یک قدم تا سی سالگی: "سکوت بره‌ها"

سرنا_ فیلم سکوت بره‌ها فیلمی در ژانر ترسناک و روانشناختی به کارگردانی جاناتان دمی است که در سال 1991 به روی پرده سینما رفت.

یک قدم تا سی سالگی: "سکوت بره‌ها"

مگر می‌شود بحث از فیلم‌های دهه نودی خوب باشد و از عنوان سکوت بره‌ها یاد نکرد. فیلم سکوت بره‌ها فیلمی در ژانر ترسناک و روانشناختی به کارگردانی جاناتان دمی است که در سال 1991 به روی پرده سینما رفت. این فیلم به معنای واقعی یک شاهکار است، شاهکاری که تا سالیان بعد از خود، همانندی نداشته است.

درباره عوامل

یکی از تاثیر گذار‌ترین عنصر در موفقیت یک فیلم، وجود عواملی خلاق و با استعداد است. فیلم سکوت بره‌ها بهترین عوامل را دارد. از کارگردانی حرفه‌ای توسط جاناتان دمی، تا بازیگری خلاقانه جودی فاستر و آنتونی هاپکینگز. عوامل این فیلم، هر کدام به خاطر هنرنمایی خود در این فیلم، جوایز مختلفی را نصیب خود کردند و توانستند رضایت زیادی از مخاطبان خود جلب کنند.

جودی فاستر، بازیگر محبوب و کار بلدی که نقش اول زن را در این فیلم بازی می‌کند، بابت بازی در این فیلم، جوایز مختلفی از جشنواره‌های مختلف از جمله اسکار و بفتا و گلدن گلوب کسب کرده است. جودی فاستر در سن سه سالگی بازیگری را آغاز کرد و جز معدود بازیگرانی است که محبوبیت خود را از کودکی تا بزرگسالی حفظ کرده، به گونه‌ای که انگار این بازیگر، پتانسیل عظیمی برای بازیگری از ابتدای به دنیا آمدن داشته.

جودی فاستر علاوه بر کسب جایزه به خاطر بازی در فیلم سکوت بره‌ها، جوایز بزرگ و متعدد دیگری هم به خاطر بازی در فیلم‌های مختلف نصیب خود کرده. از جمله اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن در فیلم راننده تاکسی و اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم متهم، گوشه‌ای از فتخارات عظیم این بازیگر است.

نکته‌ای جالب توجهی که در مورد جودی فاستر و بازیگری اش وجود دارد، تنوع نقش‌های او است. جودی فاستر نه تنها در فیلم‌های درام، بلکه در انواع و اقسام نقش‌ها هنر خود را نشان داده و از بازیگرانی نبوده که تا ابد در یک نقش و یک ژانر بماند.

اما می‌رسیم به باشکوه‌ترین بازیگر جهان در نقش باشکوه‌ترین شخصیت جهان. آنتونی هاپکینگز که در این فیلم نقش شخصیت دکتر هانیبال لکتر بازی کرده، همانند جودی فاستر، بایت بازی در این فیلم جوایز زیادی را کسب کرده و محبوبیت بسیار بالایی در میان مخاطبان پیدا کرده است.

هاپکینگز به خاطر خدمات بسیار زیادش به هنر، توسط ملکه الیزابت، لقب شوالیه را گرفت. این بازیگر از کودکی به انواع هنر اعم از نقاشی و موسیقی علاقه داشت و هنر را با تمام وجود دنبال می‌کرد. او به گفته خودش، دانش آموز خوبی نبود و به درس علاقه نداشت. او دوره از زندگی‌اش را در بحران ناامیدی گذارند و هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد که روزی به این سطح از محبوبیت برسد.

این بازیگر به به خاطر بازیگری حرفه‌ای اش در فیلم‌های مختلف، جوایز زیادی را کسب کرده. از جمله اسکار بهترین بازیگری نقش اول مرد برای فیلم سکوت بره‌ها و همچنین جوایز متعدد بفتا، امی و گلدن گلوب.

جوایز و افتخارات

یکی از پر افتخار ترین فیلم‌ها نه تنها در ژانرترسناک بلکه در بین تمامی ژانر‌ها، بدون شک فیلم سکوت بره‌ها است. اگر هنوز ذره‌ای در رابطه با شاهکار بودن این فیلم شک دارید، به شما پیشنهاد می‌کنم حتما این قسمت از مطلب را بخوانید.

فیلم سکوت بره‌ها، جوایز بسیار زیادی از جشنواره‌های مختلف کسب کرده که نشان از بی‌نقص بودن این فیلم دارد. بیشتر تشویقی این فیلم به بازیگری بسیار زیبای دو بازیگر محبوب یعنی جودی فاستر و آنتونی هاپکینگز اختصاص دارد.

این فیلم در مراسم اسکار 1992، اسکار بهترین فیلم را نصیب خود کرده. همچنین جاناتان دمی و تد تالی به ترتیب در زمینه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی برنده جایزه اسکار شدند. جودی فاستر بازیگر نقش اول زن و آنتونی هاپکینگز بازیگر نقش اول مرد این فیلم، اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن را برنده شدند؛ اما جوایز بازیگران این فیلم تنها به مراسم اسکار ختم نمی‌شود. جودی فاستر به خاطر بازی در این فیلم، جایزه گلدن گلوب و بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن را از این دو جشنواره برنده شده است. آنتونی هاپکینگز جایزه گلدن گلوب را نامزد شد اما برنده نشد، در عوض توانست جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد را ببرد.

داستان و شخصیت

داستان این فیلم داستان پر تنش و به شدت جذابی است. کلاریس استارلینگ، یک کارآموز جوان در سازمان اف بی آی است که از طرف مافوقش مامور می‌شود تا با یک قاتل زنجیره‌ای به نام دکتر هنیبال لکتر حرف بزند و سعی کند که جای یکی از قاتلان زنجیره‌ای را که پوست قربانیانش را می‌کند از او بفهمد. داستان اصلی از جایی شروع می‌شود که گفت و گو بین این دو نفر آغاز می‌شود. ریتم فیلم به گونه‌ای است که تنش را طی یک فرایند دقیقی به داستان تزریغ [تزریق] می‌کند تا هم مانع از خسته شدن تماشاگر شود و هم تماشاگر را تا پایان فیلم به صندلی اش میخکوب کند.

با وجود اینکه از اکران این فیلم حدود 29 سال می‌گذرد، هنوز داستانش تبدیل به کلیشه نشده و مانند آن را سخت می‌توانید پیدا کنید. بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند که فیلم سکوت بره‌ها در ژانر ترسناک بی‌همتا است و با وجود گذشت این همه سال، هنوز در ژانر خودش رقیبی ندارد.

شخصیت‌های این فیلم به زیبایی و پویایی هرچه تمام‌تر طراحی شدند و با بازی بازیگرانش، چرخه بی‌نقص بودن خودشان را کامل می‌کنند. اضافه شدن بار روانشناسی به شخصیت‌های فیلم، باعث شده این شخصیت‌ها حتی تا الان، جز پر بحث‌ترین شخصیت‌های سینما باشند. به خصوص شخصیت هانیبال که پیرامون او کلی نقد‌ها و تحلیل‌ها شده و هنوز هم جای بحث کردن دارد.

نکته‌ای که در بطن داستان و شخصیت باعث جذاب شدن این فیلم می‌شود، کشمکش بین دو شخصیت اصلی است. کنش و واکنش این دو شخصیت نسبت به یکدیگر برای بیننده از همان گفت و گوی اولیه جذاب است و یکی از دلایلی که بیننده تا پایان فیلم صبر می‌کند، دیدن سرانجام این کنش و واکنش است.

نکاتی از این فیلم که شاید نمی‌دانستید

  • در سال ۱۹۸۱ فردی به نام جان هینکلی که یکی از طرفداران پر و پا قرص جودی فاستر بود، قصد ترور رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا را داشت که البته نافراجام بود. به گفته خودش انگیزه او از این سو قصد، تحت تاثیر قرار دادن جودی فاستر بود.

  • آنتونی هاپکینگز به گفته خودش در کودکی و جوانی عقده حقارت داشته. نوعی اختلال که فرد خود را حقیر و بی‌خاصیت می‌داند. او دلیل این عقده را، ضعیف بودن درسش در مدرسه و مسخره شدنش توسط بقیه می‌داند.

  • سیارک ۱۷۷۴۴ که در سال ۱۹۹۸ کشف شد، به افتخار بازی فاستر در فیلم تماس، نامش را جودی فاستر گذاشتند.

  • آنتونی هاپکینگز و جودی فاستر، با وجود اینکه دو شخصیت اصلی این فیلم بودند، تنها چهار سکانس مشترک با یکدیگر داشتند
  • پدر جودی فاستر، با سو استفاده از نام او بیش از ۱۰۰ هزار دلار به بهانه کمک برای بی‌خانمان‌ها اختلاص کرد و به پنج سال زندان محکوم شد.

  • آنتونی هاپکینگز برای بهتر بازی کردن نقش هانیبال، مدتی پرونده‌های مربوط به قاتلان زنجیره‌ای را مطالعه می‌کرد و با زندانیان ملاقات داشت. او همچنین به دادگاه‌های پر تنش قاتلان زندانی می‌رفت.
  • لقب با شکوه سِر، توسط ملکه الیزابت برای هاپکینگز انتخاب شده و در واقع تشویقی از طرف ملکه بوده.

چرا باید این فیلم را ببینم؟

این فیلم صحنه‌های خشن و ترسناکی دارد، اما در بین این صحنه‌های دلخراش، حرف‌های مهمی را بازگو می‌کند و مخاطب را به شدت درگیر می‌کند و به فکر فرو می‌برد.

دیدن این فیلم می‌تواند دید جدیدی به شما به عنوان یک مخاطب سینمای ترسناک بدهد. ارزش دیدن این فیلم برای چندمین بار هم زیاد است و هر بار دیدنش باعث گشایش یک درونمایه جدید در بطن صحنه‌ها می‌شود.

اگر به دنبال یک فیلم هیجان انگیز می‌گردید که در تک تک صحنه‌ها شما را درگیر کند، حتما فیلم سکوت بره‌ها را حتی اگه قبلا هم دیدید ببینید. حسی که هنگام تماشای این فیلم تجربه می‌کنید، حتی برای چندمین بار هم تکراری نمی‌شود.

منبع: کافه سینما

کد مطلب: ۱۷۷۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت