«قتل به روایت پو» منتشر شد

نمایشنامه «قتل به روایت پو» به نویسندگی جفری هچر و ترجمه کاوه بلوری با قیمت ۵۵ هزارتومان در ۹۱ صفحه از نشر نی منتشر شد.

«قتل به روایت پو» منتشر شد

  جفری هچر نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس آمریکایی است. او نمایشنامه صحنه‌ای به نام «زیبایی صحنه زن کامل» را نوشت که بعدا آن را به فیلمنامه تبدیل کرد و به «زیبایی صحنه» (۲۰۰۴) خلاصه شد. او همچنین اقتباس صحنه‌ای «سه‌شنبه‌ها با موری» به نویسندگی میچ آلبوم را نوشت. او فیلمنامه «Casanova» را هم برای کارگردان دانمارکی لاسه هالستروم نوشته است.

جفری هَچر در نمایش‌‌نامۀ خود بر هفت داستان کوتاه پو متمرکز می‌‌شود که عبارت‌‌اند از «سقوط خانه آشر»، «ویلیام ویلسن»، «قتل‌‌های کوچه مورگ»، «معمای ماری روژه»، «قلب افشاگر»، «گربۀ سیاه» و «نامۀ ربوده‌‌شده».

جفری هَچر شخصیت‌‌ها، تم‌‌ها، پی‌رنگ‌‌ها و دیالوگ‌‌های این داستان‌‌ها را با عناصر و آدم‌‌های زندگی پو ترکیب می‌ کند و با دست‌کاری در جزئیات داستان‌هاو نیز اندکی چاشنی طنز، داستان و تفسیری تازه از پو و آثارش ارائه می‌‌دهد. این نمایش‌نامه را می توان ترکیبی از اقتباس، گران گینیول، نقد ادبی، مدرنیسم و بررسی روان‌شناختی خود شخص پو تلقی کرد. نویسنده در این اثر ما را به ناخوداگاه ذهن پو می‌‌برد و دنیای متلاطم ذهن او را به تصویر می‌‌کشد.

در معرفی کتاب نمایشنامه «قتل به روایت پو» آمده است:

«شهرت پو بیشتر به خاطر داستان‌‌های کوتاه اوست، داستان‌‌هایی با درون‌‌مایۀ گوتیک. از لحاظ ژانر شاید بتوان داستان‌‌های کوتاه پو را به دو مقولۀ اصلی تقسیم کرد: داستان‌‌های کارآگاهی/ جنایی و داستان‌‌های وحشت. داستان‌‌های ژانر وحشتِ پو معمولاً حول شخصیت‌‌هایی می‌‌چرخند که دچار ناهنجاری‌‌های روانی‌‌اند، از جمله جنون و اضطراب و اختلال مشاعر. به علاوه، پو در این داستان‌‌ها به مسائل ماورای طبیعی نیز اشاره می‌‌کند. همین‌‌ها سرآغازی است برای ژانر علمی‌‌‌تخیلی و تریلر روان‌‌شناختی.

اما داستان‌‌های ژانر کارآگاهی/ جناییِ پو دربارۀ جنایت‌‌هایی فوق‌‌العاده عجیب و غیرقابل توصیف‌اند که پلیس از حل آن‌‌ها عاجز می‌‌ماند و خواننده احساس می‌‌کند که نمی‌‌توان پرده از راز این جنایت‌‌ها برداشت.

به طور کلی می‌‌توان گفت داستان‌‌های کوتاه پو مجموعه‌‌ای است از داستان‌‌های کارآگاهی، پلیسی، جنایی، علمی‌‌‌تخیلی و وحشت. این میراثی است که پو برای نسل‌‌های بعد از خود به جا گذاشت؛ به اعتقاد زندگی‌‌نامه‌‌نویسان، پو یکی از بنیان‌گذاران این ژانرهاست.»
منبع: ایسنا
کد مطلب: ۳۶۳۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت