تماشای هنر هما روستا و لیلی رشیدی در «باغ آلبالو»

«باغ آلبالو» از آثار شناخته‌شده آنتوان چخوف است که به کارگردانی حسن معجونی فروردین و اردیبهشت ۹۲ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است.

تماشای هنر هما روستا و لیلی رشیدی در «باغ آلبالو»

فیلم‌تئاتر «باغ آلبالو» به کارگردانی محمدحسن معجونی از جمله پیشنهاداتی است که علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی در ایام نوروز از دیدن آن لذت می‌برند.

 

تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به تئاتر است که به دیدن آثار نمایشی روی صحنه که معمولاً از ۷ فروردین اجراهای خود را آغاز می‌کنند، بنشینند اما در طول ۲ سال گذشته با توجه به تعطیلی تماشاخانه‌ها و مراکز هنری در ایام تعطیلات نوروزی به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و لزوم در منزل ماندن اکثر مردم، استقبال از دیدن فیلم‌تئاترهای مختلف توسط علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی بیشتر شده است. البته امسال با کنترل وضعیت بیماری و عادی‌تر شدن شرایط از نیمه دوم تعطیلات نوروزی نمایش‌های مختلفی در تماشاخانه‌های تئاتری روی صحنه می‌روند یا اجرای سال قبلشان را ادامه می‌دهند و شهروندان تهرانی و یا مهمانان نوروزی که به پایتخت می‌آیند می‌توانند به دیدن این آثار بنشینند اما با این وجود دیدن فیلم‌تئاتری قدیمی و جدید برای افرادی که دیدن یک نمایش اجرا شده را از دست داده‌اند، علاقه‌مندانی که به دنبال تکمیل آرشیوشان هستند و یا در تهران زندگی نمی‌کنند و دیدن نمایش‌هایی که در مرکز تئاتر کشور به صحنه می‌رود برایشان امکان‌پذیر نیست، خالی از لطف نخواهد بود.

 

در همین راستا به روال سال‌های قبل در گزارش‌هایی جداگانه به معرفی فیلم تئاترهایی می‌پردازیم که در زمان اجرای عمومی مورد توجه قرار گرفتند و حتی فیلم‌تئاترهایشان نیز بعد از انتشار همچنان پرمخاطب هستند. از این رو دیدن فیلم‌تئاتر «باغ آلبالو» به کارگردانی محمدحسن معجونی به علاقه‌مندان هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌شود.

 

«باغ آلبالو» از آثار شناخته‌شده آنتوان چخوف است که به کارگردانی حسن معجونی فروردین و اردیبهشت ۹۲ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است.

 

این نمایش ماجرای مادام رانوسکایا را روایت می‌کند که بعد از پنج سال دوری از وطن به خانه و باغ پدری بازمی‌گردد و متوجه می‌شود که باغ آلبالویشان قرار است به‌خاطر بدهی بانکی به حراج گذاشته شود هرچند مادام رانوسکایا و خانواده هیچ کاری برای نجات خود و البته ممانعت از فروش باغ انجام نمی‌دهند. در پایان، باغ به یک دهقان‌زاده ثروتمند به نام لوپاخین فروخته می‌شود و خانواده مادام مجبور می‌شوند باغ را ترک می‌کنند. درحالی‌که هنگام ترک باغ صدای قطع درختان به وسیله تبر شنیده می‌شود…

 

در «باغ آلبالو» فروش باغ حکایت از وداع با گذشته دارد؛ گذشته‌ای که رو به افول است و تبری که بر درخت‌ها فرود می‌آید تبری است که زندگی قدیم و اشرافیت رو به زوال طبقه فئودال را واژگون می‌کند و خبر از ظهور طبقه‌ای تازه می‌دهد.

 

نمایشنامه «باغ آلبالو» آخرین اثر آنتوان چخوف است که در سال ۱۹۰۳ نوشته شده و در سال ۱۹۰۴ برای اولین‌بار در تئاتر هنری مسکو به کارگردانی استانیسلاوسکی به صحنه رفته است. چخوف این اثر را یک نمایشنامه کمدی می‌دانست که عناصر فارس در آن وجود دارد این در حالی است که استانیسلاوسکی این نمایش را به‌عنوان یک اثر تراژدی کارگردانی کرد.

 

تاکنون اقتباس‌های بسیار زیادی از این نمایشنامه شده است و کارگردانان ایرانی نیز علاقه بسیاری به روی صحنه بردن این نمایشنامه آنتوان چخوف دارند که به عنوان مثال می‌توان از اقتباس‌های آربی آوانسیان که افتتاح کننده مجموعه تئاترشهر بود تا آثاری که اکبر زنجانپور و آتیلا پسیانی از این نمایشنامه به صحنه بردند، نام برد.

 

در نمایش «باغ آلبالو»ی معجونی بازیگرانی چون هما روستا، لیلی رشیدی، کاظم سیاحی، مهدی کوشکی، رضا بهبودی، هوتن شکیبا، به‌آفرید غفاریان، اشکان جنابی، سعید چنگیزیان، سارا افشار و داریوش موفق به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند. نکته جالب توجه در این اجرا حضور هما روستا هنرمند فقید و برجسته تئاتر و سینمای ایران در نقش مادام رانوسکایا است که از آخرین هنرنمایی‌های این بازیگر و کارگردان شناخته شده به حساب می‌آید.

 

این روزها علاقه مندان به دیدن فیلم‌تئاترها می‌توانند این محصولات را با خرید اینترنتی و تماشا در وی‌اودی‌ها و پلتفورم‌های مختلف نمایش فیلم تماشا کنند.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۵۸۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت