کارگردان «قلندور» مطرح کرد:

برای تماشای این تئاتر خود را رها کنید

امیر علی ابراهیمی، کارگردان نمایش «قلندرو» می‌گوید که بعضی از تماشاگران نمایش طوری متاثر می‌شوند که در یکی از اجراها به ناچار از تماشاگری خواسته‌اند با صدای آرام‌تری گریه کند.

برای تماشای این تئاتر خود را رها کنید

این کارگردان جوان تئاتر  از ویژگی‌های نمایشش می‌گوید و عنوان می‌کند که این نمایش هیچ تبلیغی ندارد.

 

ابراهیمی که از روز ۹ آذر ماه اجرای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده، درباره عنوان این نمایش توضیح می‌دهد: نام نمایش ما برگرفته از یک اصطلاح کرمانی و شخصیت اصلی نمایش ما هم یک فرد کرمانی است. این اصطلاح زمانی به کار میآید که زمین‌های کویر بعد از مدتی باران به خود ببینند و در سطح آنها ترک‌هایی ایجاد شود و طی فرآیندی بر اثر بخار شدید آب، رنگین‌کمانی زیبا و زودگذر شکل می‌گیرد. در واقع این اصطلاح به معنای کوتاهی و زیبایی زندگی است.

 

او که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس است، درباره شیوه اجرایی این نمایش می‌گوید: در پژوهش‌هایی که برای نگارش پایان‌نامه‌ام داشتم، به دنبال این بودم که جوانان همسن و سال ما در تئاترهای دانشجویی دنیا چه شیوه‌های اجرایی را به کار می‌گیرند. در این پژوهش‌ها متوجه شدم رویکرد تئاترهای جوانان آثار دراماتیک غیر داستان محور است و بر همین اساس نمایش ما هم داستان محور نیست.

 

ابراهیمی اضافه می‌کند: طرح این نمایش را طی فرایندی به خانم هانیه بهاری، روانشناس و آقای علی محمدنژاد ارایه دادم که ایشان قلم شاعرانه‌ای دارد و متن ما حاصل همکاری این دو دوست است.

 

او درباره بازخورد این شیوه اجرایی در میان تماشاگران می‌گوید: تاکنون حدود ۲۵۰ مخاطب داشته‌ایم . اتفاق عجیبی که در این نمایش می‌افتد، این است که بعضی از تماشاگران حرف دل خود را در این نمایش پیدا می‌کنند و آنچنان متاثر می‌شوند که در یکی از اجراها از تماشاگری خواستیم با صدای آرام‌تری گریه کند چون صدای گریه او تمرکز دیگر تماشاگران را تحت تاثیر قرار می‌داد. در مقابل تماشاگرانی هم داریم که اصلا نمی‌توانند با اجرای ما ارتباط برقرار کنند و عنوان می‌کنند برایشان قابل درک نبوده است.

ابراهیمی ادامه می‌دهد: رویکرد کارگردانی من در این نمایش این است که فکر و اندیشه را کنار زده‌ام و بر احساس، تصاویر و لحظه‌ها مانور می‌دهم . هر که خود را رها کند و به حس کار بسپارد، می‌تواند از این اجرا لذت بسیاری ببرد ولی اگر با فکر و اندیشه جلو برود، شاید نتواند با نمایش ارتباط برقرار کند.

 

او درباره اجرای نمایش خود در این مقطع زمانی نیز توضیح می‌دهد: انتخاب من اجرا در این مقطع نبود اما اجرای کار در سالن خصوصی، اقتضائات خودش را دارد و شرایط آن با سالن‌های دولتی متفاوت است. در سالن خصوصی، دیگر کارگردان نمایش نیستید بلکه یک طرف قرارداد محسوب می‌شوید. اما وقتی مطمئن شدیم که قرار است در این دوره اجرا داشته باشیم، سعی کردیم از شرایط روز جامعه دور نمانیم و کوشیدیم غمی را که در جان همه ما نشسته، در کارمان جاری کنیم. به عنوان نمونه نمایش ما رورانس (تعظیم بازیگران در برابر تماشاگران در پایان اجرا) ندارد. چون برای رِوِرانس باید به تماشاگر لبخند بزنید و نمی‌توانید با حال بد رو به روی او بایستید.

 

او در پایان درباره وضعیت اطلاع‌رسانی و تبلیغات این نمایش نیز می‌گوید: هیچ تبلیغاتی نداریم. کسانی که پیگیر اجراهای تئاتر هستند، از اجرای ما هم با خبر می‌شوند.

 

نمایش «قلندرو» با بازی امیرعلی ابراهیمی، علی محمدنژاد، محمد (کورش) علیزاده، معصومه (گندم) محمدی، نیلوفر زینلی، الهه کوه‌بر، یحیی ایزدپناه، علی تیمورفامیان اصل، عسل شهبازی، هلما بهشتی، سیاوش مشتاقی هر شب راس ساعت ۱۸ روی صحنه می‌رود.

 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۴۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت