افسوسِ علی نصیریان برای دست‌نیافتن به یک آرزو

علی نصیریان در مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، بر جذابیت و زبان طنزِ مبارک تاکید کرد و گفت آرزو داشته تا این شخصیت را به نمایشنامه‌نویسی و تئاتر امروز گره بزند، ولی دیگر توانش را ندارد.

افسوسِ علی نصیریان برای دست‌نیافتن به یک آرزو

مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، صبح امروز (شنبه ۱۵ آبان)، با حضور علی نصیریان (بازیگر پیشکسوت)، محمود شالویی (سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، قادر آشنا (مدیرکل هنرهای نمایشی) و داود فتحعلی‌بیگی (دبیر این دوره از جشنواره)، در تالار رودکی برگزار شد. 

در آغاز این مراسم، محمدحسین ناصربخت، قائم‌مقام دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، به نیابت از داود فتحعلی‌بیگی که این روزها در پی ابتلا به ویروس کرونا، حال جسمی چندان مساعدی ندارد، روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: «فعالیت این دوره از جشنواره از پیش‌تر آغاز شده است اما کار این رویداد به صورت رسمی از امروز با رونمایی از پوستر جشنواره شروع خواهد شد. امیدوارم بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، طراوت و شادابی را در این شرایط ناگوار جامعه بازتاب دهد. برخی از چهره‌های نمایش‌های آئینی و سنتی امروز میان ما نیستند و بعضی دیگر به تازگی از میان‌مان رفته‌اند و ما این امانت را از آن‌ها گرفته‌ایم و امیدواریم به سلامت آن را به دست آیندگان بسپاریم.»

او افزود: «حوزه نمایش‌های آئینی و سنتی، شرایط چندان مطلوبی ندارد؛ مقداری از آن به دلیل شرایط جامعه و مقداری دیگر به دلیل نامهربانی برخی با این هنر است. امیدواریم پس از برگزاری این دوره از جشنواره، پژوهشکده و بنیاد نمایش‌های آئینی و سنتی با همت مسئولان و مدیران هنری تاسیس شود تا امنیت برای این گونه نمایشی به وجود آید چراکه نمایش‌های آئینی و سنتی تعیین‌کننده هویت ما هستند.»

در ادامه مراسم، محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «هنر ما به دور از آئین‌ و سنت‌ها جریان ندارد و این حرکت در تئاتر ما استمرار پیدا کرده و تا به امروز که ما رسیده است. بسیار سپاسگزارم از بانیان این رویداد ارزشمند که می‌تواند آینده و آتیه نیکو را رقم بزند. استادان بزرگی همچون علی نصیریان مایه مباهات و افتخار هستند چراکه آنچه را ما امروز در اختیار داریم، حاصلی از هنرنمایی بزرگانی چون نصیریان است و افسوس می‌خوریم که هر چه به جلوتر می‌رویم چون نصیریان را کم‌تر در کنار خود می‌بینیم.» 

سپس، علی نصیریان، پشت تریبون رفت و ضمن تبریک برگزاری این دوره از جشنواره گفت: «یک خواهش از مسئولان دارم، می‌خواهم از افراد با استعداد در زمینه درام‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی دعوت به عمل آید تا به شخصیت و کاراکتر مبارک فکر کنند و نمایشنامه‌هایی را بنویسند. مبارک شخصیت جالبی دارد و با زبان طنز، نقد خود را به اطرافیان منتقل می‌کند که این زبان، لطیف و دوست‌داشتنی است و تاثیرگذاری بیشتری دارد. آرزو داشتم تا مبارک را به نمایشنامه‌نویسی و تئاتر امروز گره بزنم اما دیگر توانش را ندارم.» 

او در ادامه گفت: «مبارک، شخصیت و ستون اصلی نمایش‌های کشور ماست و اگر بشود یک درام امروزی و اجتماعی که زندگی امروز ما را به تصویر می‌کشد، با محوریت شخصیت مبارک روی صحنه ببریم، مطمئن باشید این شخصیت به راحتی، جای خود را در میان مردم باز می‌کند. مبارک را نباید رها کرد، مبارک می‌تواند به کاراکتر کارآمدی و امروزی تبدیل شود و می‌توان در طرح مسائل اجتماعی از این شخصیت بسیار بهره برد.»

در پایان این مراسم، با حضور داود فتحعلی‌بیگی، محمود شالویی، محمدحسین ناصربخت، علی نصیریان، اردشیر صالح‌پور، حمیدرضا اردلان، مریم معترف، قادر آشنا و هنگامه مفید، از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، رونمایی شد.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، آذر امسال، به دبیری داود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.

 

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۵۵۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت