۰۰ میلیون تومان را در طول سال به گرداندن امور اداری آن‌ها تخصیص دهد. همان‌طور که جناب آقای آشنا همواره گفته‌اند اگر x ریال در طول سال از طرف وزارتخانه به ما تخصیص داده می‌شود نیمی از آن را صرف امورات ادارای اداره‌کل می‌کنیم.»

یاقوت‌پور با اشاره به این که، این نکته‌ای ظریف اما مغفول مانده است، می‌افزاید: «می‌گویند مستقل شوید، روی پای خودتان بایستید، خودتان جوابگوی اداره مالیات باشید، کد ملی خودتان به عنوان مدیرعامل در اداره دارایی تعریف شود و مانند اکنون نباشد که با شناسه اقتصادی انجمن هنرهای نمایشی کشور فعالیت کنید، تنها این انجمن موظف به پاسخگویی باشد و تنها کارمندان آن موظف به تحویل نمونه مدون حسابرسی به اداره مالیات باشند اما آن‌چه ما می‌گوییم هم دغدغه‌ای است که اگر دیده نشود تمام اهالی تئاتر که اکنون فی‌سبیل‌الله کار می‌کنند چنان ضربه‌ای خواهند خورد که این حوزه را رها می‌کنند و دیگر سمت آن نمی‌آیند چرا که با کد ملی در اداره دارایی گیر افتاده‌اند. پس ما در صورتی با این تغییر موافقیم که برای گرداندن امور اداری آن تشکیلات، بودجه‌ای مستقل با سرفصل مشخص از سوی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی یا اداره‌کل هنرهای نمایشی در نظر گرفته و پرداخت شود و معتقدیم در غیر این صورت چاله‌ای پیش پای اهالی تئاتر که بی‌جیره و مواجب در حال کارند خواهد کَند که مصداق همان «جیب‌مان را نزن، استقلال پیشکش» خواهد شد.»

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در پایان با اشاره به وضعیت تئاتر شهر اهواز به عنوان نمونه‌ای از آن‌چه اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی کشور منبع درآمد شعبات انجمن هنرهای نمایشی پس از تبدیل شدن به تشکیلاتی مستقل می‌دانندش، توضیح می‌دهد: «تئاتر شهر اهواز در اختیار انجمن هنرهای نمایشی این استان است و ما ۱۶ ماه است که برای گذراندن امور آن از جیب خودمان هزینه می‌کنیم چون درآمدی نداشته است و با توجه به شرایط تحت تاثیر شیوع کرونا و نبود چشم‌اندازی برای پایانش، نمی‌دانیم چه زمانی مجددا شاهد حضور مخاطبان در سطح گذشته خواهیم بود. این در حالی است که تنها منبعی که انجمن هنرهای نمایشی کشور و اداره‌کل هنرهای نمایشی به عنوان ممر درآمد شعبات انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها در صورت تبدیل شدن به تشکیلاتی مستقل بر آن انگشت می‌گذارند همین تئاتر شهرهاست، تئاتر شهرهایی که در چرخشی عجیب در این دوران، نه درآمدزا که هزینه‌بَر هستند.»

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۲۱۱۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت