ردپای انسان‌های نخستین در جنوب ایران!/ یک جا نشین شدن انسان‌های اولیه در خرم آباد

به تازگی در جزیره هرمز رد پای انسان های اولیه کشف شده است.

ردپای انسان‌های نخستین در جنوب ایران!/ یک جا نشین شدن انسان‌های اولیه در خرم آباد

درباره تاریخ و سابقه سکونت انسان‌ها در نقاط مختلف کشورمان چه چیزی بنویسیم که قبلا از آن ننوشته باشیم؟! همه عالم و آدم می‌دانند که ایران یکی از مراکز فرهنگ و تمدن در سراسر جهان بوده و بیشتر اولین‌های جهان از آن نشئت گرفته است.

ردپای انسان‌های نخستین در جنوب ایران!

اولین قنات‌های جهان، اولین سبک‌های معماری یا حتی اولین سکونتگاه‌های انسانی! بله درست خواندید، اولین سکونتگاه‌های انسانی در ایران وجود داشته است. هر چند پیش از این هم در جا‌های مختلف کشورمان آثاری از انسان‌های اولیه کشف شده، اما به تازگی هم در جزیره هرمز رد پای انسان‌های اولیه کشف شده است. در این بخش ضمن بررسی آن چه در جزیره هرمز کشف شده از دیگر سکونت‌های انسان‌های اولیه در کشورمان نوشته ایم.

رد پای انسان‌های اولیه در قشم

در روز‌های گذشته خبر کشف دست ساخته‌های سنگی در مستند نگاری محوطه «چند درخت» جزیره هرمز نشان از حضور انسان‌های اولیه در جزیره قشم داشت. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفته: «با توجه به مشاهدات باستان شناسان از ویژگی‌های فناوری و گونه شناختی و استفاده از تکنیک «لوالوا»، مشخص شد محوطه «چند درخت» مربوط به دوره پارینه سنگی میانی است.

ردپای انسان‌های نخستین در جنوب ایران!

«لوالوا» یک تکنیک ساخت ابزار در دوره پارینه سنگی میانی است. او در ادامه هم گفته: «دوره پارینه سنگی میانی، دوره‌ای همزمان با حضور انسان نئاندرتال و احتمالا انسان هوشمند باستانی در ایران است که حدود ۲۰۰ هزار سال پیش آغاز شده و حدود ۴۰ هزار سال پیش به پایان رسیده است.» البته حدود پنج سال پیش هم رد پایی از انسان اولیه در منطقه بام قشم، حد فاصل روستای طبل و سلخ جزیره کشف شده بود.

یک جا نشین شدن انسان‌های اولیه در خرم آباد

اگر کمی از تاریخ کشورمان هم بدانید، قطعا می‌دانید که استان لرستان و نواحی غربی کشورمان یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین مراکز ایجاد تمدن در فلات ایران و سرزمین ایران بوده اند. چند سال پیش هم در یکی از باستانی‌ترین دره‌های جهان یعنی دره خرم آباد باستان شناسان، غار یا به عبارت دیگر سکونتگاهی را کشف کرده اند که عمرش به ۵۴ تا ۶۰ هزار سال هم می‌رسد.

ردپای انسان‌های نخستین در جنوب ایران!

هیئت باستان شناسی که منتخبی از کاوشگران ایرانی و اسپانیایی بوده است، به یکی از قدیمی‌ترین شواهد و نشانه‌های فرهنگی از دوره پارینه سنگی و زندگی انسان‌های هوشمند در این غار و دره رسیدند. باستان شناسان همچنین تشخیص داده اند که انسان‌های هوشمندی که از سمت قاره اروپا به سمت آسیا کوچ کرده اند برای اولین بار در دره خرم آباد و این غار یک جا نشین شده اند.

ردپای انسان‌های نخستین در جنوب ایران!

قدیمی‌ترین عضو کشف شده از انسان اولیه

همان طور که در ابتدا نوشتیم در بسیاری از مناطق کشور رد پایی از انسان‌های اولیه پیدا شده، اما به جز آثار دست ساز انسان‌های اولیه در برخی نقاط دندان‌های نئاندرتال‌ها هم در کشورمان یافت شده است که چندین نمونه آن در کرمانشاه بوده و قدیمی‌ترین دندان کشف شده هم در غار قلعه کُرد آوج قزوین کشف شده که سال گذشته از آن رونمایی شد.

 

منبع: خراسان
کد مطلب: ۳۵۵۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت