نگاهی به قدیمی‌ترین انیمیشن‌های جهان

تیمی از باستان شناسان با استفاده از مدل های سه بعدی و نرم افزار واقعیت مجازی برای باز زنده سازی تصاویر باستانی ، استدلال می کنند که آثار هنری نقاشی شده روی دیواره غارها ممکن است بازنمایی پویا از حیوانات در حال حرکت باشد.

نگاهی به قدیمی‌ترین انیمیشن‌های جهان

انسان‌های باستانی دردیواره‌های غار‌های محل سکونت خود در همه جای جهان از فرانسه تا اندونزی و استرالیا، تصاویری را ثبت کرده اند که مطالعات جدید نشان می‌دهد برخی از آن‌ها را می‌توان نمونه‌های نخستین انیمیشن یا پویانمایی دانست. در سالهای اخیر ، باستان شناسان تصور کرده اند که چگونه این تصاویر ساده ممکن است صحنه های متحرک را به روشهایی که شاید از آن غافل شده بود ، ضبط کرده باشد. بر این اساس  به نظر می رسد انیمیشن ریشه در آثار هنری باستانی دارد.

نگاهی به قدیمی‌ترین انیمیشن‌های جهان روی دیواره غار

در اوایل سال جاری ، مجموعه ای از حکاکی های سنگی از حیوانات عجیب و غریب با اجسام ذوب شده کشف شد که مجدداً گمانه زنی ها راجع به اولین اشکال انیمیشن را مطرح کرد. تیمی از باستان شناسان با استفاده از مدل های سه بعدی و نرم افزار واقعیت مجازی برای باز زنده سازی تصاویر باستانی ، استدلال می کنند که آثار هنری نقاشی شده روی دیواره غارها ممکن است بازنمایی پویا از حیوانات در حال حرکت باشد.

اگرچه ممکن است آنها مانند انیمیشن های بیش از حد واقعی که امروز ما را سرگرم می کند ، نباشند، این آثار هنری ماقبل تاریخ الهام بخش ترس و وحشتی هستند که اجداد ما در مواجه شدن با طبیعت تجربه و آن را ثبت کرده بود.

نمونه بسیار مشهور از ساخت انیمیشن اولیه، سفال منقوش به تصویر یک بز است که در شهر سوخته سیستان کشف شده است. این سفال دارای طرح های قرمز سوخته از یک بز در حال پرش است که هنگام چرخیدن گلدان حرکت می کند.

در پنج تصویر پی در پی ، بز شاخدار به سمت بالا می رود تا برگهای درختی را بخورد که ممکن است نمایانگر درخت زندگی آشوری باشد.

نگاهی به قدیمی‌ترین انیمیشن‌های جهان روی دیواره غار

سفالینه شهر سوخته

 این سفالینه که در حال حاضر در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می شود، حدود ۵ هزار و ۲۰۰ سال قدمت داشته و برخی ادعا می کنند که می تواند یکی از قدیمی ترین نمونه های انیمیشن باشد. اگرچه این نظریه ممکن است بحث برانگیز باشد ، اما حداقل هنرمند سفالگر ایرانی و سازنده این ظرف نشان داده است که  بر مفاهیم اولیه انیمیشن و تداوم بینایی مدتها قبل از اینکه مخترعین قرن نوزدهم آن را کشف کنند، تسلط داشته است.

باید اذعان داشت در صورتی که نقوش انسان های اولیه در غار را بتوان انیمیشن محسوب کرد، قدمت آن ها از سفالینه شهر سوخته بیشتر است. این هنرمندان ناشناس باستانی، صحنه های روایی پراکنده ، گرافیکی و غالباً هرج و مرج حرکتی موجود در آن را با توالی های مکرر ضبط کردند. به عنوان مثال ، صحنه های یک نقاشی ده متری در غار موسوم به  Chauvet در فرانسه  نشان دهنده حیواناتی همچون اسب و گاو وحشی و شیر است که  در حال تعقیب طعمه های خود هستند. این نقاشی در حدود ۳۲ هزار سال قدمت دارد.

در اندونزی نیز یک نقاشی ۱۲ هزار ساله در جزیره Sulawesi کشف شده است که صحنه های پانوراما را نمایش می دهد که در سراسر دیوارهای سنگ آهک کشیده شده و موجودات فوق طبیعی و بوفالوها را به تصویر می کشند.

در حالی که این نمایشگرهای روایی با شکوه هستند ، کارشناسان معتقدند که سفال شهر سوخته ، همچنان مهمترین سند از انیمیشن محسوب می شود زیرا نشانگر دانش خالق آن در تصور یک سری از تصاویر به عنوان یک دنباله حرکتی است.

گفتنی است برخی مطالعات نشان می دهند این نقاشی های ماقبل تاریخ ، حیواناتی را ترسیم می کنند که سر خود را تکان داده یا دم خود را از یک طرف به طرف دیگر می چرخانند. این تصویرسازی ها شبیه به توالی های دیده شده در کتابهای کمیک هستند و در برخی مواقع حس حرکت را القا می کنند.

نگاهی به قدیمی‌ترین انیمیشن‌های جهان روی دیواره غار

نقاشی دیواری باستانی در اندونزی

برخی باستان شناسان معتقدند وقتی انسان های اولیه در این غارهای تاریک با مشعل حرکت می کردند، تابیدن نور و تلفیق آن با حرکت موجب خلق صحنه هایی زنده از این موجودات می شد که می توان آن را نوعی پویانمایی محسوب کرد.

در برخی سایت های باستانی نیز دیسک های استخوانی و پلاکهای دو طرفه که دارای تصاویر تقسیم شده از حیوانات هستند نیز یافت شده اند که احتمالاً برای ایجاد توهمات بصری سرگرم کننده یا نمادین مورد استفاده قرار گرفته اند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
کد مطلب: ۳۶۴۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد

دیدگاه

تازه ها

یادداشت