آوازی کمتر شنیده شده از محمدرضا شجریان در یک تئاتر+صوت

به تازگی فایلی صوتی منتشر شده که مربوط به اجرای محمدرضا شجریان در یک تئاتر به کارگردانی اسماعیل مهرتاش است که شنیدنش خالی از لطف نیست.

آوازی کمتر شنیده شده از محمدرضا شجریان در یک تئاتر+صوت

صفحه رسمی خانه شجریان به تازگی اجرایی متفاوت و کمتر شنیده شده از محمدرضا شجریان منتشر کرده است. این اثر مربوط به نمایشی آیینی است که شجریان در آن نقش تقی کلیدساز را بازی می‌کرده است. 

در توضیحات این قطعه اینگونه آمده است: 

«آنچه می‌شنوید در واقع بخشی از مجموعه‌ای نمایشی آیینی با موضوع «چهارشنبه‌سوری» است که استاد محمدرضا شجریان در نقش تقی کلیدساز در آن نمایش حضور داشته است. اشعار این نمایش را ابوالقاسم حالت براساس برخی اشعار آیینی تهران قدیم سروده و استاد اسماعیل مهرتاش نیز آهنگسازی و کارگردانی مجموعه را به عهده داشته است.

اسماعیل خان مهرتاش، آهنگساز و کارگردان تئاتر، سرپرست جامعه باربد در دوران اوج لاله‌زار قدیم به عنوان پاتوق فرهنگی و هنری تهران بود. مهرتاش در آن دوران پیش‌پرده‌هایی با موضوع آیین‌های سنتی ایران همچون سال نو، هفت‌سین، شب یلدا، بهاریه، مشاغل مختلف، پائیزه‌ها و ترانه‌های فروشندگان دوره‌گرد را آماده می‌کرد که ترانه‌هایش از آواهای مردم کوچه و بازار آمده بود. برخی شاعران طنزپرداز و به ویژه مرحوم ابوالقاسم حالت، با تکیه بر این شعرهای عامیانه، بخشی از این ترانه‌ها را بازسازی می‌کردند و استاد مهرتاش بر روی آنها آهنگسازی میکرد.

از میان آثار مهرتاش دو نمایش موزیکال «چهارشنبه سوری» و «هفت سین» با حال و هوای شب عید و نوروز در تهران قدیم ساخته شده اند.

مظفر شفیعی که در هر دو تئاتر به عنوان بازیگر - خواننده حضور داشته در این باره می‌گوید: «بازیگران چهارشنبه سوری (به دلیل اینکه موزیکال بود) همگی بر آواز تسلط داشتند. جدای از  استاد شجریان و محمد منتشری، احمد عربانی (کاریکاتوریست معروف)، محمدامین رمضانی و من، همگی شاگردان کلاس آواز مهرتاش بودیم. استاد شجریان با گریمی سنگین نقش کلیدساز را داشت و من نقش شاگرد او را برعهده داشتم. این رابطه بعدها در آواز هم به نوعی به حقیقت پیوست و پس از درگذشت مهرتاش من برای شاگردی آواز نزد شجریان رفتم. در زمان ضبط تلویزیونی چهارشنبه سوری شجریان به دلیل اجرای آواز در گل‌های رادیو و جشن هنر شیراز چهره شناخته شده‌ای بود و به پاس اعتبار و احترام مهرتاش در این نمایش حضور یافت. مهرتاش علاوه بر کارگردانی خود نواختن تار را به همراه شخصی به نام زاهدی برعهده داشت. صادقی با ویولن و بهزاد رضوی نیا با تنبک به همراه سه خانم بازیگر آنها را همراهی می‌کردند. چهارشنبه سوری از تا چهارشنبه سوری از سال ۱۳۵۴ تا زمان انقلاب هر سال شب عید و در ایام نوروز از تلویزیون پخش می‌شد.»


منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۵۸۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

  • ،من ارسالی در

    منصور

دیدگاه

تازه ها

یادداشت