جریان فرامتنی خطاب به کارگردان زن ایرانی: باید ببازی

با توجه به حضور و اکران فیلم‌های از مجیدی و فرهادی در اسرائیل، اعتراضات به فیلم قصیده گاو سفید تا حدودی عجیب و احتمالا تحت تاثیر جریانات خارج از سینما و یا فرامتنی است.

دو روز قبل خبری منتشر شد که فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» به کارگردانی مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها در بخش رقابتی جشنواره فیلم اورشلیم حضور دارد البته همراه با فیلم «شیطان وجود ندارد» محمد رسول‌اف.

گویا این حضور فیلم قصیده گاو سفید که امسال در جشنواره برلین حضور داشت و جایزه از نگاه تماشاگران هم گرفت، برای سازندگان فیلم با حاشیه ها و فشارهایی امنیتی همراه بوده است که فیلم را از این جشنواره خارج سازند.

بعد از انتشار این خبر غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم در صفحه اینستاگرامش نوشت:

«دیشب خبرنگار خبرگزاری صبا تماس گرفت و گفت فیلم قصیده گاو سفید در جشنواره اورشلیم نمایش داده می شود .گفتم خبر را هم اکنون از شما شنیدم. فیلم پخش کننده بین المللی دارد و بعید نیست آنها با خط قرمزهای ما آشنا نیستند فیلم را مجوز حضور داده باشند. با اقای بهتاش صناعی ها تماس گرفتم ، او هم بی خبر بود و تعجب کرد. گفت ما هنگامی که دربخش مسابقه برلین بودیم هم از مسئولان جشنواره خواستیم برای این کشور لینگ نگذارند که قابل دسترسی است.

قرار شد ایمیلی به پخش بین‌المللی فیلم بنویسیم و توضیح بخواهیم و همچنین درخواست کنیم فیلم از این جشنواره خارج شود. با توجه به تعطیل یکشنبه و تفاوت ساعت کار ، امیدوارم بزودی نتیجه روشن شود.»

بهتاش صناعی‌ها هم در صفحه اینستاگرامش نوشت:

«فیلم "قصیده گاو سفید" به جشنواره‌ فیلم اورشلیم در اسرائیل دعوت شده و ما دیروز از این موضوع با خبر شدیم. تصمیمی که از دایره تصمیم‌گیری ما به عنوان کارگردانان و تهیه‌کننده محترم اثر خارج بوده و به پخش کنندگان بین‌المللی اثر مربوط میشود.

از دیروز ما و تهیه کننده فیلم تحت انواع فشارهای حاکمیتی قرار گرفته‌ایم که فیلم را از جشنواره فیلم اورشلیم خارج کنیم. همزمان انبوهی افراد یا شبه خبرگزاری‌های معلوم‌الحال به ما تاخته‌اند و انواع انگ‌ها را تدارک دیده‌اند. دوستان متوجه نیستند که سینما مانند ورزش نیست که یک نفر قرار باشد به روی تشک برود و به او بگوئیم کشتی نگیر یا باید ببازی!

[...] وقتی آقای فرهادی با پخش‌کننده با نفوذ و قدرتمندی چون مِمِنتو وارد قرارداد میشود دیگر نمیتواند به او بگوید که در کجا میخواهم و در کجا نمیخواهم اکران کنی. بر همین اساس فیلم "جدایی..." میرود و در قالب اکرانی گسترده در سینماهای کشور اسرائیل نمایش داده میشود و اتفاقا هیچکس هم در ایران اعتراضی نمیکند. این اتفاق برای بسیاری از فیلم‌های آقای فرهادی بعد از "جدایی..." و برای فیلم‌های دیگری از جناب کیارستمی و یا حتی مجید مجیدی هم رخ دا‌ده.(بگذریم که پناهی و رسول اف اکثر فیلم‌هایشان را بارها در آن جغرافیا و جشنواره‌هایش نمایش داده‌اند و همچنان هم در داخل مملکت مشغول فیلمسازی هستند!)

حال چطور است که این موضوع برای فیلم ما باید چنین تاوانی داشته باشد؟ چه تفاوتی بین فیلم ما و فیلم فرهادی و یا مجیدی است؟ غیر از این است که ما در همین حوزه هم دچار تبعیض هستیم؟ مگر غیر از این است که "قصیده گاو سفید" فیلمی است که با مجوز رسمی وزارت ارشاد ساخته شده؟ مگر غیر از این است که ما همواره فیلم‌هایمان را حتی با تحمل انبوهی تبعیض و نادیده گرفته شدن‌ها نخست در جشنواره‌های داخلی نمایش داده‌ایم و بعد راهی اکران ‌های بین‌المللی شده؟ پس مشکل کجاست؟ به نظر میرسد که باز هم درگیر آن دو کلمه رنج‌آوریم.

"خودی" یا "ناخودی" مسئله این است.»
 

قصیده گاو سفید

مریم مقدم، دیگر کارگردان فیلم هم متنی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد:

« خبر این است: در میان هزاران خبر بد ازین دیار، فیلم قصیده گاو سفید توسط فستیوال اورشلیم انتخاب شده و در بخش رقابتی نمایش خواهد داشت. از دیروز که خود ما هم این خبر را شنیدیم فشارهای حکومتی از یکسو و از سوئی دیگر لشگر بی نام و نشان مجازی بر سر ما آوار شده اند که؛ باید این فیلم را از این فستیوال در بیاورید. بماند که این امر اصلا در اختیار ما نیست.

سوال من اینست:

۱- آیا آقایان میدانند که در این جهان پر از زور و تبعیض ،پر از سیاهی و کینه و نفرت، هنر میتواند، یعنی حتی وظیفه دارد پیام آور خوبیها و زیبایی ها باشد؟ قرار است جایگاهی داشته باشد بدور از نفرت ها و جنگهای قبیله ای و دینی؟ که هنر قرار است انسان ها را بهم وصل کند؟ نزدیک کند؟ عاشق کند؟

اینهمه جنگ و دشمنی و نفاق کینه کاشتن به کجا رسید؟ مرگ انبوه مردم خودمان؟ فقر و بدبختی؟ بی کفایتی و دزدی صاحبان قدرت؟ هنری که تخم نفاق بپراکند هنر نیست. هنری که از سیاست های روز باج بگیرد هنر نیست. ماندنی نیست.

۲- آیا همکارانی که مورد علاقه آقایان هستند ازین قانون مستثنی هستند؟ فیلمهای آقایان فرهادی و مجیدی بارها در اسرائیل اکران سراسری شده اند و البته این از نگاه من اتفاق خوبیست؛ که مردم جهان از راه سینما به هم نزدیک میشوند ولی آیا این درجه از استثنا گذاشتن بین خودی و وناخودی را جوابگو هستید؟»

واقعیت این است که باید به چند نکته اشاره کرد، با توجه به نوشته های تهیه کننده و کارگردانان فیلم آنچه معلوم است این است پخش کننده جهانی فیلم هیچ اطلاعی از مناسبات و شکل روابط سینمای ایران نداشته است.

نکته دوم این که با توجه به حضور و اکران فیلم‌های از مجیدی و فرهادی در اسرائیل، اعتراضات به فیلم قصیده گاو سفید تا حدودی عجیب و احتمالا تحت تاثیر جریانات خارج از سینما و یا فرامتنی است.

سوم این که حضور در هر جشنواره‌ای هنری یا سینمایی هیچ دلیلی بر مورد تاید قرار دادن آن کشور یا سیاست های آن کشور نیست، اساسا ساحت هنر دورتر و بالاتر از این قضایاست، حال چرا ما دنبال سیاسی کردن هر اتفاقی هستیم واقعا جای سوال دارد.

چهارم، در جهان امروز که شاهد انفجار ارتباطات هستیم چه بخواهیم و چه نخواهیم هر فیلمی در هر جای جهان ساخته شده باشد بعد از پخش به صورت آنلاین مخاطبان سراسر جهان به آن دسترسی خواهند داشت، حال اگر برخی از دوستان شاید نخواهند قصیده گاو سفید در اسرائیل دیده شود تلاش بیهوده‌ای است چون چند ماه دیگر از طریق پخش آنلاین همه آن را خواهند دید.

در نهایت اگر این اتفاق بد یا مکروه است چرا برای مجید مجیدی و فرهادی نیست و اگر معمول است پس این حرکتها و فشارهای مورد ادعای سازندگان فیلم برای چیست؟ 

 

منبع: عصرایران
کد مطلب: ۳۵۳۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد

دیدگاه

تازه ها

یادداشت

پیشنهاد سردبیر