نمایش «و چند داستان دیگر» در کرمانشاه تعطیل شد | اداره ارشاد: از داخل خود گروه به اجرا اعتراض کرده‌اند | تهیه کننده : نامه توقیف را به ما نداده‌اند

نمایش «و چند داستان دیگر» قبل از اولین اجرای خود در کرمانشاه تعطیل شد.

نمایش «و چند داستان دیگر» در کرمانشاه تعطیل شد | اداره ارشاد: از داخل خود گروه به اجرا اعتراض کرده‌اند | تهیه کننده : نامه توقیف را به ما نداده‌اند

 چند ساعت بعد از خبر توقیف نمایش «شب شک» خبری مبنی بر توقیف یک نمایش دیگر این بار در کرمانشاه منتشر شد. نمایش «و چند داستان دیگر» نوشته پیام لاریان قرار بود با کارگردانی زهرا طیوری از روز پنجشنبه دوم تیر ماه اجرای خود را در سالن انتظار پلاتوی کارگاه نمایش کرمانشاه آغاز کند، اما کارگردان این نمایش اعلام کرد صبح روز اجرا به گروه اجرایی گفته شده که اجرای این نمایش منتفی شده است.

در ادامه اظهارات مقامات اداری و تهیه کننده و کارگردان این نمایش به نقل از خبرگزاری‌ها آمده است:

طیوری، کارگردان، درباره وضعیتی که برای اجرای نمایشش پیش آمده است، به ایسنا توضیح داده است: «حدود ۸ ماه پیش نمایشنامه «و چند داستان دیگر» را برای دریافت مجوز به شورای نظارت و ارزشیابی اداره ارشاد کرمانشاه ارائه کردم که این نمایشنامه با یکی دو اصلاحیه جزیی مجوز گرفت و بعد از آن هم بازبینی کار را سپری کردیم که باز هم با یک اصلاحیه مجوز کتبی گرفتیم همه اصلاحیه‌های متن و اجرا را اعمال کردیم. قرار بود نمایش ما ۲ تا ۱۷ تیر ماه اجرا شود ولی صبح روز افتتاحیه به ما اعلام شد که کارمان اجازه اجرا ندارد.»

این کارگردان گفته ۸ ماه برای آماده‌سازی این نمایش وقت گذاشته است و با این حال دو سه روز پیش از افتتاحیه نمایش و با وجود مجوز رسمی شورا، رییس شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل ارشاد کرمانشاه اعلام کردند باید دوباره نمایش را بازبینی کنند. او توضیح داده است: «در آغاز مخالفت کردم چون نمایش ما مجوز داشت، ولی گفتند این بازبینی مجدد به اصرار  مدیر کل ارشاد انجام خواهد شد و از آنجاکه نمی‌خواستم کارم دچار مشکل شود و تلاش‌های اعضای گروه هدر رود، به ناچار پذیرفتم. به ویژه این که تبلیغات زیادی انجام داده بودیم. چند بیلبورد شهری گرفته بودیم. پوستر و بنر منتشر کرده بودیم و همه چیز برای شروع اجرا مهیا بود.»

نمایش «و چند داستان دیگر» در کرمانشاه تعطیل شد | اداره ارشاد: از داخل خود گروه به اجرا اعتراض کرده‌اند | تهیه کننده : نامه توقیف را به ما نداده‌اند

 

طیوری می گوید: «بعد از بازبینی دوباره هم، با یک اصلاحیه کار را پذیرفتند، اما درست صبح روز افتتاحیه نمایش اعلام کردند که اجرای نمایش منتفی شده است. به همین دلیل به دفتر مدیر کل مراجعه کردم و متوجه شدم می‌خواهند مجوز ما را لغو کنند. در این میان مدیر کل می‌گوید ما اجرا را ندیده‌ایم و تعطیلی آن به دستور شورای نظارت بوده است و شواری نظارت هم می‌گوید به اصرار مدیر کل چنین کرده است. یعنی هیچ کس مسئولیت این مساله را بر عهده نمی‌گیرد. ضمن اینکه طبیعتا هیچ کس هم نامه مکتوبی مبنی بر تعطیلی اجرای این نمایش نمی‌دهد.»

او در باره آنچه علت توقف یا توقیف اجرای آنها بوده، گفته است: «به ما گفته‌اند با محتوای نمایشنامه که درباره آسیب‌شناسی خشونت‌های خانگی است، مشکل دارند. در حالیکه متن این نمایش را شهریور سال ۱۴۰۰ ارائه دادم و بعد از آن هم بازبینی کار انجام شد و مشخص بود که محتوای کار چیست و اگر با آن مشکل داشتند همان زمان نباید به ما مجوز می‌دادند نه اینکه بعد از ۸ ماه تمرین و کلی هزینه برای آماده‌سازی نمایش و تبلیغات در آستانه اجرا، جلوی کارمان را بگیرند.این نمایشنامه در جشنواره تئاتر فجر برگزیده شده است. با کارگردانی خود پیام لاریان در تهران اجرا شده و در اصفهان هم روی صحنه رفته است ولی حالا اجازه اجرا ندارد.»

این کارگردان در توضیحاتش گفته فعلا به تهران آمده‌ و از شورای نظارت کرمانشاه شکایت کرده‌ است.

«هواس پلوک» رئیس شورای ارزشیابی و نظارت استان کرمانشاه اما در باره این توقیف به ایلنا گفته است: «ما پنجم تیر جلسه‌ای در این‌باره گذاشتیم و مشکل قرار است در همین هفته برطرف شود و برای همین بهتر است موضوع رسانه‌ای نشود. اما قرار نیست درباره این مشکل توضیحی بدهم چون محرمانه است.به خودشان توضیح دادیم و کاملا در جریان هستند. این‌ها فرافکنی‌های گروهی خودشان است و می‌دانند که چرا گفته‌ایم فعلا اجرا نکنید تا مشکل کار برطرف شود. انشالله قرار است مشکل حل شود و از عزیزان خواهش می‌کنم آرامش خودشان را حفظ کنند چون هرچه این مساله بیشتر به‌هم خورده شود برای گروه بیشتر مساله درست می‌شود.»

پلوک مسئله جالبی را در باره علت این توقیف اعلام کرده است: «از داخل گروه خودشان عده‌ای به اداره ارشاد مراجعه کرده و مسائلی را اعلام و اعتراض کرده‌اند اگرنه شورای نظارت به آن‌ها مجوز داده و اداره ارشاد هم تائید کرده است. کسی خارج از گروه خودشان، معترض اجرا نبوده. این اعتراض هم به دلیل «مسائل محتوایی و تکنیک کار» بوده است.»

او در توضیح این که نمایشنامه قبلا در تهران و شهرهای دیگر اجرا رفته است و چه مشکل محتوایی باعث شده اجازه اجرا در کرمانشاه را نداشته باشد، گفته است: «هر نمایشنامه‌ای ممکن است در منطقه‌ای مجوز اجرا بگیرد و در منطقه دیگری از کشور نه. برای صدور مجوز، بافت فرهنگی و اجتماعی و فکری شهر و مردم را در نظر می‌گیرند که آیا می‌توانند با این نوع متون ارتباطی بگیرند یا نه. اینکه نمایشنامه‌ای در تهران اجرا شود،‌ شرط کافی برای اینکه در کرمانشاه هم اجرا شود، نیست. کمااینکه برعکس این قضیه هم رخ داده؛ نمایشنامه‌ای که ۱۰ سال است در تهران مجوز اجرا نداشته، در کرمانشاه روی صحنه رفته است.»

اما تهیه کننده کار هم به ایلنا از هزینه ۴۰ میلیونی که برای آماده کردن این نمایش کرده گفته و توضیح داده: «ساعت هفت و نیم صبح روز اول اجرا یعنی دوم تیرماه که قرار بود غروبش روی صحنه برویم، نگهبان سالن انتظار با دستیار کارگردان تماس گرفت و گفت «به من گفته‌اند پوسترها و بنرها را از سالن بردارم چون اجازه اجرا نخواهید داشت.

بلافاصله بعد از این اتفاق به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه مراجعه کردیم و دلیل را جویا شدیم اما هیچ‌کسی پاسخ‌گوی ما نبود و مدام ما را از بخشی به بخش دیگر پاس‌کاری می‌کردند؛ شورای نظارت می‌گفت رئیس اداره‌کل ارشاد به ما این دستور را داده و ایشان می‌گفت تصمیم شورای نظارت بوده. یعنی گردن هم‌دیگر می‌انداختند و هیچ پاسخ روشنی به ما ندادند.»

فاطمه اسدی می‌گوید که هنوز علت توقیف را به روشنی به گروه اعلام نکرده‌اند: «علت لغو مجوز را از روز پنجشنبه (پنجم تیر) که پیگیر بوده‌ایم تا امروز به ما اعلام نکرده‌اند و حتی اجازه ورود به سالن را هم نمی‌دهند. آنچه به صورت شفاهی از گوشه و کنار و نه از طریق منابع رسمی شنیده‌ایم این است که علت توقیف نمایش، «مشکل محتوایی» بوده است. حالا سوال ما این است که آیا در بازخوانی متن متوجه مشکل محتوایی نشده بودند؟ در بازبینی چطور؟»

او در باره مشکل محتوایی که مطرح شده هم گفته است: «حتی اگر هم متن مشکلی داشت، طبق آئین‌نامه خود ارشاد برای صدور حکم توقیف یک نمایش باید اول آن نمایش اجرا برود و بعد اگر آنچه روی صحنه برده‌اید با نسخه بازبینی شده تفاوتی داشته باشد به شما تذکر می‌دهند و اگر به تذکر عمل نکنید، آن زمان اجازه توقیف دارند. اما نمایش ما پیش از اجرا توقیف شد که بخواهد مغایرتی دیده شود یا حتی تذکری به ما ندادند.»

منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: ۳۶۰۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت