از سیمرغ «موقعیت مهدی» تا نوای «گیل‌دخت»/ نغمه‌ای که در کرونا متولد شد

آهنگساز سریال تلویزیونی «گیل‌دخت» که این روزها در حال پخش است، از کم و کیف ساخت موسیقی متن این اثر و همکاری با محمد معتمدی در خوانش تیتراژ آن سخن گفت.

از سیمرغ «موقعیت مهدی» تا نوای «گیل‌دخت»/ نغمه‌ای که در کرونا متولد شد

مسعود سخاوت‌دوست از آهنگسازان شناخته‌شده سینما و تلویزیون که چندی پیش هم سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی را از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با موسیقی «موقعیت مهدی» کسب کرد، درباره نحوه ساخت موسیقی متن و تیتراژ سریال «گیل دخت» که این روزها به کارگردانی مجید اسماعیلی از شبکه یک سیما در حال پخش است، توضیح داد: آنچه از موسیقی متن سریال «گیل دخت» پیش روی مخاطبان قرار گرفته، مربوط به سه سال پیش است که در سخت‌ترین شرایط کرونایی انجام گرفت و حالا با مدتی تأخیر از آنتن شبکه یک سیما پخش می‌شود.

روند بسیار دشوار و پیچیده‌ای که در بدترین دوران شیوع بیماری کووید شکل گرفت و برای من دربرگیرنده تجربه متفاوتی بود که امیدوارم مورد توجه مخاطب هم قرار بگیرد.
وی افزود: از جمله نکات برجسته‌ای که می‌توانم برای موسیقی این اثر از آن یاد کنم، فضای متفاوت موسیقی است که ما برای سریال در نظر گرفته‌ایم، به این معنی که اگرچه فضای کلی سریال در منطقه جغرافیایی شمال ایران و استان گیلان می‌گذرد، اما بنده تلاش کردم تا در قالبی متفاوت از موسیقی کلاسیک استفاده کنم که موسیقی محلی منطقه گیلان به عنوان بخشی از آن حضور دارد. تجربه‌ای دشوار که استفاده از رایحه‌های شنیدنی و جذاب موسیقی نواحی منطقه گیلان دربرگیرنده تجربه متفاوتی برایم بود که تجربه متفاوتی را برایم رقم زد.

آهنگساز سریال «گیل دخت» ادامه داد: عدم استفاده از موسیقی محلی گیلان در سریالی که محور اصلی داستان کاملاً وابسته به جغرافیای شمال کشور است می‌تواند برای یک آهنگساز سبک و سیاق جدیدی باشد که می‌بایست هم پای‌بندی به موسیقی نواحی این منطقه را داشته باشم و هم شرایطی را ایجاد کنم که تابع نگاه آوانگارد کارگردان به شرایط داستانی سریال باشد. همین موضوعات ساخت موسیقی سریال را برایم از حساسیت ویژه‌ای برخوردار کرد که ماجرای کرونا هم به آن اضافه شد و تجربه فراموش نشدنی فراهم کرد.

سخاوت دوست درباره موسیقی تیتراژ این سریال تلویزیونی هم بیان کرد: به باور خودم تصور می‌کنم موسیقی تیتراژ هم کار رضایت‌بخشی شده، چرا که من تلاش کردم در ادامه همان نگاه آوانگاردی که متناسب با کلیت اثر وجود داشت، از یک موسیقی کوبنده و اپیک در موسیقی تیتراژ ابتدایی استفاده کنم که با حال و هوای کار متفاوت بود. در موسیقی تیتراژ پایانی هم محمد معتمدی همکاری بسیار خوبی با بنده داشت که امیدوارم مورد رضایت مخاطبان قرار گرفته باشد.

این هنرمند در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: قرار بود برای این سریال چندین قطعه موسیقایی نیز تولید شود اما چون از زمان تولید تا پخش آن وقفه افتاد فعلاً این تصمیم عملی نشده است مگر اینکه در نیمه‌های کار بنا به آنچه از سوی گروه تولید تصمیم‌گیری شود شرایط جدیدی برای ساخت تک آهنگ‌های دیگر نیز مهیا شود.

ازسیمرغ «موقعیت مهدی» تا نوای«گیل‌دخت»/نغمه‌ای که درکرونا متولدشد

اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی ۶۰ قسمتی «گیل‌دخت» از پنجشنبه ۱۹ آبان ماه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن رفت. این سریال در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته تا اواخر بهار سال ١٤٠٢ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

سریال «گیل‌دخت» که محصول مرکز فیلم و سریال معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما است، به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، حکایت گلنار و اسماعیل است که در میان هیاهو و مهلکه قجری تار و پود دلشان با مهر و محبت هم بافته می‌شود.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۳۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد

دیدگاه

تازه ها

یادداشت