شنبه هفتم آبان؛ جمع‌آوری بساط دستفروشان از حوالی تئاترشهر

صحنه تئاتر شهر از بساط دستفروشان خالی می‌شود؟

ساختمان تئاتر شهر در چند سال اخیر با با مشکلات و معضلاتی چون ساخت ایستگاه مترو، قراردادن کانکس‌ها، ایجاد پارکینگ طبقاتی، حضور دستفروشان در محوطه تئاترشهر و پیاده‌روهایش روبه رو ست.

صحنه تئاتر شهر از بساط دستفروشان خالی می‌شود؟

 ساختمان مدور در مرکز پایتخت در عمر ۵۵ساله‌اش فراز و نشیب‌های زیادی دیده است؛ از ساخت ایستگاه مترو در همسایگی‌اش گرفته تا قراردادن کانکس‌ها و ایجاد پارکینگ طبقاتی و ... در چند سال اخیر هم حضور دستفروشان در محوطه تئاترشهر و پیاده‌روهایش مشکلات و معضلات بیشتری را ایجاد کرده است. اما موضوع به‌دستفروش‌ها ختم نمی‌شود، حضور کارتن‌خواب‌ها و معتادان در پارک دانشجو هم به نوعی امنیت این مجموعه را به صفر رسانده است.

وعده‌ای که محقق می‌شود

در این سال‌ها، بارها درباره حصارکشی در اطراف تئاترشهر صحبت شده است. هر مدیری که به تئاترشهر آمده در ماه‌های اول مدیریتش پیگیر حصارکشی این مجموعه بوده، اما این پیگیری‌ها تا به امروز نتیجه نداده است. به‌نظر می‌رسد بعد از سال‌ها تصمیم‌هایی برای ساماندهی اطراف تئاترشهر گرفته شده است؛ چراکه علیرضا نادعلی‌شهرستانکی، سخنگو و نایب‌رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران خبرهای خوبی برای مجموعه تئاترشهر دارد.

 نادعلی به خبرآنلاین گفته است: «از شنبه آینده(۷ آبان) دستفروشان دور تئاترشهر امکان برپایی بساط دستفروشی ندارند. این هفته به دستفروش‌های دور بوستان دانشجو اعلام شده است که کارهای خود را جمع کنند و از شنبه آینده امکان برپایی بساط دستفروشی نخواهد بود.» وی در ادامه می‌گوید: «طبق قانون، جمع‌کردن دستفروشان مربوط به شهرداری است و شهرداری باید با خاطیان برخورد کند. این قانون برای همه یکسان است.»

وی همچنین جمع‌آوری دستفروشان را یکی از اقدامات مهم و اساسی در رفع آسیب‌های اجتماعی می‌داند: «می‌خواهیم فضای تئاترشهر از آسیب‌های اجتماعی جدا شود؛ به همین دلیل روی این کار تأکید داریم. جمع‌آوری و ساماندهی دستفروش‌ها یکی از اقدامات اولیه برای این هدف است؛ به‌عبارت دیگر آنها امکان بساط‌کردن و دستفروشی ندارند؛ چراکه قرار است شرایط بهتر شود. ما برای آنها هم تمهیداتی درنظر گرفته‌ایم. عزیزان باید در جاهایی که برایشان تعیین شده بساط کنند و تغییر جا بدهند.»

دستفروشان چگونه ساماندهی می‌شوند؟

به‌گفته سخنگوی شورای شهر، توافق صورت گرفته برای ساماندهی دستفروشان به مرحله اجرا رسیده است. اگر هم در اجرای این موضوع کندی صورت گرفته به‌خاطر شرایط روز جامعه بوده است. اما قدم بعدی پاکسازی فضای پارک است: «ساماندهی دستفروشان دور مجموعه به حل آسیب‌های تئاترشهر کمک می‌کند؛ چراکه بخشی از آسیب‌ها ممکن است، از همین جا نشأت بگیرد، اما بحث دیگر فضای خود پارک است. در خود پارک آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد. قرار است نیروی انتظامی و شهرداری منطقه ۱۱ ‌ کمک ‌کنند تا شرایط پارک بهبود پیدا ‌کند. حداقل خاصیت این موضوع این است که آسیب‌های پارک به مجموعه تئاترشهر انتقال پیدا نمی‌کند و ما عملا فضای آرامی خواهیم داشت.» به‌گفته نادعلی این شرایط باید استمرار پیدا کند: «ممکن است برای تکمیل آن یک‌سری اتفاقات سخت‌افزاری لازم باشد که طراحی و برنامه‌ریزی آن توسط سازمان زیباسازی در حال انجام است.»

 البته با توجه به وضعیت گرانی و معیشت دستفروشان، محلی برای این افراد آماده می‌شود؛ هر چند تجربه نشان داده که در مدیریت شهری گذشته در خیابان انقلاب، تقاطع ولی‌عصر محلی برای دستفروشان مهیا شده بود، اما هیچ استقبالی از آن نشد. باید دید که مدیریت شهری فعلی چه برنامه‌ای برای دستفروشان خواهد داشت؟

مشخص شدن تکلیف حریم تئاترشهر

وی همچنین با اشاره به اینکه حریم با حصار متفاوت است، یادآور می‌شود: «دیوار به ذات خود خوب یا بد نیست؛ بستگی دارد که کجا استفاده شود. ما خیلی موافق با جداسازی حریم تئاترشهر با اطرافش نیستیم. قاعدتا باید کاری کنیم تا شرایط برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری در محیط اطراف تئاترشهر به بهترین شکل و در امنیت فراهم شود.»

وی حریم تئاترشهر را منوط به توافق همه گروه‌ها می‌داند: «ساختمان تئاترشهر مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما از نظر ضوابط به میراث‌فرهنگی مربوط می‌شود. این مجموعه در بوستان دانشجوست و اگر قرار است ساخت‌وسازی‌ انجام شود، قطعا براساس قواعد شهرداری است. اینجاست که این نهادها باید باهم توافق کنند. ما در هر دوره شورا با دوستان جلساتی داشتیم و خوشبختانه به تفاهم‌های خوبی رسیدیم. در دوره جدید هم توافق‌های خوبی وجود دارد.»

 نادعلی با تأکید بر فرهنگسازی، حفظ و حراست تئاترشهر تأکید می‌کند: «بنا به جایگاه و میراثی که تئاترشهر دارد باید امکانات مکفی برای اینجا تهیه شود. همچنین باید تئاترشهر از اتفاقاتی که ممکن است برایش بیفتد، حفظ شود. دوستان برای این ساختمان قواعد و حریم‌ مناسبی را درنظر گرفته‌اند که تا پایان طراحی و برنامه، نمی‌توانم از آن حرف بزنم.»

مکث

آغاز اجراهای تئاترشهر

صحنه تئاتر شهر از بساط دستفروشان خالی می‌شود؟

سیدجواد طاهری، مدیرمجموعه تئاترشهر هم درباره جمع‌آوری دستفروشان به همشهری می‌گوید: «در ‌ ماه‌های اخیر نشست‌هایی با مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر داشتیم و درباره وضعیت اطراف تئاترشهر صحبت کردیم.

 در این نشست‌ها یک‌سری مصوبات داشتیم که در آخرین نشست قرار شد این مصوبات به کمک شهرداری منطقه و اعضای شورای شهر به مرحله اجرا برسند. حالا به‌نظر می‌رسد به‌طور جدی پیگیر این موضوع هستند و قرار است در هفته آینده جمع‌آوری بساط دست‌فروشان به مرحله اجرا برسد.»

مدیر مجموعه تئاترشهر که در یک ماه اخیر نمایش‌های خود را تعطیل کرده بود، درباره بازگشایی مجموعه تئاترشهر و اجراهای نمایش نیز توضیح می‌دهد: «نمایش‌ها از هفته آینده اجرایشان را از سر می‌گیرند.

شکرخدا گودرزی نمایش «من فرزند خنیاگرم» را اجرا می‌کند و محمد خاتمی هم اجرای «شراره» را دارد. عوامل نمایش «پدر» هم بعد از نشستی که با مدیر مرکز هنرهای نمایشی دارند درصورت تأیید اجرایشان در تالار اصلی شروع می‌شود.» از دیگر نکاتی که طاهری به آن اشاره می‌کند، تعیین حریم تئاترشهر است.

 وی می‌گوید: «علاوه بر جمع‌آوری دستفروشان، براساس مصوبه میراث فرهنگی قرار شده حدود تئاترشهر مشخص شود که امیدواریم این موضوع هم به مرحله اجرایی خود برسد.»

منبع: همشهری
کد مطلب: ۳۶۳۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت