مدیران محترم به جای آنچه ابتذال می نامید تئاتر را هم ببینید

در یکی دو هفته اخیر که واکسیناسیون عمومی روند پرشتاب‌تری گرفته و کرونای دلتا نیز تا حدودی فروکش کرده، بسیاری از مشاغلی که در دوران دشوار کرونا گرفتار محدودیت‌های مختلف بودند، بتدریج فعالیت‌های خود را با آرامش بیشتری ادامه می‌دهند ولی در این میان گروه‌های نمایشی وضعیتی بلاتکلیف دارند.

مدیران محترم به جای آنچه ابتذال می نامید تئاتر را هم ببینید

بعد از اوج‌گیری کرونای دلتا، سالن‌های دولتی تئاتر کاملا تعطیل شدند و تنها مجموعه‌های خصوصی با مسئولیت خودشان، فعالیت‌های خود را ادامه دادند، هر چند فعالیت همین مجموعه‌ها هم در تعطیلی سراسری تهران، با وقفه‌ای چند روزه همراه شد.

در حال حاضر گرچه هنوز آمار روزانه قربانیان کرونا بالاست ولی گروه‌ها و مجموعه‌های نمایشی منتظر هستند تا تکلیف فعالیت‌هایشان مشخص شود.

در این مدت یکی از انتقادهای همیشگی گروه‌های نمایشی این بوده که تعطیلی‌ و بازگشایی سالن‌ها طی تصمیم‌هایی ناگهانی اعلام شده و هرگز شرایط خاص تئاتر در این تصمیم گیری‌ها مورد توجه نبوده است.

 کسانی که حتی یک آشنایی مختصر با تئاتر داشته باشند، خوب می‌دانند اجرای یک نمایش برخلاف اکران یک فیلم، نیازمند مقدماتی است. هرچند اکران فیلم هم نیازمند تبلیغ و اطلاع رسانی است اما یک گروه نمایشی برای آماده‌سازی کار خود نه تنها به مدت زمانی چند روزه برای تبلیغات نیاز دارد بلکه باید به صورت موازی ، امور فنی نمایش خود همچون آماده‌سازی و نصب دکور، طراحی و تنظیم نور، تهیه لباس و ... را هم انجام بدهد ضمن اینکه باید مدت زمانی برای انجام تمرین‌های نهایی همراه با دکور، نور و لباس در اختیار داشته باشد تا بتواند اثر قابل قبولی را در برابر تماشاگر به اجرا بگذارد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت یک گروه نمایشی که فعالیتش با وقفه رو به رو شده، یک شبه بتواند نمایش خود را برای اجرای دوباره آماده کند.

از آنجاکه در یکی دو هفته آینده ایام سوگواری ماه صفر را در پیش داریم، به نظر می‌رسد بسیاری از نمایش‌هایی که در نوبت اجرا بودند، تا پایان این ماه منتظر بمانند. با این حال حق این گروه‌هاست که از حالا وضعیت اجرای خود را بدانند تا در مدت زمان باقی مانده، بدون شتابزدگی نمایش‌های خود را آماده اجرا کنند.

فراموش نکنیم یک گروه نمایشی در شرایط فعلی به اندازه کافی دل‌نگرانی دارد و خوب نیست با تصمیم‌های خلق‌الساعه، دلواپسی جدیدی به مجموعه نگرانی‌های او اضافه کنیم.

ایسنا در ادامه وضعیت بازگشایی تعدادی از مجموعه‌های دولتی را از طریق گپ و گفت با مدیران‌شان جویا شده است.  

ابلاغیه‌ای نیامده ولی امیدواریم  

ابراهیم گله‌دارزاده مدیر مجموعه تئاتر شهر در این باره می‌گوید: هنوز ابلاغیه‌ای بابت بازگشایی سالن‌ها به ما نرسیده ولی پیش‌بینی‌مان این است که بزودی این اتفاق رخ بدهد، چون اوضاع در حال بهتر شدن و ثبات بیشتر است و بعد از اجرایی شدن واکسیناسیون عمومی، گروه‌های نمایشی با اعتماد بیشتری می‌توانند به اجرای آثار خود بپردازند.

کاش زودتر تعیین تکلیف کنند

مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران هم درباره بازگشایی مجموعه‌های فرهنگی می‌گوید: متاسفانه هنوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه ابلاغیه‌ای درباره از سر گیری فعالیت‌های نمایشی آمده و  درباره فعالیت‌های تجسمی تعیین تکلیفی انجام نشده است.

او با اشاره به اینکه در چند روز آینده ایام سوگواری اربعین و دهه پایانی ماه صفر را در پیش داریم، اضافه می‌کند: نیمه اول مهر ماه با این ایام سوگواری همزمان خواهد بود. به همین دلیل برای انجام فعالیت‌های خود بعد از این مقطع زمانی، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در تدارک هستیم که از اواسط مهر ماه بتوانیم فعالیت‌های خود را در تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان ایران از سر بگیریم.

رجبی معمار ادامه می‌دهد: با گروه‌هایی که پیش از این متقاضی اجرا بوده‌اند، مشغول رایزنی هستیم تا در صورت آماده بودن، بتوانیم اجراهای خود را انجام بدهیم. البته پروتکل‌های بهداشتی را با سختگیری بیشتری اعمال خواهیم کرد و ظرفیت کمتری را برای سالن‌های نمایشی در نظر خواهیم گرفت چراکه با وجود تندتر شدن روند واکسیناسیون، همچنان آمار روزانه قربانیان کرونا بالاست. ضمنا مشغول تدارک برپایی نمایشگاه‌هایمان نیز هستیم چون در این بازه زمانی، بخش بزرگی از برنامه‌هایمان لغو شدند.

خیر و شر تعطیلات کرونای دلتا

حسین موذن مدیر تالار هنر هم می‌گوید که تعطیلی اخیر کرونایی سبب خیر شده زیرا در این مقطع بخشی از بازسازی این تالار اجرایی شده است.

او توضیح می‌دهد: در تعطیلات اخیر فرصت را غنیمت شمردیم و بعد از سی ، چهل سال، سیستم پرده تالار را عوض کردیم. قبلا سیستم پرده تالار به صورت دستی بود ولی الان قرار است برقی شود.

موذن یادآوری می‌کند: سال گذشته هم سرویس‌های بهداشتی و اتاق‌های گریم را بازسازی کردیم و اگر بتوانیم صندلی‌ها و سیستم موتورخانه را هم بازسازی کنیم، دیگر این تالار نونوار خواهد شد که امیدواریم پیگیری‌های ما در این زمینه به نتیجه برسد.

او درباره پیش‌بینی‌اش برای بازگشایی سالن‌های نمایشی می‌گوید: در آخرین صحبتی که داشتیم، ایام سوگواری ماه صفر مطرح شد ضمن اینکه تغییر سیستم پرده تالار، بین 20 تا 25 روز زمان می‌برد. بنابراین امیدواریم از مهر ماه و با پایان یافتن ایام سوگواری ماه صفر، اجراهای نمایشی خود را از سر بگیریم.

کار ما سخت‌تر است

مدیر تالار هنر با اشاره به حساسیت خانواده‌ها برای حضور فرزنداشان در مکان‌های عمومی، ادامه می‌دهد: کار ما در قیاس با سالن‌های دیگر سخت‌تر است. چون برای حضور در دیگر سالن‌ها، مخاطب، خودش تصمیم گیرنده است ولی از آنجاکه مخاطب ما گروه سنی کودک و نوجوان است، خانواده برای او تصمیم‌گیری می‌کند. ضمن اینکه بسیاری از خانواده‌ها برای حضور فرزندان‌شان در مکان‌های عمومی دلواپسی دارند. بویژه اینکه تعطیلی اخیر سالن‌های تئاتر به دنبال شدت گرفتن کرونای دلتا، این حساسیت را بیشتر هم کرد زیرا به گفته کارشناسان، این نوع کرونا کودکان را هم درگیر می‌کند.

او یادآوری می‌کند: پیش از تعطیلات اخیر، بتدریج اعتماد سازی داشت صورت می‌گرفت و کم کم شاهد حضور تماشاگران بودیم ولی حالا کارمان سخت‌تر شده و اعتمادسازی دوباره، نیازمند زمان بیشتری است.در هر حال امیدواریم با تسریع در روند واکسیناسیون و مهار شدن کرونا، شرایط برای حضور کودکان در مکان‌های عمومی فراهم‌تر شود.

موذن خاطرنشان می‌کند: به هر حال ما با گروه‌های نمایشی مشغول مذاکره هستیم و گروهی که پیش از این در نویت اجرا بوده، همچنان تمایل به اجرای نمایش خود دارد که امیدواریم با بازگشایی سالن‌ها و صدور مجوز اجرای نمایش‌ها، شاهد اجرای این اثر باشیم.

اطلاعی از برنامه‌های مدیران جدید نداریم

مدیر تالار هنر درباره اجرای برنامه‌های مجازی در این سالن توضیح می‌دهد: اجراهای مجازی ما وابسته به اجراهای حضوری بود چون همان نمایشی را که روی صحنه بود، در فضای مجازی هم ارایه می‌کردیم که حالا هر دو تعطیل است ولی معتقدم فعالیت‌های مجازی بعد از دوران کرونا هم باید تداوم پیدا کند چون بهترین فرصت است تا مخاطبان در شهرهای خارج از تهران به آثار نمایشی دسترسی پیدا کنند.

موذن در پایان سخنانش می‌گوید: در هر حال فعلا بخشی از برنامه‌های ما مبهم است؛ هم جدول اجراهای‌مان به دلیل تعطیلات کرونایی دستخوش تغییر شده و هم اطلاعی از برنامه‌ریزی‌های مدیران جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداریم.  

ما هم منتظریم

اما امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی درباره بازگشایی این تالار که جزو زیر مجموعه‌های دانشگاه تهران است، توضیح می‌دهد: با اینکه واکسیناسیون در مقایسه با قبل روند خیلی بهتری پیدا کرده است و پرسنل و استادان مراکز دانشگاهی و همینطور جمع بزرگی از دانشجویان، واکسینه شده‌اند، هنوز دستورالعمل صریحی درباره بازگشایی مجموعه‌های فرهنگی ابلاغ نشده است.

او ادامه می‌دهد: ما نیز همچون دیگر مراکز منتظر تصمیم‌گیری‌ها هستیم البته نباید فراموش کنیم که در ترم جدید تحصیلی هم همچنان بخش عمده‌ای از کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و تنها بخشی از فعالیت‌های دوره‌های تکمیلی به صورت حضوری خواهد بود مگر اینکه بعدتر تصمیم‌های جدیدی گرفته شود.

تعهدات‌مان انباشته شده است

حریری با بیان اینکه منتظر تصمیم‌گیری مرکز هنرهای نمایشی هم هستیم، توضیح می‌دهد: از آنجاکه مرکز هنرهای نمایشی به عنوان مرجع صدور مجوز نمایش‌ها به طور مستقیم با ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط است، منتظر تصمیم‌گیری دوستان این مرکز هم هستیم.

او درباره وضعیت جدول اجراهای تالار مولوی و احتمال پذیرش تعهدات تازه می‌گوید: تعهدات قبلی ما در حال انباشته شدن است. به همین دلیل امکان پذیرش تعهد جدیدی را نداریم زیرا اگر در یک ماه آینده، مجموعه‌های هنری باز شوند، تا سال دیگر باید به اجرای تعهدات قبلی بپردازیم. ضمن اینکه به جز این تعهدات، اجرای نمایش‌های برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی هم به تعهدات قبلی ما اضافه خواهد شد. بنابراین مجالی برای پذیرش تعهدات جدید باقی نمی‌ماند مگر اینکه بعضی از گروه‌ها از اجرای آثار خود منصرف شوند که طبیعتا آثار دیگری را جایگزین خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۳۵۳۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت