بازگشت سعید پورصمیمی و رضا کیانیان با نمایش‌های «خوشدلان» و «پدر»

چهره‌ها به صحنه بر‌می‌گردند

نمایش‌های زیادی اجراهای جدید خود را در آخرین ماه تابستان شروع کردند؛ در این میان بیشتر بار را تماشاخانه‌های خصوصی روی دوش خود دارند و توانسته‌اند در این وانفسای گرانی و مشکلات، گاهی و در مورادی بهترین بازخوردها و اجراها را هم داشته باشند.

چهره‌ها به صحنه بر‌می‌گردند

با مروری بر اجراهای جدید در تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی می‌توان گفت پاییز ‌ فصل بازگشت چهره‌های تئاتر روی صحنه است؛ چهره‌هایی که تماشای اجرایشان بهترین لحظه‌ها را برای علاقه‌مندان به تئاتر می‌سازد.

آغاز پدر در تئاترشهر

بیشتر اجراهای جدید، نمایش‌های خود را از هفته اول شهریور آغاز می‌کنند و این اجراها معمولا تا پاییز ادامه دارد. گروه نمایش «پدر» اجرایشان را از امشب، یکشنبه با تقدیم به مرحوم داوود رشیدی آغاز می‌کند؛ نمایشی که برای دانشجویان هم تخفیف درنظر گرفته است. تخفیف 30درصدی برای دانشجویانی که در هر رشته هنری درس می‌خوانند. «پدر» نوشته فلوریان زلر به‌کارگردانی آروند دشت‌آرای و با نقش‌آفرینی رضا کیانیان، لیلی رشیدی، سعید چنگیزیان، مارین ول‌هولک، سوگل خلیق، بهزاد کریمی و نجوا صاحب‌الزمانی اجرایش را شروع می‌کند.

پورصمیمی روی صحنه

سعید پورصمیمی هم با نمایش کمدی «خوشدلان» به صحنه برمی‌گردد. سعید پورصمیمی، نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر ایران که ۶ دهه حضوری تأثیرگذار در عرصه تئاتر داشته، در جدیدترین فعالیت تئاتری خود نگارش نمایشنامه ایرانی «خوشدلان» را انجام داده است. قرار است نمایش «خوشدلان» که فضایی کمدی دارد، با کارگردانی پریزاد سیف روی صحنه برود. «خوشدلان» جدیدترین تجربه همکاری پورصمیمی و سیف بعد از اجرای نمایش «آواز قو» است که سال۹۸ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.

باز هم آقای اشمیت
سهراب سلیمی قصد دارد نمایش «آقای اشمیت کیه؟» اثر سباستین تِیری و ترجمه شهلا حائری را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آورد. ایرج راد، شهره رعایتی، میثم رازفر و محمد کرمی، بازیگران این نمایش هستند. «آقای اشمیت کیه؟» پیش از این سال1398 در سالن استاد جوانمرد خانه تئاتر به صحنه آمد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، ادامه اجراها ناتمام ماند.

«مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار» در ایرانشهر
«مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» به نویسندگی رضا گشتاسب، کارگردانی مجتبی رستمی‌فر و تهیه‌کنندگی سامان خلیلیان در سالن استاد ناظرزاده‌ کرمانی تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌رود. این تماشاخانه از یکشنبه ششم شهریور هر روز ساعت۱۸در سالن استاد ناظرزاده‌ کرمانی میزبان نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ»، اثر برگزیده‌ چهلمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر خواهد بود.

آغاز دور دوم نمایش تب 
یکی از نمایش‌هایی که در تئاترشهر توانست مخاطب قابل‌قبولی را جذب کند، «تب»‌ رؤیا کاکاخانی بود. نادر فلاح تنها بازیگر این نمایش بود و حالا در دور دوم اجرای این نمایش بازیگر «تب» تغییر کرده است. دور دوم اجرای «تب» با بازی جواد خواجوی و تهیه‌کنندگی ساعد سهیلی از امشب، 6شهریور اجرایش را شروع می‌کند. «آلنده نازنین» هم اجرایش تا هشتم شهریور در تئاترشهر ادامه دارد. امیرحسین شفیعی هم در کارگاه نمایش «جانور» را تا هفته پایانی شهریور اجرا می‌کند. از دیگر نمایش‌های تئاترشهر «تا اون» هادی حوری است که اجرایش تا پایان شهریور ماه در سالن سایه ادامه دارد. «بازی بزرگ» زهره بهروزی‌نیا از دیگر نمایش‌های تئاترشهر است.

رپرتوار کودک و نوجوان در شهرزاد
رپرتوار تابستانی تئاتر کودک و نوجوان تا پایان شهریور امسال ادامه می‌یابد و نمایش‌های برگزیده به شکل گردشی به اجرا درمی‌آیند.  رپرتوار شامل 4نمایشنامه از قصه‌های خاطره‌انگیز است که هر روز در سالن‌های یک و 3 تئاتر شهرزاد به اجرا درخواهد آمد. «پاهای خانم هزارپا» به نویسندگی ندا حاجی‌ابایی و کارگردانی مهدی خجستگی، «پنگوئن‌ها» به نویسندگی و کارگردانی زیبا برجی‌فلاح، «نگو نمیشه» به نویسندگی و کارگردانی پویا شش‌پری و «نیم وجبی» به نویسندگی ماندانا عبقری و کارگردانی علیرضا دهقانی در قالب این رپرتوار روی صحنه می‌روند. این مجموعه اجرای کودک و نوجوان برای دومین‌بار در تئاتر شهرزاد برگزار می‌شود.

‌شبنم قلی‌خانی در پرسپکتیو
تماشاخانه شهرزاد میزبان نمایش«پرسپکتیو» به کارگردانی محسن میرزاخانی با خوانشی امروزی از داستان سپید برفی و 7کوتوله است. «پرسپکتیو» اجرایش را از اول شهریور شروع کرده و هر شب ساعت21:45 اجرا می‌شود. شبنم قلی خانی و حسین کشفی‌اصل از بازیگران اصلی این نمایش هستند.  در شهرزاد همچنان نمایش «خانه خراب» به کارگردانی محمدرضا پورحکیمی روی صحنه است.

از موتورخونه تا آوازه‌خون طاس 
«موتورخونه» نمایشی برای دهه شصتی‌هاست. از جنگ می‌گوید و تا به حال توانسته رضایت تماشاگرانش را جلب کند. این نمایش را امیرحسین بصیر کارگردانی می‌کند و تا پایان شهریور در نوفل‌لوشاتو روی صحنه است.
پردیس سپند از سوم شهریورماه میزبان نمایش «سونات جهنمی» به کارگردانی ارسلان شهباز بیگی و فرشاد زارعی است. 
خانه نمایش دا هم از 20شهریور نمایش «اشخاص» به کارگردانی احسان صاحبدادی را روی صحنه دارد. در این تماشاخانه «والا» بهنام شریفی هم روی صحنه می‌رود. نیما ذاکر هم از دوم شهریور نمایش «کالیگولا» نوشته آلبر کامو و ترجمه پری صابری را روی صحنه دارد؛ نمایشی که اجرایش تا پایان شهریور هر روز ساعت17 روی صحنه است. در دیوار چهارم «آوازه‌خوان طاس» به کارگردانی متین نجاتی تا پایان شهریور روی صحنه است.

منبع: همشهری
کد مطلب: ۳۶۲۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت