«تنهاتر از مسیح» روضه خوانی مصور است/ ادای یک نذر فرهنگی

علی اسماعیلی کارگردان نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» با اشاره به ویژگی‌های این نمایش عنوان کرد در این اجرا تلاش می‌شود ادای یک نذر فرهنگی در میان مخاطبان جا بیفتد.

«تنهاتر از مسیح» روضه خوانی مصور است/ ادای یک نذر فرهنگی

علی اسماعیلی کارگردان نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» که این روزها در بوستان ولایت روی صحنه است درباره این اثر نمایشی که محصول سازمان رسانه‌ای اوج است  گفت: نمایش «تنهاتر از مسیح» برای سومین بار است که اجرا می‌شود البته نمایش متفاوت از سال گذشته است همانطور که سال قبل متفاوت از اولین سال اجرا بود. هم در دکور و هم در فرم و برخی آیتم‌ها تغییراتی داشته‌ایم و کلاً نمایش در اجرای جدید حرکتی رو به جلو داشته است.

وی درباره اینکه از این نمایش به عنوان یک روضه خوانی هنری نام برده می‌شود، توضیح داد: سال ۸۴ برای اولین بار نمایشی میدانی به نام «شب آفتابی» به کارگردانی بهزاد بهزادپور و تهیه‌کنندگی احسان محمدحسنی اجرا شد که با تولید این اثر نمایشی، فرم تازه‌ای از تئاتر ابداع شد و بعد از آن کار عوامل نمایش «شب آفتابی» خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و حضرت آقا در این دیدار فرمودند این فرم از اجرا قالب جدیدی از اجرا محسوب می‌شود و کاملاً بومی - ایرانی است و در دنیا نظیر ندارد. از آن زمان به بعد همه دوستان هنرمندی که چنین فرم و محتوایی را برای تولید آثارشان انتخاب می‌کنند از شاگردان بهزاد بهزادپور هستند که افتخار بزرگی برای امثال من هم است.

«تنهاتر از مسیح» روضه خوانی مصور است/ ادای یک نذر فرهنگی

اسماعیلی ادامه داد: با تولید «شب آفتابی» فرم جدیدی به فرم‌های نمایش میدانی اضافه شد چون تا به حال نمایش میدانی در وسعتی به این بزرگی و با چنین گستردگی و امکاناتی اجرا نشده بود. معمولاً در سالن‌های تئاتر، مخاطب بر صحنه نمایش تسلط دارد اما در این فرم از نمایش میدانی که نمایش «تنهاتر از مسیح» هم شاملش می‌شود تماشاگر دورتادور یک سالن نشسته و در اطراف، استیج‌های مختلفی وجود دارند که روایتی نمایشی را در پرده‌های مختلف به تصویر می‌کشند. این شیوه روایت حادثه و محل قرارگیری استیج‌ها گویی مخاطب را در آغوش خود گرفته‌اند. این نزدیکی مخاطب به حادثه و واقعه‌ای که روایت می‌شود جزو ویژگی‌های این اثر است و به همین دلیل است که مخاطب ارتباط بیشتری با این فرم از نمایش برقرار می‌کند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر یادآور شد: در این نمایش یک سیر تاریخی به تصویر کشیده می‌شود؛ حرکت سیدالشهدا (ع) به سمت مکه و تغییر مسیرشان به طرف کوفه به دعوت کوفیان، روایت اتفاقاتی که بر مسلم بن عقیل رفت و تنهایی و شهادت ایشان، بعد وارد روایت اتفاقات کربلا می‌شویم از ورود کاروان اباعبدالله (ع) گرفته تا در صحنه‌های مختلف شهادت حضرت علی اکبر (ع)، وداع شب عاشورا، شهادت حضرت قاسم (ع) و حضرت علی اصغر (ع)، نبرد حضرت عباس (ع) و شهادت و وداع جان سوز ایشان با سیدالشهدا (ع) را می‌بینیم و سپس وارد گودال قتلگاه می‌شویم و شهادت امام حسین (ع) به تصویر کشیده می‌شود و در ادامه شاهد حمله اشقیاء به خیمه‌ها هستیم و کاروان اسرا و قصه شهادت حضرت رقیه (س) را می‌بینیم. بعد از روایت حوادث عاشورا ادامه حرکت کاروان اسرا به کاروان اسرای سوری متصل می‌شود که در ادامه شاهد حضور حمله داعش به آنها هستیم و در واقع شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» در این نمایش به تصویر کشیده و بر این نکته تاکید می‌شود که تاریخ در حال تکرار است و ظالم و مظلوم همچنان وجود دارند.

«تنهاتر از مسیح» روضه خوانی مصور است/ ادای یک نذر فرهنگی

وی یادآور شد: در ادامه وارد قصه داعش و مدافعان حرم و دفاعشان از حریم اهل بیت می‌شویم. در آخر هم به امام زمان (عج) و ظهور حضرت حجت (عج) می‌پردازیم. در میانه این روایت‌ها ما مداحی‌های مرتبطی را انتخاب می‌کنیم که غالب آنها از حاج محمود کریمی است و مداحی‌های حنیف طاهری و میثم مطیعی نیز پخش می‌شود. در نمایش «تنها تر از مسیح» در واقع شاهد یک تعزیه خوانی مدرن و یک روضه مصور هستیم.تلاش ما این است که یک نذر فرهنگی را در میان تماشاگران جا بیندازیم و هر مخاطبی هرچقدر که در توان و خواسته‌اش بود، مبلغی را پرداخت کند. همانطور که مردم ما برای سیدالشهدا (ع) غذا و چای و شربت نذر می‌کنند می‌توانند نذر فرهنگی هم بکنند

وی درباره میزان استقبال از این اثر نمایشی بیان کرد: در سال ۹۷ میزبان ۳۰۰ هزار مخاطب بودیم. در سال ۹۸ این استقبال به ۳۵۰ هزار نفر رسید که البته ویژگی‌های سالن تغییر کرده است. در گذشته میانه استیج موکت می‌شد و مردم روی زمین می‌نشستند اما الان وضعیت تغییر کرده و مخاطبان روی صندلی به دیدن نمایش می‌نشینند که همین مساله باعث کمتر شدن ظرفیت سالن شده است. در اجرای امسال نیز تا امروز هر شب در ۲ سانس شاهد حضور ۵ هزار نفر از هموطنانمان بودیم که همگی از طریق سایت برای دیدن اجرا ثبت نام می‌کنند. خوشبختانه از شب اول اجرای نمایش ظرفیت تکمیل بود و رزرو بلیت‌ها برای ۴ روز آینده نیز تکمیل شده است که همین مساله نشان از استقبال بی نظیر مردم از نمایش دارد.

اسماعیلی ادامه داد: ارزش واقعی قیمت بلیت این نمایش بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است که بانیان فرهنگی و هنری هزینه عمده آن را برعهده داشته‌اند. این نمایش محصول سازمان فرهنگی هنری اوج است و تماشاگران هنگام خرید بلیت مبلغی را پرداخت نمی‌کنند. اما تلاش ما این است که یک نذر فرهنگی را در میان تماشاگران جا بیندازیم و هر مخاطبی هرچقدر که در توان و خواسته‌اش بود، مبلغی را پرداخت کند. همانطور که مردم ما برای سیدالشهدا (ع) غذا و چای و شربت نذر می‌کنند می‌توانند نذر فرهنگی هم بکنند. در واقع ما به دنبال مردمی شدن این فعالیت فرهنگی هنری هستیم تا از این طریق بتواند ماندگار شود.

«تنهاتر از مسیح» روضه خوانی مصور است/ ادای یک نذر فرهنگی

وی درباره ویژگی‌های سالن بوستان ولایت عنوان کرد: به جرأت می‌توانم بگویم ما در کشور سالنی مانند سالن بوستان ولایت با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر و این همه امکانات نداریم. در این سالن بیش از ۱۵ هزار متر مربع استیج نمایشی داریم و این میزان، جدا از فضای پشت صحنه و سالن‌های متنوع انتظار و راهروهای ورود و خروج و پارکینگ است. این نمایش در مجموع در فضایی به بالغ بر ۵۰ هزار متر مربع در حال اجرا است. عوامل نمایش ما بیش از ۵۵۰ نفر هستند که ۳۵۰ نفر را بازیگران تشکیل می‌دهند که همگی از سربازان سپاه پاسداران و باقی عوامل پشت صحنه از درجه یک‌های سینما و تئاتر کشور هستند.

وی در پایان درباره دیگر ویژگی‌های نمایش توضیح داد: پیش از این نمایش‌هایی در این سطح به صورت آیتم آیتم پخش می‌شدند و در میانه روایت، مجری حضور پیدا می‌کرد و بعد بقیه ماجراها دنبال می‌شد اما «تنهاتر از مسیح» اجرایی بدون توقف و دنباله دار است که وقایع پشت سر هم و بدون وقفه به مخاطب عرضه می‌شود. شاید تا امروز این حجم از عوامل و بازیگر در یک اثر نمایشی و حتی سریال و فیلم سینمایی در یک روز با هم مشغول فعالیت نبوده‌اند. ممکن است در سریالی در بازه‌های زمانی چندین ساله عوامل زیادی فعالیت کنند ولی اینکه همگی در یک روز مشغول فعالیت باشند کم سابقه بوده است که همین ویژگی این نمایش را متفاوت از دیگر آثاری می‌کند که تا امروز اجرا شده‌اند.

فصل سوم نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی اسماعیلی تا شب اربعین حسینی در بوستان ولایت اجرا می‌شود.

«تنهاتر از مسیح» سبکی از روضه‌خوانی هنری با محوریت مصائب خاندان عصمت و طهارات در واقعه عاشورا است که در ۲ سانس ۲۰ و ۲۲ روی صحنه می‌رود. این اثر نمایشی تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت مؤسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه می‌رود.

در توضیح «تنهاتر از مسیح» آمده است: «روایت غربت غریبی‌ست تنها، در هجوم شمشیرها، روایت مردمانی دنیاپرست و پیمان شکن، روایت پیروزی خون بر شمشیر آنگاه که در آن دریای خون، در آن قتلگاه گلگون تنها فتح و زیبایی رخ می‌نمود، تنهاتر از مسیح روایت مظلومیت آنانی‌ست که نام و آئینشان در تاریخ جاری و محو ناشدنی ست. گودال قتلگاه پر از بوی سیب بود / تنهاتر از مسیح کسی بر صلیب بود»

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۲۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت